Citat:
Ursprungligen postat av
Svidden
Total bullshit. Det stämmer som du säger om psykisk ohälsa men det leder varken till mord eller andra våldsbrott av den här typen och denna gärningsmannen förtjänar ingen som helst sympati. Det här tänket har redan vållat vårt samhälle enorm skada och avfärdades för redan 50 år sen av dåvarande kriminologer.
När det gäller NPF och brott finns där endast ett känt relevant samband och det är mellan ADHD och brott. Det är i sin tur kopplat till impulsivitet och alla NPF-diagnoser sätts baserat på psykometriska tester. Det handlar om personlighetsdrag och den här snubben var ett svin helt enkelt.
Jag vet inte vad du menar är bullshit? Många undgomar med autism är hemmasittande idag. Mår jättedåligt i skolmiljön, är ensamma och helt isolerade. Känner sig misslyckade överallt. Tänk hur allt med sociala medier har utvecklats och hur alla ska exponeras redan i ung ålder. Så var det inte för 50 år sen. Klasserna var mindre, sociala medier fanns inte. Personer med autism har svårt med det ”sociala”, det ligger i funktionsnedsättningen.
Jag tror att F har mått extremt dåligt och att det är det som har fått honom att göra det vansinnesdåd han har begått. Fruktansvärt. Att han inte bedöms ha haft en allvarlig psykisk störning i lagens mening gör ju faktiskt inte att man ska bortse från hans neuropsykiatriska diagnos.
Det jag skriver handlar inte på något sätt om att förringa de fruktansvärda brott han har dömts för, utan snarare ett försök att försöka förstå hur någon sådant kan inträffa.