2022-09-10, 21:48
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu fick de visst tag på en verifierad överstelöjtnant från Ryssland. En överstelöjtnant med splitter i stjärten.
https://mobile.twitter.com/Militarylandnet/status/1568595834664620032

Notera att ryssen ryckt av sig armbindeln. Vill de inte strida mer?

Helt otroligt detta. Ukraina lurar orcherna att det ska ske en offensiv i syd mot Cherson. Storyn byggs upp med hjälp av spektakulära angrepp långt bakom fiendelinjerna. Orcherna försöker sända trupp söderöver. Men i själva verket ligger motanfallets tyngd i nordost!

RuZZeriet måste få ett slut. Efter kl 20:00 har inga ryZZtroll stämplat in här i tråden, så bara det indikerar situationens allvar.
Citera
2022-09-10, 21:55
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
https://mobile.twitter.com/dimaFromUkraine/status/1568616989337296897

Solen i ryggen betyder att han färdas österut.
Är han lojal med ryssarna eller?
Jag fattar inte, och är inte så insatt.
Citera
2022-09-10, 21:56
Medlem
Conceptions avatar
Jag har sett spekulationer från experter redan i början av sommaren som sagt att Ryssland klarar att ekonomiskt hålla invasionen igång till September.

Är det vad vi ser nu? Inga pengar till soldaterna?
Citera
2022-09-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Ja det är han. Putins förlängda arm i Ukraina.
Citera
2022-09-10, 21:58
Medlem
lapons avatar
Citat:

Ja. Han är ledaren för Folkrepubliken Donetsk. Innan Putin gick in i Ukraina den 24:e februari, så gick han ut offentligt och erkände deras rätt till självständighet. Liksom Lugansk. Och ett huvudsakligt mål för hela den "speciella militära operationen" har hela tiden varit att försvara dessa folkrepubliker och befästa deras självständighet gentemot Kiev.
-
Citera
2022-09-10, 22:01
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:

Han skulle vara president i Donetsk men flydde under dagen
Citera
2022-09-10, 22:05
Medlem
Plot twist. Ryssarna kan inte förlora ett krig då dem aldrig gick in i ett krig. De gick in i en Special Operation.

Har läst lite rykten om att Ryssarna medvetet dragit tillbaka snabbt för att lura Ukrainarna och sedan starta en motoffensiv. Vet inte riktigt om jag tror på detta. Men hur realistiskt kan det vara? Jag menar de har ju dragit tillbaka jävligt snabbt? Vissa ställen utan ett skott avlossats om man nu ska döma utifrån telegram/twitter etc.
Citera
2022-09-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Det enda Ryssland är någorlunda kompetenta på är propaganda. Folk har pratat upp deras armé i åratal, nu har vi dock fått facit på hur bra den är i verkligheten.

Stridsvagnar som har världens designfel och smäller totalt vid en ATGM-träff (dock välkänt sedan innan).
Ett flygvapen som inte ens lyckas få luftherravälde över Ukraina.
Ett luftvärn som tydligen skulle vara världens bästa, men är helt inkapabelt till att genskjuta HIMARS-missiler.
Drönare som inte håller måttet. Teknologin är såpass eftersatt så Putin var tvungen att vädja Iran om hjälp.
Fullständigt inkompetenta generaler som tar felaktiga taktiska beslut hela tiden.
En logistisk som inte ens skulle varit imponerande på 40-talet.
Odisciplinerade och dåligt tränade soldater, så dåliga så att legoknektar får en betydande roll i deras krigsföring.

Ryssland har gjort sig själva till åtlöje och folk har nu synat deras bluff. Det är egentligen det enda som det här kriget har lett till för dem. Dröjer nog inte länge innan Kina beslutar sig för att pippa Ryssland och ta över halva Sibirien.
T72orna misslyckades totalt i Libanonkriget 1982, men analytiker i väst skyllde det delvis på bristande utbildning och dålig samordning. samma sak hände i Gulfkriget. T90 är egentligen bara en upphottad variant av en T72a, men på grund av misslyckandet i Libanonkriget fick de ett annat namn. De nya och officiellt supersofistikerade T14 verkar inte existera, möjligen har 100 st tillverkats. Av Rysslands på papperet 10000 stridsvagnar tros 3500 ha varit i användbart skick när Ukrainakriget startade, många existerar inte överhuvudtaget (korruption) och tusentals antika varianter står och rostar i fuktiga bergrum sedan 60-talet.

Flyget är en totalflopp då det enorma flygvapnet (om jag minns rätt var det 6000 plan) till stor del inte existerade (korruption), eller är antika plan som inte underhållits sedan Brezjnevs tid stående i halvt inrasade hangarer framför övervuxna banor. Flyget hade dessutom inget motmedel mot manpads, så det var alltför riskabelt för ryssarna att flyga.

Ryska luftvärnet fungerade som planerat tills ukrainarna fick vapen som kunde attackera dem. Sedan var ryssarnas luftvärn helt oanvändbart, men Ukraina har inte mycket till flygvapen kvar å andra sidan.

Ryssland hade inte mycket till drönare, man saknar tekniken för att bygga dem och de Iran-tillverkade drönarna verkar vara av ovanligt kasst snitt.

Vad gäller generaler så är många tillsatta som väntjänster och puttler verkar bestämma det taktiska. De hade säkert varit utmärkt korrupta generaler om det inte hade varit krig.

Logistiken är en total katastrof. Och ukrainarna har hela tiden attackerat ryssarnas klena logistik vilket förvärrat situationen. Hade ryssarna kommit i konflikt med Nato hade de fått soppatorsk 10 mil väster om gränsen och aldrig tagit sig längre. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan misslyckas så totalt.

Jag vet inte om soldaterna varit dåligt tränade, de har haft undermålig materiel, usla ledare, katastrofal logistik, bristfällig kommunikationsutrustning och inget flygunderstöd. Dessutom visste man inte att man skulle i krig, man saknade kartor och visste inte vad planen för dagen var.
Citera
2022-09-10, 22:08
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Plot twist. Ryssarna kan inte förlora ett krig då dem aldrig gick in i ett krig. De gick in i en Special Operation.

Har läst lite rykten om att Ryssarna medvetet dragit tillbaka snabbt för att lura Ukrainarna och sedan starta en motoffensiv. Vet inte riktigt om jag tror på detta. Men hur realistiskt kan det vara? Jag menar de har ju dragit tillbaka jävligt snabbt? Vissa ställen utan ett skott avlossats om man nu ska döma utifrån telegram/twitter etc.
Sluta göra dig dum. KRIGET är förlorat.
Citera
2022-09-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Sluta göra dig dum. KRIGET av är förlorat.

De får vi se
Citera
2022-09-10, 22:09
Medlem
Tvonds avatar
Fantastisk video, Rysk tankförare leker kosmonaut
Det är precis i det här ögonblicket vi ser embryot till det nya Ryska rymdprogramnet

https://twitter.com/RusskieUkraine/status/1568671361584750593?t=O4jc0U0ZLs0n8H4bw-ww8Q&s=19
Citera
2022-09-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Ett annat alternativ är att Sovjeterna ibland gjorde likadana grejer gentemot Finnarna, Polackerna, Rumänerna m.fl. efter att avtal ingåtts. Vissa Sovjetiska förband brukade då lämna allt så att de nya "kamraterna" fick Sovjetisk utrustning snarare än Allierad eller Axis-utrustning. Sovjeterna som lämnade sina vapen fick sedan nya vapen direkt från fabriken. Skulle det vara på det viset innebär det att Kiev i princip har kastat in handduken men fått goda villkor och att kriget tar slut inom veckor. Det är dock en avancerad förklaring medan (1.) är en enkel förklaring.

2. Bye-bye

🤣🤣🤣🤣🤣 det fetade alltså……jag föll av stolen av skratt. Snälla, mer sånt. Fantastiskt. Verkligen utomstående. Hur kommer man ens på idén? Humor med stort H. Zelensky, släng dig väggen🤣🤣🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in