2022-09-11, 01:53
  #213049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Mm-m, om vi då går till bruk av kärnvapen har vi kommit till vägs ände. Kärnvapen är helt obrukbara i strid- när de väl har engagerats finns ingen hejd eftersom ingen nation (inga andra kärnvapenmakter) kan tillåta att sådana används. Ett nyttjande av sådant vapen MÅSTE besvaras mångfalt annars har alla kärnvapen förlorat sin funktion och mening. De kan helt enkelt inte användas i strid, i konflikt och krig- de kommer aldrig någonsin löna sig att använda dylika vapen.

Om man nu legitimerar bruk av massförstörelsevapen blir ju all övrigt vapenbruk meningslöst- vad skall man ha HIMARS, Javelins eller Kalashnikovs till om vi ändå kan använda kärnvapen? Allt annat blir då meningslöst- man behöver ingen hangarflotta, inga stridsvagnar eller drönare... vi kör med kärnvapen istället, det blir billigare så... Resonemang om kärnvapenbruk håller inte och alla vet om det. Kärnvapen kan vi stryka ur diskussionen.
Håller med dig att man inte kan strida med dem för att vinna ett krig. Men om Ryssland säger att de verkligen inte kan gå med på att förlora Sebastopol och hotar med att slå ut ett specifikt mål, sätter de ändå press.

Vad gäller vedergällning. Jag får då hoppas att om nu Putin (i praktiken kan han inte men låt oss säga om) skulle förstöra en stad i Ukraina med ett kärnvapen, att inte kärnvapenmakterna i väst avfyrar allt de har. Det ska inte accepteras så klart men det finns andra sätt.
Citera
2022-09-11, 01:54
  #213050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det får vi se då.

Krims historia är lite knepig trots allt och där finns en stark vilja i befolkningen att antingen vara autonoma eller tillhöra Ryssland. Men det kanske har ändrat drastiskt efter invasionen. Läser till exempel wikipediasidan på Krim så får man lite mer koll på det hela.

Sen är det tydligt att Krim enligt avtalen ska tillhöra Ukraina. Missförstå mig inte nu, jag skulle tycka det är helt fantastiskt om Krim förblir Ukrainskt. Jag har bara uttryckt att det nog inte är så enkelt alla gånger och att utfallet kan bli annorlunda när världsledarna ska förhandla.
Ingen som helst fara främling. Jag tar inte dina ord som om du vore på "någon sida", så bara fint att du delar med dig utav lite egna tankar här. Dock kommer Krym återgå till Ukraina ja, oavsett vad en minoritet tyckte på den tiden då Ryssland lockade mer pågrund utav Ukrainas för tiden söndriga system och stat. Folket på Krym varken känner sig som ryssar eller vill tillhöra Ryssland pågrund utav nationalistiska önskemål. Hade Ukraina redan då, 2014, fått chansen till att utvecklas med egna medel så hade sången varit annorlunda på Krym redan då. Men, men, Krym kommer självklart ingå i Ukraina snart ja, och därav utvecklas till en del utav ett modernt och fritt land
Citera
2022-09-11, 01:57
  #213051
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det stämmer inte.
Ryssland kan använda kärnvapen, och risken är nu högre än någonsin i världshistorien. Men kärnvapen kan användas på många sätt. Också sätt som gör att NATO garanterat inte skulle svara med kärnvapenanfall mot Ryssland.
Att Ryssland skulle kunna använda kärnvapen är sådant jag är rädd för och det bör vi alla vara. Jag tror ändå att det ännu finns någon med vettet kvar där i Kreml men jag är ändå inte helt säker på den saken. Allt kärnvapenbruk kommer besvaras men inte av NATO eftersom denna organisation inte har några sådana vapen- däremot finns det länder som är anslutna till NATO som har kärnvapen i sin arsenal. Storbritannien kommer svara hårt på kärnvapenbruk, USA likaså. Frankrike och Kina är jag osäker på men antagligen även Frankrike... Ryssland kan inte använda kärnvapen med mindre än att Ryssland förstörs till fullo.
Citera
2022-09-11, 02:00
  #213052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Håller med dig att man inte kan strida med dem för att vinna ett krig. Men om Ryssland säger att de verkligen inte kan gå med på att förlora Sebastopol och hotar med att slå ut ett specifikt mål, sätter de ändå press.

Vad gäller vedergällning. Jag får då hoppas att om nu Putin (i praktiken kan han inte men låt oss säga om) skulle förstöra en stad i Ukraina med ett kärnvapen, att inte kärnvapenmakterna i väst avfyrar allt de har. Det ska inte accepteras så klart men det finns andra sätt.
Finns inget kärnvapen som förstör hela städer, så redan där faller vi utanför bordskanten. Byar ja, men det är inte Enola Gay som levererar Tsar Bombas längre. Skadan som till exempel har åsamkats Mariupol, är långt värre än vad en kärnspets hade kunnat åstadkomma. Kärnvapnen är inte en faktor i Ukraina, nej. Det enda sådana skulle kunna användas till, är gentemot betydliga städer ( I riktiga länder utav betydelse), och då är responsen så snabb att till och med försöket går till historien som dumheten utav dumhet
Citera
2022-09-11, 02:02
  #213053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ingen som helst fara främling. Jag tar inte dina ord som om du vore på "någon sida", så bara fint att du delar med dig utav lite egna tankar här. Dock kommer Krym återgå till Ukraina ja, oavsett vad en minoritet tyckte på den tiden då Ryssland lockade mer pågrund utav Ukrainas för tiden söndriga system och stat. Folket på Krym varken känner sig som ryssar eller vill tillhöra Ryssland pågrund utav nationalistiska önskemål. Hade Ukraina redan då, 2014, fått chansen till att utvecklas med egna medel så hade sången varit annorlunda på Krym redan då. Men, men, Krym kommer självklart ingå i Ukraina snart ja, och därav utvecklas till en del utav ett modernt och fritt land
Hoppas du får rätt. Ryssland har genom sin invasion för att neutralisera Ukraina istället skapat ett monster som kan slå dem. Vi får förresten inte glömma USA i det hela. OM USA skulle tycka det var en dålig idé att ta tillbaka Krimhalvön så har de förstås en röst i det. Det behövs fortsatt, långsiktig stöd från över atlanten.

Men visst hade USA sagt något i stil att Krim är Ukrainskt?
Citera
2022-09-11, 02:05
  #213054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Hoppas du får rätt. Ryssland har genom sin invasion för att neutralisera Ukraina istället skapat ett monster som kan slå dem. Vi får förresten inte glömma USA i det hela. OM USA skulle tycka det var en dålig idé att ta tillbaka Krimhalvön så har de förstås en röst i det. Det behövs fortsatt, långsiktig stöd från över atlanten.

Men visst hade USA sagt något i stil att Krim är Ukrainskt?
Vi har redan sagt att Krym ÄR Ukrainskt ja. Ha en fin kväll
Citera
2022-09-11, 02:21
  #213055
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
I bästa fall för Ryssland får de behålla sina annekteringar av Krim osv.
I värsta fall kan de t.o.m. tappa lite av sitt eget territorium.
Just nu är det svårt att se att Ukraina skulle acceptera att bli av med Krim i en fredsuppgörelse. Ryssarna har bajsat på Ukraina, våldtagit dem och slagit dem sönder och samman. Sedan ska Ukraina vända andra kinden till och ge Ryssland hela den gigantiska Krim-halvön. Det gör de bara om de är helt slutkörda och inte har något mer att sätta till. Det Ukraina vi ser nu har kämparglöd och livsgnista, samtidigt som de ryska pedofilerna visar sig vara ganska lätta att besegra. Tror inte Ukraina ger sig förrän de fått tillbaka hela sitt territorium.
Citera
2022-09-11, 02:24
  #213056
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det enda som kanske blir möjligt är om Ryssland på något sätt ”hyr” Krim med ett avtal på 50 år. De har sin viktiga flottbas där trots allt. För utbrytarregionerna ska det då till något avtal som säkrar ryskspråkigas rättigheter och något om att Ukraina inte går in i NATO på ett tag. Det betyder då egentligen att Ukraina får allt tillbaka men att Ryssland kan sälja det till hemmafronten som om de minsann har uppnått alla mål.

Edit: tror inte att Ukraina lätt går med på det dock. Då ska Ryssland fort ge sig, returnera alla kidnappade och krigsfångarna samt erbjuda att betala en rejäl summa i skadestånd
Varför ska Ryssland ha en svartahavsflotta för?
De här ensliga ryssarna som fruktar Ukrainas förtryck har redan påbörjat processen att fly till Ryssland.
Utbrytarregionerna ska upphöra existera och helt enkelt bara vara regioner i Ukraina och de delar av befolkningen som har problem med detta ska bara hålla käft eller flytta till själva Ryssland svårare än så är det inte.
Kollaboratörer ska straffas.
Citera
2022-09-11, 02:36
  #213057
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Varför ska Ryssland ha en svartahavsflotta för?
De här ensliga ryssarna som fruktar Ukrainas förtryck har redan påbörjat processen att fly till Ryssland.
Utbrytarregionerna ska upphöra existera och helt enkelt bara vara regioner i Ukraina och de delar av befolkningen som har problem med detta ska bara hålla käft eller flytta till själva Ryssland svårare än så är det inte.
Kollaboratörer ska straffas.
Ryssland har tillgång till svarta havet även utan Krim. Krimbrons fäste är i en del som tillhör Ryssland, ner till de delarna de tagit från Georgien när de invaderade dem 2008.
Så de kan ha en svarta-havsflotta även utan Krim. Men visst – vad ska det med en sådan till….
Citera
2022-09-11, 02:44
  #213058
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryssland har tillgång till svarta havet även utan Krim. Krimbrons fäste är i en del som tillhör Ryssland, ner till de delarna de tagit från Georgien när de invaderade dem 2008.
Så de kan ha en svarta-havsflotta även utan Krim. Men visst – vad ska det med en sådan till….

Den flottan har lett till mycket elände i Syrien.
Kuban är ett område som skulle kunna tillhöra Ukraina och Georgien bör naturligtvis få tillbaka sitt territorium.
Sedan har den flottan lett till mycket elände i Syrien pga flottbasen de har där.
Citera
2022-09-11, 02:50
  #213059
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Det stämmer inte.
Ryssland kan använda kärnvapen, och risken är nu högre än någonsin i världshistorien.
Men kärnvapen kan användas på många sätt.
Också sätt som gör att NATO garanterat inte skulle svara med kärnvapenanfall mot Ryssland.

Det är klart att de skulle kunna använda kärnvapen, men vad skulle de möjligen ha att vinna på det? För det första är det inte säkert att militären skulle följa en sån order. Putin skulle mycket väl kunna bli avsatt om galenskapen skulle gå så långt. Men oavsett så skulle en kärnvapenattack mot Ukraina signalera att man har förlorat kriget. Ryssland skulle inte komma närmare en seger bara för att man använder det sista man har och dödar en massa folk. Eller skulle de börja atombomba stad efter stad? Då skulle vi nog ha ett tredje världskrig. Länder som Ryssland står på hyggligt god fot med som tex Kina och Indien skulle överge Ryssland. Inga länder kanske Nordkorea undantaget skulle bli imponerande och Ryssland skulle bara måla in sig än djupare i det där mörka hörnet. Ryssland skulle bli en paria i hundra år. Skulle det verkligen vara värt det?

Jag tror inte att ryska kärnvapen förändrar nånting överhuvudtaget i den här konflikten. Ryssland borde istället sett till att ha en lite modernare konventionell krigsmakt.

Sen så ska jag väl tillägga att risken för kärnvapenkrig framöver för den skull inte är borta, eftersom Ukraina lär skaffa sig egna kärnvapen så fort det bara går. Det här misstaget lär de inte vilja göra om. Ukraina är ett av de länder som lär kunna ta fram kärnladdningar mycket fort. Sett till kärnteknologi är de ett av de ledande länderna i världen. Att sen förlänga räckvidden på de ballistiska missiler de redan har lite så de kan nå både Moskva och St Petersburg lär inte vara nåt större problem. Ukraina lär inte släppas in i NATO och då är de mer eller mindre tvingade att skaffa sig kärnvapenkapacitet och det lär de göra. Putin har genom detta misslyckade krig skaffat sig en mycket farlig fiende. Mycket farligare än NATO.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2022-09-11 kl. 02:52.
Citera
2022-09-11, 03:23
  #213060
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Just nu är det svårt att se att Ukraina skulle acceptera att bli av med Krim i en fredsuppgörelse. Ryssarna har bajsat på Ukraina, våldtagit dem och slagit dem sönder och samman. Sedan ska Ukraina vända andra kinden till och ge Ryssland hela den gigantiska Krim-halvön. Det gör de bara om de är helt slutkörda och inte har något mer att sätta till. Det Ukraina vi ser nu har kämparglöd och livsgnista, samtidigt som de ryska pedofilerna visar sig vara ganska lätta att besegra. Tror inte Ukraina ger sig förrän de fått tillbaka hela sitt territorium.
^This. Ryzzdjuren ska ut ur Ukraina och sättas i karantän i sitt zoo till U-land de bor i. Förhoppningsvis lär de sig att stanna där.

Att Ukraina militärt återtar Krim hade varit fullständigt otänkbart för bara ett år sen, nu ser det inte alls omöjligt ut...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in