2022-09-11, 00:22
  #213013
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Ryzzarna bekräftar att de slitit ut sina eldrör som vi tidigare räknat ut. Skjuter man bisarrt mycket så håller de ju inte 😂



In his evening speech, Vladlen Tatarsky voiced our main problems at the front. It:

- shortage of personnel;

- inefficiency of cannon artillery (wear and tear of barrels, lack of certain types of ammunition).

I agree. I'll also add:

- Staff incompetence.

@romanov_92
Ryssarna själva har stolt berättat att de skjutit 50 000 granater om dagen. Om man då antar typisk livslängd på 2000 skott (full räckvidd) så når 25 pjäser om dagen end-of-life där de dels tappar precision (så att man måste skjuta ännu mer), dels blir farliga för besättningen. 25 om dagen är 750 pjäser i månaden, så tickar på.
Citera
2022-09-11, 00:22
  #213014
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det finns ingen som tror att Ukraina kommer att vinna det där kriget.

2. Att en sådan där "framstöt" kan röra sig framåt och i sidled i typ en månad vet alla. Anledningen till att "Kremls megafoner" är tysta handlar om test av Finsk medierapportering och mot-maskirovka. Det är inte som så att "Kremls megafoner" blivit tystade utan att de är tysta för att konsumera Ukrainska tillgångar.

2.1. Anledningen till att Ukrainska statens (observera inte Ukrainas) megafoner börjat tuta att anfallet är fejk handlar mest om att de detekterat tyngden av de Ryska reserverna.

3. Hur slaget slutar vet vi redan.



1. Du kan läsa om saken på Wikipedia.



1. Det där låter som obildat svammel.

2. Du kan väl läsa på wikipedia istället för att svamla mera.

3. Bye-bye

7. Konashenkov själv går ju ut med att trupperna vid Izyum ska omgrupperas till Donetsk så många tror visst på Ukrainsk seger.

11. Da’Zvedanja på riktigt någon gång.
Citera
2022-09-11, 00:27
  #213015
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Warmonitor3, grundaren av "Avenger of Zaporizhie" glömde nämna att Izyum är Ryskt territorium, som dessa svärmorsdrömmar fick lära sig.. den hårda vägen;

https://t.me/DonbassDevushka/22810?single

Izyum direction

https://t.me/DonbassDevushka/21147

Russian boys putting in work in the Izyum direction.
Åldrades fint…
Citera
2022-09-11, 00:29
  #213016
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har andra trupper på Donbas-fronten där de fortsatt att göra offensiver. De kan försöka anfalla där. Och de kan försöka anfalla i Kherson. Motoffensiv i Kharkiv blir svårt i närtid, där tror jag som du.

Ryssarna saknar kapaciteten att fortsätta trycka på. De har inte tillräckligt med resurser och jag gissar att denna offensiv inte tagit trupper från andra delar av landet, de är helt enkelt öronmärkta för området.

Om ryssarna kunde så hade de redan skridit till verket för flera månader sedan, men som vi sett så har de enbart förlorat mark och tappat initiativet helt.

Om de inte lyckas trolla fram 100 000 man till så kommer resten av Donbas falla snart också tror jag. Men vi får se.
Citera
2022-09-11, 00:30
  #213017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det finns ingen som tror att Ukraina kommer att vinna det där kriget.

2. Att en sådan där "framstöt" kan röra sig framåt och i sidled i typ en månad vet alla. Anledningen till att "Kremls megafoner" är tysta handlar om test av Finsk medierapportering och mot-maskirovka. Det är inte som så att "Kremls megafoner" blivit tystade utan att de är tysta för att konsumera Ukrainska tillgångar.

2.1. Anledningen till att Ukrainska statens (observera inte Ukrainas) megafoner börjat tuta att anfallet är fejk handlar mest om att de detekterat tyngden av de Ryska reserverna.

3. Hur slaget slutar vet vi redan.



1. Du kan läsa om saken på Wikipedia.



1. Det där låter som obildat svammel.

2. Du kan väl läsa på wikipedia istället för att svamla mera.

3. Bye-bye

Men härligt. Då vet vi att om några dagar så har ryssarnas reserver krossat Ukrainas offensiv (tror du på det eller måste du säga så?)

Och så kör Ryssland samma välfungerande taktik att lämna en massa gammal material så fienden beväpnar sig med det istället för bättre grejer från väst. Själv drar man sig tillbaka och beväpnar sig med det aldrig synande flödet av modernare material som rullar från bandet i den ryska krigsindustrin som går på högvarv just nu🤣🤣🤣🤣🤣 fortsätt, mera mera. Och glöm inte följetongen om några dagar när motoffensiven uteblir, snälla.
Citera
2022-09-11, 00:32
  #213018
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ja, jag och Putin brukar köra lite CS för att varva ned lite på helgerna och han nämnde det i chatten.

Nej....ska vara allvarlig:
Det finns två indikationer ikväll att uppmärksamma:

Den ena är att Moskvas centrala delar är l lockdown - men det kan finnas en naturlig förklaring till detta. Moskva firande av 875 år börjar nu och därmed så sägs det att det är en del av arrangemanget att göra innerstaden trafikfri för detta.

Den andra är Illia P som kryptiskt skrev att de som är vakna några timmar till får uppleva världshistoria, men det kan ju också syfta till att han vet/fått höra att Ryssland lämnar Donb-ass helt.

Jag gissar just nu att ryktet om Putins husarrest har sitt ursprung i "Moskva-lockdown"
(som mer troligtvis inte har med Putin att göra).

tack för den upplysningen
Citera
2022-09-11, 00:35
  #213019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hoppas gör man men rädd för att det kommer att bli en utdragen historia detta. Efter de oerhörda framgångarna i Kharkiv senaste dygnen så antar jag man får hålla huvudet kallt och se vad ryssen svarar med.

Frontlinjen är löjligt lång så har svårt att se hur ryssen inte kommer att försöka sig på nånting på andra håll i närtid. Inte nödvändigtvis med uppsåt att genuint dra igång en offensiv men åtminstone som psyop.
Samtidigt behöver inte Ukraina köra med hårdbefästa försvarslinjer överallt. De har mobila förband. Man kan låta ett ryskt offensiv ta nån mil eller en evakuerad stad. Sedan skjuter man sönder tillförseln dit och så har man isolerad ännu ett gäng. I Donbass ska de kanske hålla varenda meter men tror inte ryssarna är jättepeppade att försöka sig på en större offensiv mot typ Izium eller så den närmaste tiden.
Citera
2022-09-11, 00:40
  #213020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
7. Konashenkov själv går ju ut med att trupperna vid Izyum ska omgrupperas till Donetsk så många tror visst på Ukrainsk seger.

11. Da’Zvedanja på riktigt någon gång.

1. Här har du lite (garanterat) ryska maskinöversatta nyheter:
Kupyansk medborgare flyr mot Ryssland/LPR/DNR https://readovka-news.translate.goog/news/111363?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
" They fear reprisals from the Kyiv regime
People began to leave their homes from yesterday evening, when there were reports that the Armed Forces of Ukraine were approaching Kupyansk and preparing for an assault. Hundreds of cars drive from Kupyansk through Svatovo to the LPR."


2. https://readovka-news.translate.goog/news/111382?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
"Krasny Lyman under the control of the Russian army"

3. https://readovka-news.translate.goog/news/111376?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr _pto=wapp
" APU were thrown back
According to a Readovka source from the scene, contrary to the bravura statements of Ukrainian channels, the village of Yampol remains under our banners and successfully holds the line. An attempt made by the enemy to storm the fortifications near the city limits was thwarted, the militants were driven back by the confident actions of the Russian troops."


4. Sammanfattningsvis skriver de att de har den Ukrainska armen inom räckvidd för sitt artilleri.

5. Bye-bye


Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Men härligt. Då vet vi att om några dagar så har ryssarnas reserver krossat Ukrainas offensiv (tror du på det eller måste du säga så?)

Och så kör Ryssland samma välfungerande taktik att lämna en massa gammal material så fienden beväpnar sig med det istället för bättre grejer från väst. Själv drar man sig tillbaka och beväpnar sig med det aldrig synande flödet av modernare material som rullar från bandet i den ryska krigsindustrin som går på högvarv just nu🤣🤣🤣🤣🤣 fortsätt, mera mera. Och glöm inte följetongen om några dagar när motoffensiven uteblir, snälla.

1. Du behöver inte grina så mycket över den saken. Det där var Sovjetisk standard i en miljö som översvämmad av framförallt Amerikanska vapen.

2. Du kan läsa mer om saken här ifall du inte är illitterat: https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Ilomantsi

3. Bye-bye
Citera
2022-09-11, 00:47
  #213021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Ut med ryssen och se på när Ryssland imploderar utan att någon lägger sig i.
Ja det blir bra. Äntligen lite lugn och ro sedan.
Citera
2022-09-11, 00:48
  #213022
Medlem
mr.aidss avatar
Explosion i ett lager nära Putins boende enligt denna nyhetskanal. Enligt lokalbefolkningen ska Putin ha haft ”his personal wealth” på stället saker så som Bilar, cashboxes och smycken. Om detta stämmer eller ej vet jag inte, videon säger samtidigt att rysk media håller tyst om incidenten, vad det innebär får ni själv lägga värde i.
Citera
2022-09-11, 00:49
  #213023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Klart de inte kommer att använda kärnvapen. Men de kan vifta med dem.
Räcker för att skapa kaos i finansmarknaderna och allmänt höja hotnivån i världen.

NATO och USA är absolut inte intresserade av ett chicken race.
Speciellt inte med en rysk diktator som kanske behöver detta för sin fysiska överlevnad...
Ryssland har regelbundet hotat med kärnvapen sedan flera år tillbaka. Det är deras go to-kort i brist på annat och om det är något kriget i Ukraina visar så är det att hotet inte längre fungerar. Putler gaggade om att ingen skulle våga stå i vägen för ryssarna - nu utrustas Ukraina med all modern NATO-teknik de behöver, Ukraina har slagit till flertalet gånger på ryskt territorium och hotar öppet med att anfall det ockuperade Krim.
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det finns ingen som tror att Ukraina kommer att vinna det där kriget.

2. Att en sådan där "framstöt" kan röra sig framåt och i sidled i typ en månad vet alla. Anledningen till att "Kremls megafoner" är tysta handlar om test av Finsk medierapportering och mot-maskirovka. Det är inte som så att "Kremls megafoner" blivit tystade utan att de är tysta för att konsumera Ukrainska tillgångar.

2.1. Anledningen till att Ukrainska statens (observera inte Ukrainas) megafoner börjat tuta att anfallet är fejk handlar mest om att de detekterat tyngden av de Ryska reserverna.

3. Hur slaget slutar vet vi redan.
1: jag och flera andra tror att Ukraina kommer att vinna kriget.
2: ÅH VET ALLA DET? Vet a-l-l-a att den ryska framstöten kan röra sig obehindrat i en månad och det är inget att oroa sig över och att ryska propagandister håller tyst är inget tecken på att ryssarna förlorar nej nej nej - sanslöst verklighetsfrånvänt.
3: tyngden och kvaliteten på de ryska reserverna motsvarar innehållet i en välnyttjad blöja.
Citera
2022-09-11, 00:49
  #213024
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Däremot är det nog läge för Ryssland att be om förhandlingar. Ska de hoppas på att kunna få behålla något av det de tagit, så bör de nog försöka få till stånd en förhandlingslösning medan de har nåt kvar att förhandla om....
Vete fan om det finns någon möjlighet till förhandling över huvud taget. Vid köpslående och dagtingande måste man ha något att erbjuda för att vinna annat- det är vad en förhandling handlar om. Att Ukraina skulle kunna erbjuda landområden låter för mig osannolikt och vad skulle Ryssland kunna erbjuda? Landområden, provinser, pengar? (massor av dem) Jag ser inget som Ukraina vill ha från Ryssland... då man inte har något att erbjuda blir det heller inget att förhandla om. Kanske Ukraina kan erbjuda Ryssland fred men vad skall då putinregimen kunna ha att lämna som betalning för sådant? Fred är dyra grejer och jag gissar Ryssland inte har råd med sådan lyx. Vad fan har Ryssland att erbjuda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in