2022-09-10, 00:23
Medlem
Jag tror att många tycker lite synd om FC eftersom man lätt kan relatera. En svensk ungdom i en svensk liten stad. Det hade kunnat vara ens eget barn som mådde så dåligt och inte fick nån hjälp, som det är i dagens psykvård i Sverige. Man kan lätt tänka - tänk om.... , och det för mina tankar på hans familj, pappa, syster, anhöriga. Var de med på rättegången? Hur hade man reagerat om något sånt hände i ena egen familj?

Jag tycker till viss del synd om honom, han borde fått hjälp tidigare, och fått hjälp att se att livet går att lära sig leva även med autismspektrumtillstånd. Ibland till och med ännu bättre pga deras speciella förmågor...

Men! Han var för feg för att ta livet av sig själv pga sitt mående, men han var inte för feg för att hugga ihjäl två kvinnor på sin skola. Verkligen udda och skrämmande beteende.
Citera
2022-09-10, 01:06
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Jag tycker att våltäkt ska ha samma straffskala som mord därför att offret får sitt liv förstört. Samma med pedofiler. Dom ska låsas in och dörren ska svetsas igen, men allra helst tycker jag att vi ska ta tillbaka dödsstraffet.

Då kanske vi också ska ändra lagen för våldtäkt först, eftersom en juridisk våldtäkt i Sverige idag inte är ens i närhet av vad du ser framför dig.
Citera
2022-09-10, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Dessvärre tror jag att många skolskjutningar och den här typen av vansinnesdåd är resultatet av att samhällets utveckling.

Många unga människor och vuxna, särskilt de med neuropsykiatriska diagnoser, lever i stor psykisk ohälsa och ett stort utanförskap. I Sverige är väntetiderna till Bup i vissa fall flera år. Många barn klarar inte av skolan till följd av avsaknad av anpassningar, såväl sett till skolmiljö som läromedel. Föreställ er själv att ert eget barn med autism, med de svårigheter det innebär, ska gå i klasser om 30 elever och utan anpassad skolgång. Misslyckanden såväl i sociala kontakter och i tillgodogörandet av skolmaterialet gör att barnen känner sig oerhört misslyckade; de känner sig som ”outkast”. Precis som F beskriver sig själv. Utanför och ensam. Det är ingen ursäkt men någonstans ett försök till förklaring till varför han har hamnat där han har hamnat. Han har sökt sig till en bildlinje för att han är oerhört duktig på att teckna men uppenbarligen räcker inte det för även ”praktiska” linjer har blivit teoretiska där man förväntas kunna teoretisera. Detta är oerhört svårt för personer med autism. Jag uppfattar det som att han ännu en gång stöter på ett misslyckande och att det är det som är lite av den utlösande katalysatorn. Ingenstans möts han av förståelse.
Total bullshit. Det stämmer som du säger om psykisk ohälsa men det leder varken till mord eller andra våldsbrott av den här typen och denna gärningsmannen förtjänar ingen som helst sympati. Det här tänket har redan vållat vårt samhälle enorm skada och avfärdades för redan 50 år sen av dåvarande kriminologer.

När det gäller NPF och brott finns där endast ett känt relevant samband och det är mellan ADHD och brott. Det är i sin tur kopplat till impulsivitet och alla NPF-diagnoser sätts baserat på psykometriska tester. Det handlar om personlighetsdrag och den här snubben var ett svin helt enkelt.
Citera
2022-09-10, 10:23
Medlem
Hydraheads avatar
Oerhört jobbigt att lyssna på förhören med Fabian.
Han bara maler på, älskar verkligen att berätta om vad han gjort och hur han känner sig, hur han är /vill vara ett monster.
Helt kall.
Citera
2022-09-10, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Han bara maler på, älskar verkligen att berätta om vad han gjort och hur han känner sig, hur han är /vill vara ett monster.
Helt kall.
Mycket obehagligt att lyssna på honom. Tror han att allt snack om att han ville avsluta sitt liv skulle vara förmildrande?
Jag har inte följt detta så noga, stor skillnad på utseendet mellan de första bilderna från hans FB och de som finns nu, torde vara ett antal års skillnad. På de tidigare ser han ut som en pojke, på de senare en ung vuxen man.
Sådana här handlingar är oförlåtliga och han har förbrukat sin rätt att leva ute i samhället.
Citera
2022-09-10, 16:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
FC har "lyckats" med vad han ville uppnå.

Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Helt kall.

Ja detta har ju FC "lyckats" med för han är ju ett monster.

Kan t. o. m. känna sig stolt över att vara en dubbelmördare.
Citera
2022-09-10, 16:56
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speery
Jag tycker att våltäkt ska ha samma straffskala som mord därför att offret får sitt liv förstört. Samma med pedofiler. Dom ska låsas in och dörren ska svetsas igen, men allra helst tycker jag att vi ska ta tillbaka dödsstraffet.
Du skulle säkert ha trivts i Sverige under medeltiden, där dina tankar om lag och rätt verkligen tycks höra hemma.

Btw så har man i Maryland U.S.A räknat ut att kostnaderna i samband med en dom om avrättning uppgår till 2,5 ggr högre än den genomsnittliga totalkostnaden för en person med ett domslut om livstids fängelse.

En felaktigt utfärdad dom kan dessutom inte efteråt vara till någon större nytta som "plåster på såren" för den nedgrävda el. uppeldade personen.
Citera
2022-09-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Dessvärre tror jag att många skolskjutningar och den här typen av vansinnesdåd är resultatet av att samhällets utveckling.

Många unga människor och vuxna, särskilt de med neuropsykiatriska diagnoser, lever i stor psykisk ohälsa och ett stort utanförskap. I Sverige är väntetiderna till Bup i vissa fall flera år. Många barn klarar inte av skolan till följd av avsaknad av anpassningar, såväl sett till skolmiljö som läromedel. Föreställ er själv att ert eget barn med autism, med de svårigheter det innebär, ska gå i klasser om 30 elever och utan anpassad skolgång. Misslyckanden såväl i sociala kontakter och i tillgodogörandet av skolmaterialet gör att barnen känner sig oerhört misslyckade; de känner sig som ”outkast”. Precis som F beskriver sig själv. Utanför och ensam. Det är ingen ursäkt men någonstans ett försök till förklaring till varför han har hamnat där han har hamnat. Han har sökt sig till en bildlinje för att han är oerhört duktig på att teckna men uppenbarligen räcker inte det för även ”praktiska” linjer har blivit teoretiska där man förväntas kunna teoretisera. Detta är oerhört svårt för personer med autism. Jag uppfattar det som att han ännu en gång stöter på ett misslyckande och att det är det som är lite av den utlösande katalysatorn. Ingenstans möts han av förståelse.

Kan ligga en del i det. Erfarenhet av skola idag: elever får anpassningar vilket oftast innebär en nivåsänkning, elever slipper saker istället för att få riktig hjälp och stöd. Skola förr: elever med svårigheter fick lättare plats i särskild undervisningsgrupp och/el fick extraträning med speciallärare. Ett stort svek inte bara mot Sveriges skolelever utan mot hela samhället då det på sikt kommer bidra till ett allt sämre samhälle eftersom vi får färre välutbildade, kunniga och bildade medborgare.
Citera
2022-09-10, 18:55
Medlem
Larasofts avatar
Hans pappa arbetar med barn med npf diagnoser, har själv en men missar den hos sonen. Rätta mig om jag missförstått något.

GM kan vara ond eller inte, men han bör hållas borta från det fria samhället för mycket lång tid.
Citera
2022-09-10, 18:57
Avslutad
Kan motivet ha varit att han var kåt på MILF-lärarinnorna men blev avvisad?
Citera
2022-09-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Total bullshit. Det stämmer som du säger om psykisk ohälsa men det leder varken till mord eller andra våldsbrott av den här typen och denna gärningsmannen förtjänar ingen som helst sympati. Det här tänket har redan vållat vårt samhälle enorm skada och avfärdades för redan 50 år sen av dåvarande kriminologer.

När det gäller NPF och brott finns där endast ett känt relevant samband och det är mellan ADHD och brott. Det är i sin tur kopplat till impulsivitet och alla NPF-diagnoser sätts baserat på psykometriska tester. Det handlar om personlighetsdrag och den här snubben var ett svin helt enkelt.

Jag vet inte vad du menar är bullshit? Många undgomar med autism är hemmasittande idag. Mår jättedåligt i skolmiljön, är ensamma och helt isolerade. Känner sig misslyckade överallt. Tänk hur allt med sociala medier har utvecklats och hur alla ska exponeras redan i ung ålder. Så var det inte för 50 år sen. Klasserna var mindre, sociala medier fanns inte. Personer med autism har svårt med det ”sociala”, det ligger i funktionsnedsättningen.

Jag tror att F har mått extremt dåligt och att det är det som har fått honom att göra det vansinnesdåd han har begått. Fruktansvärt. Att han inte bedöms ha haft en allvarlig psykisk störning i lagens mening gör ju faktiskt inte att man ska bortse från hans neuropsykiatriska diagnos.

Det jag skriver handlar inte på något sätt om att förringa de fruktansvärda brott han har dömts för, utan snarare ett försök att försöka förstå hur någon sådant kan inträffa.
Citera
2022-09-10, 23:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket farlig person som skall hållas inlåst.

Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Hans pappa arbetar med barn med npf diagnoser, har själv en men missar den hos sonen. Rätta mig om jag missförstått något.

GM kan vara ond eller inte, men han bör hållas borta från det fria samhället för mycket lång tid.

Ja här har vi absolut en person som inte skall vara ute i det fria bland andra människor under mycket lång tid.

Ej heller permissioner under mycket lång tid. En mycket farlig person det här monstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in