2022-09-10, 17:08
  #212581
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Gregg i sin dagliga uppdatering, han är helt utpumpad av händelserna och jag förstår honom, vilken glädje och triumf att få uppleva detta efter den nattsvarta starten i februari.

Citat:
10.09.2022 och kvällens sista uppdatering. Jag sitter på regementet tillsammans med mina instruktörs och vapenbröder från februari och vi har, kan man säga, en situationsvaka över händelserna idag. Jag kom med i rullorna den 27 februari och känslan var overklig. Hur kan ett land överfalla ett annat land i Europa 2022 och utan anledning. Situationen i mars var alvarlig, Kyiv var hotat och alla vi som bara kunde grep till vapen. Samma tid började jag utbilda min första grupp och pluton som blev mina vapenbröder på följande fronter; Kyiv, Irpin, Bucha och Kharkiv City. Efter att ryssen blev utkörd ur Kharkiv, sammanföll med Bengt och Emils första resa med mig, föll jag för åldersstrecket och blev "förpassad" till att träna hemvärnsmän och hemvärnskvinnor. Vi har upplevt många saker och mycket stress, vi har fungerat som känslolösa robotar. Så idag, när vi ser att ryssen flyr hals över huvud kommer känslorna för många av oss barska, stela män och vi lipar som små barn. Att se den ukrainska flaggan hissas över tidigare ockuperade samhällen går rakt in i hjärtat. Först nu kan jag förstå hur våra egna finska krigsveteraner kände sig när fosterlandet var räddat. Samtidigt är jag också rörd hur ni i Norden har tagit tag i mina upprop om bilar, skyddsvästar, droner, mörkerseendutrustning och nu combat maten. Ni har alla del i denna framgång och beskyddelsen av mitt nya hemland och för det är jag er evigt tacksam. Vi har ännu mycket kvar innan kriget är slut och vi måste säkert betala ett högt pris ännu innan allt är klart, men denna veckan har gett tillbaka för allt lidande, svett, blod och tårar en optimism som gör att vi även imorgon orkar koncentrera oss på det som måste göras.
Vi har alltså suttit här och samlat in info från våra tidigare adepter som är med på de olika fronterna, vi har gått igenom ryska telegram och andra kanaler samt naturligtvis vår egen generalstabs meddelanden. Följande som nu kommer att redovisas för är INTE officiellt bekräftat och må beaktas som en av mina egna funderingar. Var och en av er måste beakta infon kritiskt men det är möjligt att det just nu går till på detta vis.
På bild 1 ser ni var den ryska brigaden var stationerad igår och på bild 2 vartåt den rörde sig i morse. Som vi ser är huvuddelen av den ryska brigaden på väg mot Svatove och vidare in i Luhansk för omorganisering och vila. Samtidigt kommer det från flera källor meddelande om att både civil och militär flyr samhället och att ukrainska trupper SKULLE närma sig. Strategiskt har detta 2 betydelser; att slå ut den flyende brigaden samt sätta stopp för ryska underhållslinjer till Lyshyshansk. Sedan har det också en moralisk inverkan; det skulle vara första gången sedan 2014 ukrainska soldater står på separatistrepublikens landområde. Det skulle vara ett stort alvarligt hot mot hela den ryska arme'n i Donbass. Därför ÄR det motiverat att avansera så snabbt som möjligt dit, MEN KAN vi verkligen avansera 43 km på en dag?
Morgondagen ger svar på frågan.
Nu skall jag åka hem och ta hand om mina katter samt försöka få lite sömn inatt, jag har en hockey match imorgon och vi vill gärna vinna den.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-09-10, 17:11
  #212582
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Knappast han är specialist på maktspelet varför tror du generalerna byts ut en efter en.

Han är gammal och gaggig och detta var hans sista försök till storhet och vi ser hur det går. Putin är en pajas och han var för tidig med att använda gasen som vapen.

Han leker stormakt och Ukraina visar honom hur liten och ensam han är.
Citera
2022-09-10, 17:12
  #212583
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nu kommer det fina Stugna filmer igen :-) Alltid lika trevligt se när en stridsvagn med orcher exploderar.

Förmodar att det är bättre läge för Stugna nu när striderna är rörligare.

https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1568614686303690753?t=oPckV_GnY4TSUtPLfGh58w&s=19
Varför står vagnen still ute på ett fält? Mek. fel? Soppatorsk? Inkompetens?
Det är ju självmord att stå där.
Citera
2022-09-10, 17:12
  #212584
Medlem
Jaha. Man får kanske öppna en flaska Krimsekt eller är det att jinxa skiten?

Scribble har nu uppdaterat fram till lymans befrielse. Vad är det 8-24h efter ryktet på twitter / telegram?
Citera
2022-09-10, 17:12
  #212585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Orsaken varför Ukraina kunde gå frammåt så snabbt är för att man inte bryr sig om civila likt Ryssland gör. Ryssland har gång på gång sagt att man går långsamt men metodiskt fram för att rädda människoliv. Visst kan man börja panga på och skjuta allt som rör sig. Men Ryssland är därför att hjälpa och inte döda oskyldiga.

Ryssland gjorde nu en taktisk reträtt för att rädda människoliv, folket i Kupiansk och Izium förtjänar inte gatustrider.

Detta är ett temporät bakslag men offensiven har redan helt stannat av och Ryssland kommer på nytt befria dessa områden med sina elittrupper.
Elittrupper? Du menar att det är så det görs? Några sexmanna grupper som befriar hela städer för att de är "elitsoldater"? Eller vilken annan "elit" tänkte du på? De reguljära trupperna i VDV som fortfarande använder bumullsskärmar och grönställ från biltema?
Citera
2022-09-10, 17:13
  #212586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Orsaken varför Ukraina kunde gå frammåt så snabbt är för att man inte bryr sig om civila likt Ryssland gör. Ryssland har gång på gång sagt att man går långsamt men metodiskt fram för att rädda människoliv. Visst kan man börja panga på och skjuta allt som rör sig. Men Ryssland är därför att hjälpa och inte döda oskyldiga.

Ryssland gjorde nu en taktisk reträtt för att rädda människoliv, folket i Kupiansk och Izium förtjänar inte gatustrider.

Detta är ett temporät bakslag men offensiven har redan helt stannat av och Ryssland kommer på nytt befria dessa områden med sina elittrupper.
Panga på??? Det är inte nån lek mellan cowboys och indianer detta folkmord som Putin bedriver.
Sen är det tyvärr så att ingen går på dina lögner om Rysslands hänsyn till människoliv.
Och där kom den....taktisk reträtt
Citera
2022-09-10, 17:13
  #212587
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Gregg i sin dagliga uppdatering, han är helt utpumpad av händelserna och jag förstår honom, vilken glädje och triumf att få uppleva detta efter den nattsvarta starten i februari.



https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Det är viktiga frågor han kommer med. Pansar ska ha översyn/service efter ett par hårda dag i fält. Att man nu då istället ska ge sig ut på ofattbara 50 km redan imorgon... Det låter tufft, på gränsen till dumt

Men samtidigt viktigt behålla momentum och det enklare är att döda flyende. Det tycker jag man spillde lite när russia flydde från Kiev. Borde plockat bort fler flyende
Citera
2022-09-10, 17:14
  #212588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför står vagnen still ute på ett fält? Mek. fel? Soppatorsk? Inkompetens?
Det är ju självmord att stå där.

Nu har väl bonnjävlarna tagit bort vägskyltar igen så pojkarna kör vilse. Det är som förgjort att vara ryss och försöka sköta sitt jobb...
Citera
2022-09-10, 17:14
  #212589
Medlem
Hur har vi det med döda negersoldater, wagnersoldater, nordkoreasoldater, tjetjensoldater
som ryssarna lejt in

Det måste ju ändå ha dött en jävla massa rysssoldater innan man bestämmer reträtt
Citera
2022-09-10, 17:17
  #212590
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej hela ryska armen har inte kollapsat. I det stora hela så Ukraina tagit tillbaks ganska lite. Dock är det en större förrådsbas som har fallit eller är inringad.

Det ryska problem är att man verkar inte politiskt våga mobilisera och samtidigt har man flyttat problemet framför sig och då förstört sin mobiliserings-organisation.

Kriget kommer fortsätta långt in i 2023 kanske längre. Om inte ryssarna och Ukrainarna vill förhandla.

Vi får se hur det utvecklar sig. Saker och ting kan gå snabbare än vad man kan förställa sig vid sådana här kollapser. Vid Operation Storm kollapsade serbernas försvarslinjer på några dagar vilket ledde till att serberna förlorade Balkankriget.
Citera
2022-09-10, 17:17
  #212591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Orsaken varför Ukraina kunde gå frammåt så snabbt är för att man inte bryr sig om civila likt Ryssland gör. Ryssland har gång på gång sagt att man går långsamt men metodiskt fram för att rädda människoliv. Visst kan man börja panga på och skjuta allt som rör sig. Men Ryssland är därför att hjälpa och inte döda oskyldiga.

Ryssland gjorde nu en taktisk reträtt för att rädda människoliv, folket i Kupiansk och Izium förtjänar inte gatustrider.

Detta är ett temporät bakslag men offensiven har redan helt stannat av och Ryssland kommer på nytt befria dessa områden med sina elittrupper.
Du tror alltså fortfarande att Ryssland har några "elittrupper"? Rysslands militär är ju bara en bluff. Bluffen har synats i flera månader nu
Citera
2022-09-10, 17:18
  #212592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kollaboratörer från Kharkiv köar vid ryska gränsen för att få komma in i Ryssland.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1568536171709349888

Kharkivborna lär inte se med blida ögon på de som kollaborerat med ryssarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in