• 1
  • 2
2022-09-10, 16:37
Medlem
Hur blir jag fort stark som en oxe i bänk? Gäller de att bulka upp sig som fan och ba kötta bänk varannan dag eller vad är hemligheten, jag vill gå från 90 - 120 på mindre än några månader hur gör jag?
Citera
2022-09-10, 17:05
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du får nog skynda långsamt. Jag skulle köra 2 ggr i veckan. Ena passet tunga lyft, lågrep. Andra passet högrep till fail på 70-80 %. Ät som en häst. Protein, bra fett och massor med kolhydrater.

Men vi är alla olika så hemligheten är att lista ut vad som passar dig och din fysik.
Citera
2022-09-10, 17:31
Medlem
jewclaws avatar
Flera bänkpass i veckan, få och tunga repetitioner och mycket mat.

Beroende på hur du tränar lär du ju lägga om ditt schema helt. Ska du gå från 90 till 120 i bänk lär ju prio ligga på just bänk och vilan tills nästa bänkpass. Men om uppoffringen inte är ett problem så är det bara att kötta på, men kom ihåg att återhämtningen är jävligt viktig
Senast redigerad av jewclaw 2022-09-10 kl. 17:34.
Citera
2022-09-10, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du får nog skynda långsamt. Jag skulle köra 2 ggr i veckan. Ena passet tunga lyft, lågrep. Andra passet högrep till fail på 70-80 %. Ät som en häst. Protein, bra fett och massor med kolhydrater.

Men vi är alla olika så hemligheten är att lista ut vad som passar dig och din fysik.
2 ggr i veckan är ju bäbispass…
Citera
2022-09-10, 18:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
2 ggr i veckan är ju bäbispass…
Underskatta inte vilan. Det är då musklerna växer. Kör man oftare riskerar man överträning och skador. Och som sagt, vi är alla olika.
Citera
2022-09-10, 20:19
Medlem
Beror lite på hur länge du tränat, vad du har för typ av kropp.

Hur lång tid har det tagit för dig att nå 90kg?

Ofta nåt man en peak efter något år, då står det helt stilla.

Själv nådde jag typ 100kg efter något år.
Stod väl still ett tag för att sedan nå 110kg.
130 något år senare.
150 stod jag stilla på i 3 år då jag till slut tog 162kg.
Och detta efter kanske 10 års träning.

Så nu lär jag väl stå stilla i minst 2 år gissar jag, om jag ens når högre.
Krävs så mycket mer ju starkare man blir, maten, vilan, stress, träningen med mera.
Citera
2022-09-11, 00:33
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Underskatta inte vilan. Det är då musklerna växer. Kör man oftare riskerar man överträning och skador. Och som sagt, vi är alla olika.

Man får anpassa träningen, man kan inte kör till failure på varje pass.
Så att köra oftare behöver inte vara farligt.
Citera
2022-09-11, 00:41
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8N
Hur blir jag fort stark som en oxe i bänk? Gäller de att bulka upp sig som fan och ba kötta bänk varannan dag eller vad är hemligheten, jag vill gå från 90 - 120 på mindre än några månader hur gör jag?

Kör något träningsprogram, inte bara ett träningsschema.
Vet de som fått bra resultat med styrkelabbets träningsprogram bänkpress boogie:
https://www.styrkelabbet.se/bankpressboogie/

Har du problem med att du är svag i nedersta läget i bänk så kan jag rekommendera pausebänk där man stannar i det nedre läget någon centimeter från nedersta läget.
Funkar säkert bra om man har problem på något annat ställe i lyftet, om man stannar i det läget.
Citera
2022-09-11, 10:07
Medlem
Var glad om du ökar 10kg per år i bänken mellan 90 och 120. Visst. Du kan lägga på dig 30kg fett och nå 120kg utan problem men då kommer du betraktas som nybörjare. Att betraktas som råstark är kvalité gissar jag. Dvs smal, snabb och stark. Inte tjock, långsam, dålig hälsa och svag.

Räcker att du lyfter lite fel och får en skada så kanske du behöver köra 1 års rehab. Nackdelen med att träna tungt.
Citera
2022-09-11, 10:14
Medlem
Nattjags avatar
120 är ingen vikt att tala om. Om man inte är fjäderviktare då. Eller kvinna.

Bänkpress är i motsats till vad många tror väldigt mycket teknik. Särskilt i början på karriären.
Det finns inget som hindrar att man kör bänk sju dagar i veckan så länge inte totallasten blir för stor.

Nyckelfaktorer är att nöta korrekt teknik, att ha med riktigt tunga pass med 1-3 repetitioner och LÅNG setvila, att hålla totalvolymen rimlig samt att inte skada sig.

Sen hjälper det att äta och sova.
Citera
2022-09-11, 16:05
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
120 är ingen vikt att tala om. Om man inte är fjäderviktare då. Eller kvinna.

Haha, saaaatan vad töntigt att påstå att 120 inte är någon vikt. Alla har olika förutsättningar. Det som är mycket för en person är ingenting för en annan.
Citera
2022-09-11, 16:08
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Haha, saaaatan vad töntigt att påstå att 120 inte är någon vikt. Alla har olika förutsättningar. Det som är mycket för en person är ingenting för en annan.
Det är inte jättetungt inom bänk om man är man, frisk och någorlunda ung.

Men, risk för skador i ffa axlar ska man inte underskatta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in