2022-09-10, 15:30
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Frågan är vad väst vill. Ur säkerhetssynpunkt för att trygga Europa, så tror jag att man måste ta tillbaka hela det ockuperade området. Ukraina behöver komma in i EU.

Men jag är osäker på Putin. Jag tror att han fattar att han inte kan vinna och därför vill förhandla. Men han måste hamna i en position där han kan få med sig vissa eu-länder, exempelvis att dra tillbaka armén till gränsen innan invasionen. Då skulle han kunna få visst stöd.
Du tänker att han lämnar Luhansk och Donetsk, men behåller Krim? Tveksamt om EU skulle acceptera de gränserna för att ryssen ska dra sig tillbaka. Det skulle bara vara att sätta ett tillfälligt plåster, sedan kommer ryssen tillbaka om några år, starkare och mer aggressiv. Tror att västländerna kommer kräva en villkorslös kapitulation.
Citera
2022-09-10, 15:31
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Det stämmer att Ukraina är ett korrupt land och att kriminella ukrainare också är verksamma t.ex. i Sverige. Men det förändrar inte att ukrainarna bedrivit ett hjältemodigt försvar av sitt land mot en demonisk invasionsarme.

Sedan är det knappast kriminella ukrainare som krigar heroiskt mot ryssen.

Heroiskt? Om inte UA ger sig kommer Putin plöja en stor åker av Ukraina. När ska ni börja fatta detta?
Säger inte att det är rätt eller att jag sympatiserar med det, men det är vad jag tror kommer hända.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja det är inte lätt att placera tusentals POW.

Dags för en snabb fångutväxling. Röda Korset borde kunna hjälpa till med det.
Ukraina vill samtidigt inte att Ryssland ska få tillbaka tiotusentals soldater som de kan skicka in i striderna igen. Man behöver hitta ett sätt att hålla dem till Ryssland kapitulerat och invasionen är över.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag gillar de två ryssarna med systemetpåsar som syns till vänster i bild. Trots explosionen så går de bara över skräpet för att fortsätta hem. De ska väl hem och supa på allvar misstänker jag.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1568546347913019393

Helvete vilken änglavakt personen med svarta jackan på axlarna hade där!
Citera
2022-09-10, 15:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Heroiskt? Om inte UA ger sig kommer Putin plöja en stor åker av Ukraina. När ska ni börja fatta detta?
Säger inte att det är rätt eller att jag sympatiserar med det, men det är vad jag tror kommer hända.
Det ser ut som att det är de ryska trupperna som plöjer åkrarna i öst när de springer så tillbaka hem så att jorden vänder sig under deras fötter.
Citera
2022-09-10, 15:33
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mycket av nyheterna kommer även på statlig rysk TV nu om jag förstått det rätt? Kan verkligen Putin vara ovetande? Kanske har han eftersläpning på händelseutvecklingen men helt ovetande?

Han var väl i Vostok, dvs långt ifrån korridorerna i Kreml när inledningen av kollapsen började i nordost. Har en krets under Putins närmaste krets planerat kollapsen? Generaler som överlät ansvaret till Putin att leka Fuhrer och i detalj styra upp ett misslyckande?
Citera
2022-09-10, 15:34
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Samtidigt som en offensiv mot Kherson sker. Undrar hur pass stora styrkor som Ukraina förfogar över. Att de kan gå på offensiv vid flera fronter, och i relativt öppen terräng visar också att det ryska flygvapnet inte är att räkna så mycket med i nuläget samt att de ryska artilleriet börjar få brist på ammunition.
Var är det ryska flygvapnet? På skithuset med rännskitan?
Kommer ni ihåg det argentinska under Falklandskriget?
Pressade in attacker i vågtoppshöjd genom jaktflyg och missilförsvar mot brittiska fartyg gång på gång trots vidriga förluster.
Vilken skillnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Stämmer detta så är det en stor nyhet. Det såg onekligen ut som Warthogs-plan men om det är filmat i Ukraina svårt att säga.

Vem flyger planen i så fall, är det amerikanska piloter eller ukrainska? Är det amerikanska så kan det ses som en ren krigsförklaring.

Vilka motdrag kommer då Ryssland att göra? Det enda som står till buds torde vara taktiska kärnvapen. Deras konventionella styrkor ser ut att ha kört fast och vara på defensiv (obs detta är vad jag gissar, är inget som jag hävdar att det absolut förhåller sig så).

Man måste ju för fan va helt utvecklingsstörd om man inte ser att den filmen inte är äkta.....
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag tror inte de har den styrningen och förmågan till beslut, allt händer mer bara allt eftersom. Om Putin ger den ordern hur kommer den genomföras? Kommer de flyende trupperna stanna vid gränsen till Donbas? Kommer Ukrainarna göra det? Vi ser nu krigets inneboende dynamik utspela sig där ord från Putin bara är ord. Putin kan tycka och vilja men hur överförs det till verklighet i krigets Ukraina där många ryssar saknar kommunikationer och ledning?
Komplicerat alltså. Jag har dålig helhetsbild på läget eftersom jag inte kan nånting om krigsföring. Tyvärr.
Citera
2022-09-10, 15:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du tänker att han lämnar Luhansk och Donetsk, men behåller Krim? Tveksamt om EU skulle acceptera de gränserna för att ryssen ska dra sig tillbaka. Det skulle bara vara att sätta ett tillfälligt plåster, sedan kommer ryssen tillbaka om några år, starkare och mer aggressiv. Tror att västländerna kommer kräva en villkorslös kapitulation.

Det beror på vilken tidshorisont du har.

Efter detta kriget kommer Rysslands krigsmakt att vara mycket försvagat flera år framöver. Enorma mängder krigsmaterial har gått åt under detta kriget. Jag tror heller inte att deras ekonomi kommer återhämta sig snabbt så någon återupprustning av stora mått kommer inte att ske inom överskådlig tid, men på sikt förstås möjligt.

Kommer Putin att ge upp Krim? Tveksamt. Då skulle jag gissa på att hans stund som Rysslands president är tar slut. Frågan är med vilka medel som han kommer att försöka hålla Krim.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Nej det är ukrainska kollaboratörer som vet att de har åtal att vänta. Men många borde ha ryska pass, men det verkar inte hjälpa dem.
De passen är nog inte värda mycket idag😂😂

Dessa landsförrädare sitter med svarte Petter nu! Grattis era svin!
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
När kriget är vunnet av Ukraina så skall den rysktalande befolkningen i Lugansk och Donetsk skickas ut till Ryssland.
Nej, de är Ukrainare, majoriteten i Kharkiv är rysktalande skall de också kastas ut?
Förrädarna har nog redan flytt fältet när Ukraina rullar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in