2022-09-10, 13:45
Medlem
Ukraina skär som en het kniv genom smör.
Ryktas om att ryssen övergett Svatove i Luhansk.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna verkar inte kunna bedriva försvarsstrid och "fördröjningsstrid" (tros jag det heter) som ukrainarna. Ukrainarna retirerar hela tiden tillbaka till nya försvarslinjer, men för ryssarna faller allt när de retirerar. Det var likadant i norra Ukraina. Jag hoppas det blir så i Kherson också, att när de viker så faller allt som ett korthus.

Ukrainarna på taket till stadshuset i Kupiansk. https://twitter.com/antiputler_news/status/1568487395158278145

Troligtvis kopplat till brist på moral hos ryssarna. Ryssar som lyckats fly undan döden med nöd och näppe och sett halva sin pluton utrotad är nog inte så sugna på att storma rätt in i helvetet igen som kanonmat. Ukrainarna har så pass hög moral att när de backat så tvekar de inte på att gå tillbaka till fronten igen, de är redo att dö i Ukraina, de flesta ryssar är inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Enligt helt färska uppgifter har de ryska nazisterna nu även övergett Svatove. Får se om vi får det helt bekräftat inom kort.

Man kan ju hoppas att det stämmer tills det blir bekräftat
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Men om den nya ryska regimen som omedelbart tar över skulle framstå som snälla, så kanske Tyskland och de andra gasberoende länderna skulle kunna tänka sig att köpa gas igen – för att minska lidandet i vinter? I så fall skulle man samtidigt legitimera den nya ryska regimen.
Jag misstänker att man i så fall skulle tänka lite som Frankrike och Tyskland m fl vid bildandet av Kol- och stålunionen efter VK2. Gazprom och övriga ryska gas- och oljebolag måste släppa in nya delägare från Västeuropa så att enskilda ryska oligarker eller politiker aldrig kan ensamma bestämma över resurserna, utan det finns styrelser med utländska ägare likväl som inhemska ägare som delar på aktierna och som förhindrar att bolagen används för politiska syften. Pengarna styr, inte politiken.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nja jag vet inte. Jag anser det finns dynga på bägge sidor. Men den största tunna skit för sverige och övriga europa är den från USA. Deras proxykrig i UA kommer kosta europeer bytydligt, det har jag sagt från dag 1 i februari. Nu börjar det gå upp för de flesta i europa att detta med sanktioner och stötta UA kommer kosta mer än det smakar. Men här inne på FB har inte polletten trillat ner än.

Men det är väl självklart att man hjälper människor i nöd? Vad är det du argumenterar för egentligen?

Ska USA och Europa strunta i Ukraina och låta den ryska våldtäkten av Ukraina fullbordas?
Citera
2022-09-10, 13:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Enligt helt färska uppgifter har de ryska nazisterna nu även övergett Svatove. Får se om vi får det helt bekräftat inom kort.

Visar att Ryssland saknar reserver och sekundära försvarslinjer.
https://liveuamap.com/en/2022/10-september-a-russian-telegram-is-now-claiming-that-russian
Med dessa kartor så retar jag mig på att när ett område är ryskkontrollerat så är det helt rött, men när det är befriat så är det bara blå stråk längs vägarna och övriga områden är ingenting.
Citera
2022-09-10, 13:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
nja jag överskattar inte UA eller underskattar Ryssen just nu. Detta kan få oönskade konsekvenser. Ju mer pressad Ryssen blir från USA ju farligare blir det för oss andra.
Sluta vara så jävla feg. Din "hellre slav än otrygg"-personlighet är en fara för väst.
Citera
2022-09-10, 13:47
Medlem
Citat:
nja jag överskattar inte UA eller underskattar Ryssen just nu. Detta kan få oönskade konsekvenser. Ju mer pressad Ryssen blir från USA ju farligare blir det för oss andra.

handlar inte om vad du känner,

fakta är ju att ukraina (redan...) kan genomföra effektiv manöverkrigsföring och ryssland (chokerande nog) aldrig kunnat.

I praktiken är ryssland slut som militärmakt.
Citera
2022-09-10, 13:48
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Grey Zone som man nästan kan se som ett officiellt språkrör för Wagner totalsågar nu Nazi-Ryssland fullständigt. Allt ljugeri har förstört Ryssland och nu måste vi bygga upp vårt land igen. Budskapet är typ att Ukraina hade slagit Nazi-Ryssland även utan hjälp från väst. De nämner sånt som vi skrattar åt här när ryska försvarsstaben överdriver förlusterna för UAF haha. Der krieg ist verloren!!

https://t.me/grey_zone/14954
Finns det några fina citat. Ogillar telegram länkar
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Hörde samma sak om sovjetunionen....
Men Sovjetunionen var väldigt annorlunda – de olika länderna i ”unionen” bestod fortfarande av olika folkgrupper som hölls ihop med tvång. För att försöka knyta länderna tätare ihop, genomfördes enorma folkförflyttningar där ryssar tvångsflyttades till Ukraina, Lettland, Litauen och de andra republikerna. Om de klarat att hålla ihop Sovjetunionen i ytterligare 100 år så hade det nog kunnat bli en stor nation, eller federation av stater, som USA.

Dagens Ryssland är och fungerar som en samlad nation.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag tror du har helt rätt. Gasen är så viktig för många EU-länder att man snabbt skulle göra trevande försök att få igång den handeln igen. Men med gasen flödande i rören så skulle den nya ryska ledningen kunna pressa EU att accepteras inom fler områden, och få lättade sanktioner – samtidigt som de visar god vilja i att hjälpa till med återuppbyggnaden av Ukraina.
Skulle Ryssland fortsätta att vara fientlig mot väst så kommer den ekonomiska kartan i världen att ritas om totalt. EU ska nu plocka bort alla förmåner knutna till handeln med Kina och rikta dessa mot enbart demokratiska länder i Asien, som ex Indonesien. USA håller i sin tur på att kapa Kinas tillgång till teknik. I framtiden blir världen polariserad i två block diktatur vs demokrati. Bäst för alla vore om vi kunde förhindra detta tycker jag. På sikt behöver vi få in Ryssland i värmen. Kina, däremot, med sina intentioner till världsherravälde, är en annan femma.
Citera
Medlem
Citat:
Hypotetisk fråga:
Det ser ut som att det börjar gå riktigt dåligt för Ryssland, och en total förlust ligger nog inte långt borta.
Vad händer om Putin nu blir avsatt i en kupp, och en ny ledning tar vid? Ponera att de omedelbart drar sig ur hela Ukraina, inklusive Krim och börjar hjälpa till ekonomiskt med återuppbyggnaden av det de förstört. Hur snabbt kan de få komma in i värmen igen, med gas- och oljeleveranser och global handel?

Vissa lättnader kan nog komma om Ryssland visar verklig vilja att slå in på en annan väg. Gas&olja kan nog börja levereras så smått under särskilda villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in