Kenneth Gregg i sin dagliga uppdatering, han är helt utpumpad av händelserna och jag förstår honom, vilken glädje och triumf att få uppleva detta efter den nattsvarta starten i februari.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citat:
10.09.2022 och kvällens sista uppdatering. Jag sitter på regementet tillsammans med mina instruktörs och vapenbröder från februari och vi har, kan man säga, en situationsvaka över händelserna idag. Jag kom med i rullorna den 27 februari och känslan var overklig. Hur kan ett land överfalla ett annat land i Europa 2022 och utan anledning. Situationen i mars var alvarlig, Kyiv var hotat och alla vi som bara kunde grep till vapen. Samma tid började jag utbilda min första grupp och pluton som blev mina vapenbröder på följande fronter; Kyiv, Irpin, Bucha och Kharkiv City. Efter att ryssen blev utkörd ur Kharkiv, sammanföll med Bengt och Emils första resa med mig, föll jag för åldersstrecket och blev "förpassad" till att träna hemvärnsmän och hemvärnskvinnor. Vi har upplevt många saker och mycket stress, vi har fungerat som känslolösa robotar. Så idag, när vi ser att ryssen flyr hals över huvud kommer känslorna för många av oss barska, stela män och vi lipar som små barn. Att se den ukrainska flaggan hissas över tidigare ockuperade samhällen går rakt in i hjärtat. Först nu kan jag förstå hur våra egna finska krigsveteraner kände sig när fosterlandet var räddat. Samtidigt är jag också rörd hur ni i Norden har tagit tag i mina upprop om bilar, skyddsvästar, droner, mörkerseendutrustning och nu combat maten. Ni har alla del i denna framgång och beskyddelsen av mitt nya hemland och för det är jag er evigt tacksam. Vi har ännu mycket kvar innan kriget är slut och vi måste säkert betala ett högt pris ännu innan allt är klart, men denna veckan har gett tillbaka för allt lidande, svett, blod och tårar en optimism som gör att vi även imorgon orkar koncentrera oss på det som måste göras.
Vi har alltså suttit här och samlat in info från våra tidigare adepter som är med på de olika fronterna, vi har gått igenom ryska telegram och andra kanaler samt naturligtvis vår egen generalstabs meddelanden. Följande som nu kommer att redovisas för är INTE officiellt bekräftat och må beaktas som en av mina egna funderingar. Var och en av er måste beakta infon kritiskt men det är möjligt att det just nu går till på detta vis.
På bild 1 ser ni var den ryska brigaden var stationerad igår och på bild 2 vartåt den rörde sig i morse. Som vi ser är huvuddelen av den ryska brigaden på väg mot Svatove och vidare in i Luhansk för omorganisering och vila. Samtidigt kommer det från flera källor meddelande om att både civil och militär flyr samhället och att ukrainska trupper SKULLE närma sig. Strategiskt har detta 2 betydelser; att slå ut den flyende brigaden samt sätta stopp för ryska underhållslinjer till Lyshyshansk. Sedan har det också en moralisk inverkan; det skulle vara första gången sedan 2014 ukrainska soldater står på separatistrepublikens landområde. Det skulle vara ett stort alvarligt hot mot hela den ryska arme'n i Donbass. Därför ÄR det motiverat att avansera så snabbt som möjligt dit, MEN KAN vi verkligen avansera 43 km på en dag?
Morgondagen ger svar på frågan.
Nu skall jag åka hem och ta hand om mina katter samt försöka få lite sömn inatt, jag har en hockey match imorgon och vi vill gärna vinna den.
SLAVA UKRAINI
Vi har alltså suttit här och samlat in info från våra tidigare adepter som är med på de olika fronterna, vi har gått igenom ryska telegram och andra kanaler samt naturligtvis vår egen generalstabs meddelanden. Följande som nu kommer att redovisas för är INTE officiellt bekräftat och må beaktas som en av mina egna funderingar. Var och en av er måste beakta infon kritiskt men det är möjligt att det just nu går till på detta vis.
På bild 1 ser ni var den ryska brigaden var stationerad igår och på bild 2 vartåt den rörde sig i morse. Som vi ser är huvuddelen av den ryska brigaden på väg mot Svatove och vidare in i Luhansk för omorganisering och vila. Samtidigt kommer det från flera källor meddelande om att både civil och militär flyr samhället och att ukrainska trupper SKULLE närma sig. Strategiskt har detta 2 betydelser; att slå ut den flyende brigaden samt sätta stopp för ryska underhållslinjer till Lyshyshansk. Sedan har det också en moralisk inverkan; det skulle vara första gången sedan 2014 ukrainska soldater står på separatistrepublikens landområde. Det skulle vara ett stort alvarligt hot mot hela den ryska arme'n i Donbass. Därför ÄR det motiverat att avansera så snabbt som möjligt dit, MEN KAN vi verkligen avansera 43 km på en dag?
Morgondagen ger svar på frågan.
Nu skall jag åka hem och ta hand om mina katter samt försöka få lite sömn inatt, jag har en hockey match imorgon och vi vill gärna vinna den.
SLAVA UKRAINI
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440