2022-09-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ryssland kan inte använda kärnvapen då blandar sig nato i och dom har flera 1000 kärnvapen mer. Så nej ryssland kan inte sätta in kärnvapen då hade dom redan gjort det

Klart de inte kommer att använda kärnvapen. Men de kan vifta med dem.
Räcker för att skapa kaos i finansmarknaderna och allmänt höja hotnivån i världen.

NATO och USA är absolut inte intresserade av ett chicken race.
Speciellt inte med en rysk diktator som kanske behöver detta för sin fysiska överlevnad...
Citera
2022-09-10, 23:57
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Rykte eller inte; några av mina ryska vänner påstår att Putin har satts i husarrest. Kan någon bekräfta det

Ja, jag och Putin brukar köra lite CS för att varva ned lite på helgerna och han nämnde det i chatten.

Nej....ska vara allvarlig:
Det finns två indikationer ikväll att uppmärksamma:

Den ena är att Moskvas centrala delar är l lockdown - men det kan finnas en naturlig förklaring till detta. Moskva firande av 875 år börjar nu och därmed så sägs det att det är en del av arrangemanget att göra innerstaden trafikfri för detta.

Den andra är Illia P som kryptiskt skrev att de som är vakna några timmar till får uppleva världshistoria, men det kan ju också syfta till att han vet/fått höra att Ryssland lämnar Donb-ass helt.

Jag gissar just nu att ryktet om Putins husarrest har sitt ursprung i "Moskva-lockdown"
(som mer troligtvis inte har med Putin att göra).
Citera
2022-09-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Trevligt att se lite gladare stämmning i tråden, det var ett tag sedan. Kan vi hoppas på förhandlingar nu och och ett slut på kriget i Ukraina och vi återgår till att ta hand om vår ekonomi i väst och göra något roligare som att åka till månen och mars?

Ja, positivt att ryssarna och ryssterroristerna som härjar i ukraina flyr.

Citat:
Jag menar målet med denna "speciella militära operation" var att befria Donbas och avnazifiering och demiliratisering kan nog nog ryssarna slira lite med? Inte, Donbas och Krim måste "befrias" med ... knappast överaskande och kriget fortsätter och västs problem fördjupas.

Jo, Ukrainare jobbar hårt för att befria dombass och krim, trist att ryssen ska göra saker på ryssvis, redan 2014 så kunde de ju dragit sig ur.

Citat:
Vad det gäller den senaste offensiven så är det väl bara att gratulera Kiev-regimen men det vore smart om dom tog sig till förhandlingsbordet nu. Ukraina har nu inte så mycket mer att kasta in vad det gäller vapen och soldater så det vore ju läge nu att göra upp vid förhandlingsbordet innan man förlorar allt man vunnit, ekonomin helt rasar ihop och vintern kommer. Ryssarna tror jag inte är omöjliga att förhandla fram en lösning med för Putin får massiv kritik nu intern för att han var för mjuk och inte tog i hårdare. Man kan ju hoppas men Zelenskyj är väl så söderknarkad i huvudet att ha måste fortsätta kriga tills allt som återstår av Ukrina blir är land av sörjande föräldrar och änkor (gasen och oljan runt Krim är mycket viktigare).
Jo, vi kommer nog till förhandlingar, håller ukraina den här takten så är det över till jul.

Tror dock att det kommer dröja länge innan ryssland har kompenserat för vad de ställt till med och det blir dags för förhandlingar.

Citat:
Sen kan ni ju ägna er en tanke åt människorna i de städer och byar nationalisterna och neonazister nu tar över. Dom har ju lovat det ena och det andra för de människor som samarbetat eller tagit emot hjälp från ryssarna. Dessa människor gjorde bara vad dom kunde för att få mat för dagen. Ryssarna lämnade nu dom till sitt öde och det blir nog svårt att förlåta (framför allt Putin för).

Jo, putin har även deras blood på sina händer, har full förstålse för att de hänger alla terrorister från närmsta trädgren.

Citat:
Återgå nu till vad ni gjorde tanklösa drönare och gå till vallokalerna imorgon om ni orkar.

förtidsrösta är det nya svarta.
Citera
2022-09-10, 23:58
Medlem
Citat:
Rykte eller inte; några av mina ryska vänner påstår att Putin har satts i husarrest. Kan någon bekräfta det

Haha... ryska vänner som har inside information. Jobbar du för CIA måhända?
Citera
2022-09-11, 00:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Jag har inte hört något om det. Däremot har flera av de personer som kritiserat Putin och anklagat honom för förräderi arresterats och riskerar avrättning:

Citat:
Five Russian officials arrested for proposing to remove Putin from power, charge him with treason

"They know the punishment will be severe. They can easily face a death sentence based on Russian federal law. The significance of this act of defiance and dissent by a handful of Russian officials cannot be possibly overstated."

https://www.foxnews.com/world/five-russian-officials-arrested-proposing-remove-putin-power-charge-him-treason
Citera
2022-09-11, 00:00
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Skönt att höra att pajasen Putin och hans flicksoldater verkar få duktigt med stock i prutten just nu. Vågar man hoppas på att lill-Hitler och hans stjärtgossar är utkastade ur Ukraina innan jul?

Hoppas gör man men rädd för att det kommer att bli en utdragen historia detta. Efter de oerhörda framgångarna i Kharkiv senaste dygnen så antar jag man får hålla huvudet kallt och se vad ryssen svarar med.

Frontlinjen är löjligt lång så har svårt att se hur ryssen inte kommer att försöka sig på nånting på andra håll i närtid. Inte nödvändigtvis med uppsåt att genuint dra igång en offensiv men åtminstone som psyop.
Citera
2022-09-11, 00:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Längre videorapport från utkanterna av Kupiansk. Stämningsfull musik, ukrainsk natur och övergivna/utslagna ryska militärfordon.
https://www.youtube.com/watch?v=C8FDvA2_imA

Det här är största ryska nederlaget sedan kollapsen i Norra Ukraina.
Citera
2022-09-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är betryggande att en av trådens byfånar levererar. Ukraina har just befriat minst 4000 km^2 från rysk ockupation, och som en papegoja upprepar du mantrat om att Ryssland kommer att leverera ”prygel” parat med ett ord du läst i en bok: ”rörlig krigföring”. Vem av Ryssland och Ukraina är det som visar färdighet i det tänker du?

Några av Kremls megafoner har förstånd att ligga lågt tills fronten stabiliserat sig. Men inte du. Tråden skalar på huvudet och skrattar gott.

1. Det finns ingen som tror att Ukraina kommer att vinna det där kriget.

2. Att en sådan där "framstöt" kan röra sig framåt och i sidled i typ en månad vet alla. Anledningen till att "Kremls megafoner" är tysta handlar om test av Finsk medierapportering och mot-maskirovka. Det är inte som så att "Kremls megafoner" blivit tystade utan att de är tysta för att konsumera Ukrainska tillgångar.

2.1. Anledningen till att Ukrainska statens (observera inte Ukrainas) megafoner börjat tuta att anfallet är fejk handlar mest om att de detekterat tyngden av de Ryska reserverna.

3. Hur slaget slutar vet vi redan.

Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
🤣🤣🤣🤣🤣 det fetade alltså……jag föll av stolen av skratt. Snälla, mer sånt. Fantastiskt. Verkligen utomstående. Hur kommer man ens på idén? Humor med stort H. Zelensky, släng dig väggen🤣🤣🤣

1. Du kan läsa om saken på Wikipedia.

Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vad yrar du om? Om du menar filmen med massor av ryska pansarfordon vid vita byggnader så är den från Krim och inget jag har delat. Oryx håller räkningen på förlorade ryska och ukrainska fordon under kriget och var mest en inspiration till dig för att se vad Ryssland har lämnat kvar i sin oordnade reträtt senaste dagarna. Bla artilleriradar, luftvärn, bandgående haubitzar. Dvs fordon som inte finns i första linjen utan en bit bakom fronten och ingenting man lämnar om man drar sig tillbaka på ett ordnat sätt. Vi väntar fortfarande på bilder från Izyum bl.a.

Din snurriga förklaring om Finland och Rumänien är så absurd att jag lämnar den utan ytterligare kommentar.

1. Det där låter som obildat svammel.

2. Du kan väl läsa på wikipedia istället för att svamla mera.

3. Bye-bye
Citera
2022-09-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
11. Det där låter som obildat svammel.

2. Du kan väl läsa på wikipedia istället för att svamla mera.

3. Bye-bye

Här har du bilder. Bara att skrolla så har du något vackert att somna till inatt.

Godnatt.

https://twitter.com/UAWeapons
Citera
2022-09-11, 00:17
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hoppas gör man men rädd för att det kommer att bli en utdragen historia detta. Efter de oerhörda framgångarna i Kharkiv senaste dygnen så antar jag man får hålla huvudet kallt och se vad ryssen svarar med.

Frontlinjen är löjligt lång så har svårt att se hur ryssen inte kommer att försöka sig på nånting på andra håll i närtid. Inte nödvändigtvis med uppsåt att genuint dra igång en offensiv men åtminstone som psyop.

Knappast i närtid då de måste samla sig och omgruppera efter en hetsig reträtt som såg dem lämna all militär utrustning.

Om de ska göra en motoffensiv mot motoffensiven så måste de använda sig av andra trupper, vilket de saknar.

Kanske en del kryssningsmissiler skickas om de har några kvar att avvara.
Citera
2022-09-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ukraina har nu inte så mycket mer att kasta in vad det gäller vapen och soldater så det vore ju läge nu att göra upp vid förhandlingsbordet innan man förlorar allt man vunnit, ekonomin helt rasar ihop och vintern kommer.

Ryssarna har lämnat så mycket grejer kvar att Ukraina kan sätta upp ett par brigader till så de klarar nog av att slåss ett tag till.
Citera
2022-09-11, 00:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Knappast i närtid då de måste samla sig och omgruppera efter en hetsig reträtt som såg dem lämna all militär utrustning.

Om de ska göra en motoffensiv mot motoffensiven så måste de använda sig av andra trupper, vilket de saknar.

Kanske en del kryssningsmissiler skickas om de har några kvar att avvara.

De har andra trupper på Donbas-fronten där de fortsatt att göra offensiver. De kan försöka anfalla där. Och de kan försöka anfalla i Kherson. Motoffensiv i Kharkiv blir svårt i närtid, där tror jag som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in