Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-10, 17:54
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariou
Notera också den bit av tak som saknas på det gråa huset

Ja det var som tusan missade det först.. mannen blev rejält nockad.

RIP.
Citera
2022-09-10, 17:56
  #74
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Av de 19 som dött så är det två eller tre som har dött när de hoppat fallskärm. Resten har dött i två plan som kraschat, alltså i flygolyckor. Och det lär ju knappast räknas in i statistiken över dödsfall bland fallskärmshoppare!
Det är i höggrad en del i sporten!
Citera
2022-09-10, 17:57
  #75
Medlem
keithawexs avatar
Vad säger att det inte var ett självmord. Reserven skall utlösas om den inte är manipulerad. Alt två att han fick hjärtattack eller annat sjukdomsfall som tog medvetandet. Tror inte klubben skall läggas till skuld innan man vet varför olyckan skedde.
Citera
2022-09-10, 17:57
  #76
Medlem
Aakkes avatar
Sabotage på fallskärmsklubben?
Citera
2022-09-10, 17:59
  #77
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
dp
Du kan ju försöka hitta ett bra område i Sverige förutom Norrland där man kan hoppa och dessutom kan bli hämtad om man hamnar fel.

Tips: Läs på om "vind". Inte översta våningen på ett hus utan naturfenomenet.
Citera
2022-09-10, 18:11
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Stackars sate
Och inte minst stackars personerna som bor i huset.
Jag hade flyttat direkt.
Tänk att varje dag bli påmind om hur kroppsdelar landat i vardagsrummet...fy tusan vad vidrigt

Vem betalar skadorna på huset
Citera
2022-09-10, 18:13
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Sannolikheten att dö vid ett fallskärmshopp borde ligga runt 1 på en miljard, givet man inte försöker pressa gränser, typ BASE eller liknande.

Snarare 0.3-0.4 per 100 000 enligt USPA (i USA då). Så du har fel med en faktor 3000...
__________________
Senast redigerad av wejo 2022-09-10 kl. 18:15.
Citera
2022-09-10, 18:17
  #80
Medlem
Intressant hur folk direkt kommer och skyddar klubben. Lite sektmedlemmar från FK Aros?

Om det är tre olyckor samma säsong, inklusive 2 döda inom en månad där skärmen inte löst ut så är det sannolikt ett systemfel hos klubben.

Vad gäller risken... man kan göra vad man vill med statistik. Det svamlas om en risk på en på miljarden för att dö här i tråden. I Sverige har nu 19 av ca 1300 aktiva dött på relativt kort tid. Dvs risken att dö är de facto 1 på 68 hoppare. Teori är en sak, det där är verkligheten.

Att de flesta dött i fallerande flygplan ändrar inte på det faktum att de dog för att de skulle hoppa fallskärm.

Hur många är aktiva på FK Aros? De har nu 2 döda på 5 veckor. Den statistiken är brutal.
__________________
Senast redigerad av henkka 2022-09-10 kl. 18:20.
Citera
2022-09-10, 18:25
  #81
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Snarare 0.3-0.4 per 100 000 enligt USPA (i USA då). Så du har fel med en faktor 3000...

Det beror väl som sagt vad du gör när du väl hänger under kalotten.
Jag talar om felfunktioner inte självförvållade dödliga fel.

Fallskärms hoppning handlar vad du gör INNAN du öppnar skärmen. Det är inget svårt alls att ta livet av sig i en fungerande skärm.

Nu är detta inte frågan. Som jag uppfattar det verkar personen ifråga fått packlås eller något liknande, då ingen fungerade kalott kom upp
Citera
2022-09-10, 18:32
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Intressant hur folk direkt kommer och skyddar klubben. Lite sektmedlemmar från FK Aros?

Om det är tre olyckor samma säsong, inklusive 2 döda inom en månad där skärmen inte löst ut så är det sannolikt ett systemfel hos klubben.

Vad gäller risken... man kan göra vad man vill med statistik. Det svamlas om en risk på en på miljarden för att dö här i tråden. I Sverige har nu 19 av ca 1300 aktiva dött på relativt kort tid. Dvs risken att dö är de facto 1 på 68 hoppare. Teori är en sak, det där är verkligheten.

Att de flesta dött i fallerande flygplan ändrar inte på det faktum att de dog för att de skulle hoppa fallskärm.

Hur många är aktiva på FK Aros? De har nu 2 döda på 5 veckor. Den statistiken är brutal.

Du måste beakta lagen om alltings djävlighet, en olycka kommer sällan ensam, trender, cykler osv.

Ja klubben har betydligt mer otur än övriga fallskärmsklubbar och visst kan man fundera på vad det beror på, den här killen verkade vara nyutbildad, var det en olycka med fel på utrustningen inkl (reservskärm), självmord eller sabotage ?

Hoppas utredningen ger svar vad som fallerade.
Citera
2022-09-10, 18:32
  #83
Medlem
-Herr-flick-s avatar
Självmord ? Sabotage ? Inkompetens? Lite märkligt att inte reservskärmen fälldes ut, Hade jag slängt mig ut från ett flygplan hade jag nog fan kollat både fallskärmen och reservskärmen mycket noga att de båda fungerade!
Citera
2022-09-10, 18:33
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wereereqww
1,4 procent av de aktiva hopparna har dött de senaste åren.
Vilket är vad jag skrev fast i mer lättförståeliga termer. 1 av 68 hoppare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback