2022-08-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Intressant samtal om integration och lag och ordning med Paolo Roberto, Ilan Sadé och Åsa Tallroth.

https://www.youtube.com/watch?v=u1ZC6na0xlI

Man kanske borde rösta på MED istället för SD. Paolo Roberto kan vara en röstmagnet.

Varför känns det lite ofräscht att ha med Paolo?
Citera
2022-08-30, 21:22
Medlem
acitups avatar
Moderaterna stal citat från MED. Lite pinsamt.

https://www.expressen.se/nyheter/moderaternas-sociala--medier-miss-stal-citat/
Citera
2022-09-11, 02:55
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestarNyttNamn
"Enligt gårdagens Sentio har MED 0,8% i riksdagsvalet. Enligt en opinionsmätning för kommunalvalet i Stockholms stad har "Övriga partier" 6,2%. MED är störst bland "Övriga" i Stockholm så det är troligt att MED i Stockholm ligger över spärren på 3%."

Hoppas hoppas MED kommer in i kommunalvalet i Stockholm, lär få lite rubriker och kanske ger en boost till Riksdagsvalet 2026.

https://twitter.com/MikaelFlinkMED/status/1560920276170379264?s=20&t=0XL3m_bbzphW39lRB5zQNln Gyj5Y9QTf4s-ZbLJr-6c

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det finns bra saker med MED till exempel att de vill bekämpa (lägga ner) den mycket kostsamma myndighetsvänstern och sänka skatterna rejält.

Men jag ser de som är aktiva i min kommun. (De kan säkert ta sig in). De låter precis som alla andra etablerade partier.

Det blev MED för mig i valet i år Det är härligt att kunna vilja stoppa invandringen, vara del av borgerligheten och ändå driva legalisering av alla droger Jag tycker MED är ett intressant parti för att dom dels är borgare, dels vill ha sänkt skatt till skillnad från SD, dom ser SD som sossar och dom har flera intressanta kulturpersonligheter som Alexander Bard, Aron Flam, Henrik Jönsson och Paolo Roberto. I min mening så är dom rätt så ofiltrerade och pratar mycket mer direkt om invandrare som går på bidrag osv. Dom har också en tendens att dra till sig vettigt folk från medelklassen, som SD och AFS har svårt att konkurrera om.

Dessutom gjordes en undersökning som säger att 2/3 borgare HELLRE vill rösta MED än på KD, M, L eller C. Vilket gör att dom skulle kunna äta upp typ hela den nuvarande borgerligheten.

Men jag har en fråga till er på flashback: Jag läste nånstans att MED vill skicka hem alla invandrare som är en belastning för systemet. Vilket betyder typ att om en invandrare går på bidrag (eller typ begår brott, förstör) så ska dom skickas hem. Aha, typ 80% av blattarna, tänker man ju då. Men hur många är det på ett ungefär som MED vill skicka hem? Jag läste nånstans typ 800.000 invadrare. Vad tror ni om den siffran? Skulle det kunna va vettigt?
Citera
2022-09-11, 03:05
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Synd för MED att inte Bali byter partitillhörighet. Det skulle ge partiet uppmärksamhet.

Bali drar nog egentligen inte särskilt många röster till M ändå.

Helt riktigt. Han blev förpassad till elefantkyrkogården som de kallas.
Det är en term i politiken när en politiker har blivit fördömd, och kanske
egentligen är värdig att sitta i partitoppen, men istället blir
omplacerad till att sitta i nån meningslös utskott som ingen bryr sig om.
Och precis det hände honom.

Jag tror Hanif egentligen inte bryr sig så mycket om att va politiker mer.
Han vill mest ha uppmärksamhet och synas i media. Makten frestar honom inte längre.
Jag kommer ihåg videos från 2010 när SD va nya i politiken
och unga SD:are debatterade med Hanif och han körde världens jämlikhets-
floskler och närmast antirasistiska uttalanden.

Men han bytte sida.

Sen ang. Paoplo Roberto så har han ju svartmålats, men de e ju mest
en nål i ögat på 8-klövern att han kan va med och driva politik.
När han skulle blivit utslängd ur SD elr M direkt.
Sen så kan han ju ett o annat om politik så det är ju ett plus.
Det är just det som gör MED så anti-PK och så jävla bra va.

Paolo Roberto är ett ytterst exkusivt politiskt redskap. Använd honom. Förgör honom.
Citera
2022-09-11, 07:00
Avstängd
OliverCromwells avatar
Ilan Sadè har fortfarande inte gett upp.

https://nyheteridag.se/dags-att-rosta-for-forandring/
Citera
2022-09-11, 10:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ilan Sadè har fortfarande inte gett upp.

https://nyheteridag.se/dags-att-rosta-for-forandring/
Varför skulle han ge upp?
Citera
2022-09-11, 11:12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestarNyttNamn
"Enligt gårdagens Sentio har MED 0,8% i riksdagsvalet. Enligt en opinionsmätning för kommunalvalet i Stockholms stad har "Övriga partier" 6,2%. MED är störst bland "Övriga" i Stockholm så det är troligt att MED i Stockholm ligger över spärren på 3%."

Hoppas hoppas MED kommer in i kommunalvalet i Stockholm, lär få lite rubriker och kanske ger en boost till Riksdagsvalet 2026.

https://twitter.com/MikaelFlinkMED/status/1560920276170379264?s=20&t=0XL3m_bbzphW39lRB5zQNln Gyj5Y9QTf4s-ZbLJr-6c

Kul att höra!

Jag (stockholmare) och sitter i bilen rätt mycket i mitt jobb och åker runt en hel del och har den senaste tiden naturligtvis sett mycket valaffischer överallt. Av partier utanför riksdagen har jag endast sett affischer från MED, dessutom ganska många på sina håll. Flest har jag nog sett längst sträckan Bromma-Vällingby-Hässelby*), där Med är lika synliga som riksdagspartierna!

Inte en enda skylt från PP eller AFS m.f.l. Och kanske mest förvånade, inte en enda från F!, inte ens på Södermalm! (Med det inte sagt att det inte finns, men har jag åtminstone inte sett någon.)

Nu är naturligtvis alla röster i Sverige lika mycket värda, men kan man välja att slå igenom på en ort är nog Stockholm extra viktig. Med 1 milj invånare i Sthlms kommun och 2,3 milj i länet så är det väldigt många. Dessutom på den plats där flest politiker och journalister bor vilket ger lite extra uppmärksamhet även på riksplanet. Så jag hoppas verkligen MED får in någon i såväl Sthlms kommun som kranskommunerna och i landstinget

*) För läsare som inte är insatta i Stockholms geografi är Bromma-Vällingby-Hässelby Stockhoms nordvästra förorter, men tillhör Stockholms kommun och har tillsammans drygt 200 000 invånare.
Citera
2022-09-11, 11:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Det blev MED för mig i valet i år Det är härligt att kunna vilja stoppa invandringen, vara del av borgerligheten och ändå driva legalisering av alla droger Jag tycker MED är ett intressant parti för att dom dels är borgare, dels vill ha sänkt skatt till skillnad från SD, dom ser SD som sossar och dom har flera intressanta kulturpersonligheter som Alexander Bard, Aron Flam, Henrik Jönsson och Paolo Roberto. I min mening så är dom rätt så ofiltrerade och pratar mycket mer direkt om invandrare som går på bidrag osv. Dom har också en tendens att dra till sig vettigt folk från medelklassen, som SD och AFS har svårt att konkurrera om.

Dessutom gjordes en undersökning som säger att 2/3 borgare HELLRE vill rösta MED än på KD, M, L eller C. Vilket gör att dom skulle kunna äta upp typ hela den nuvarande borgerligheten.

Men jag har en fråga till er på flashback: Jag läste nånstans att MED vill skicka hem alla invandrare som är en belastning för systemet. Vilket betyder typ att om en invandrare går på bidrag (eller typ begår brott, förstör) så ska dom skickas hem. Aha, typ 80% av blattarna, tänker man ju då. Men hur många är det på ett ungefär som MED vill skicka hem? Jag läste nånstans typ 800.000 invadrare. Vad tror ni om den siffran? Skulle det kunna va vettigt?

Vad jag vet finns ingen siffra på hur många som MED önskar skicka hem. Enligt Arbetsförmedlingen är 340 000 arbetslösa, detta inkluderar alla vuxna, inte bara invandrare. https://arbetsformedlingen.se/statistik/arbetsloshet Och andra sidan tillkommer ju barn om ingen av föräldrarna har ett jobb. Och många invandrargrupper har ju rätt många barn. Och därtill kommer kriminella, hur många de är vet jag ej, men jag utgår ifrån att de flesta av dem saknar ett jobb så de flesta av dem inkluderas nog redan bland de arbetslösa förmodar jag. Så m.a.o. tror jag inte siffran är så hög som 800 000, utan klart lägre, kanske häften av det typ?
Citera
2022-09-11, 11:47
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad jag vet finns ingen siffra på hur många som MED önskar skicka hem. Enligt Arbetsförmedlingen är 340 000 arbetslösa, detta inkluderar alla vuxna, inte bara invandrare. https://arbetsformedlingen.se/statistik/arbetsloshet Och andra sidan tillkommer ju barn om ingen av föräldrarna har ett jobb. Och många invandrargrupper har ju rätt många barn. Och därtill kommer kriminella, hur många de är vet jag ej, men jag utgår ifrån att de flesta av dem saknar ett jobb så de flesta av dem inkluderas nog redan bland de arbetslösa förmodar jag. Så m.a.o. tror jag inte siffran är så hög som 800 000, utan klart lägre, kanske häften av det typ?

Aha, för jag googlade på hur många som går på bidrag och då fick jag scb som säger 13.3% av befolkningen, motsvarande i runda slängar 780.000 personer.

Citat:
Antalet helårspersoner som försörjdes med sociala ersättningar och bidrag minskade med 1,1 procent år 2021. Det totala antalet var 784 651, vilket motsvarar 13,3 procent av befolkningen i arbetsför ålder. Andelen var lägst i pendlingskommuner nära en storstad, 10,4 procent och högst i landsbygdskommuner och pendlingskommun nära mindre tätort, 15,9 procent.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/statistiknyhet/antal-personer-forsorjda-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2021/
Citera
2022-09-11, 12:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det blev MED för mig i valet i år Det är härligt att kunna vilja stoppa invandringen, vara del av borgerligheten och ändå driva legalisering av alla droger Jag tycker MED är ett intressant parti för att dom dels är borgare, dels vill ha sänkt skatt till skillnad från SD, dom ser SD som sossar
MED vill väl inte stoppa invandringen. Det låter som du missförstått.
Iaf när jag läser på deras hemsida står det att man vill stoppa asylinvandringen. Och det är logiskt om dom är mer åt det liberala hållet. (Finns inga bidrag i liberalism. Och asylinvandring innebär att staten tar ett försörjningsansvar).

Men jag har svårt att tro att man vill stoppa invandring på något sätt. Finns någon sakligt stöd för det?
Citera
2022-09-11, 12:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Aha, för jag googlade på hur många som går på bidrag och då fick jag scb som säger 13.3% av befolkningen, motsvarande i runda slängar 780.000 personer.

Jag tror AF:s siffror bara åsyftade de som var inskrivna hos dem som arbetslösa, medan SCB:s inkluderade fler grupper, t.ex. långtidssjukskrivna och hemmafruar. Andra kanske lever på ett arv, lotterivinst eller tidigare hög inkomst som idrottsproffs och saknar ett jobb men vill heller inte ha något då de redan är självförsörjande osv. Så m.a.o. beror det nog lite på hur man väljer att räkna.

Men som sagt var, vad jag vet har inte MED beslutat om att utvisa ett visst antal personer. Och dessutom kan man ändå inte utvisa samtliga på en gång utan måste nog börja i en ände, förslagsvis grovt kriminella för att sedan gå vidare med fler grupper.

Dessutom vill ju MED se över bidragssystemet varför många som vant sig vid och trivs bra med att leva på bidrag nog kommer lämna landet frivilligt (eller skaffa ett jobb).
Citera
2022-09-11, 12:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag tittade på MED's sakpolitiska program under energi.
Stod flera bra saker där. Som t ex:
* Låta marknaden styra vilken typ av osubventionerad elproduktion som ska
byggas.
* Inte införa några nya subventioner till förnybar elproduktion och avveckla de
befintliga.

Dvs marknaden får avgöra själva.

Men sedan när dom kommer till det statliga bolaget Vattenfall så verkar det ha skurit ihop i MED-hjärnorna fullständigt. Då skriver dom att staten via Vattenfall skall bränna av skattepengar på planekonomisk kärnkraft. Det kolliderar ju fullständigt med det dom skrev i början. Väldigt olämpligt att dom knarkar när dom skriver ett sakpolitiskt program.

Sedan säger dom att Vattenfall inte skall få bygga vindkraftverk. Där har det också skurit ihop i hjärnorna. Antingen säger man att staten inte bygger mer elproduktion. (Vilket mer stämmer med vad dom skrev i början). Eller om man skall låta Vattenfall bygga ny elproduktion så får det vara Vattenfalls sak att avgöra vad man skal bygga. Här säger man att okunniga Riksdagsledamöter skall styra. Det är Holodomor-nivå på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in