2022-09-10, 10:01
Medlem
Är Zlatan svensk? Om han är svensk så uttalas hans namn Slatan.
Citera
2022-09-10, 10:54
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Så du menar om Zlatan säger att det uttalas med Z på hans föräldrars hemspråk så är det ändå rätt att svenskar uttalar det "Slatan". Så om jag uttalar det med betoning på Z så är det fel?
Tycker du att turkiet heter turk-yeah som turkarna själva
fått för sig?

Eller ska vi prata om varma soliga käälifåårnjaa i juuässej?

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
De som inte uttalar z som s har fel. Tråd kan låzas.
Undantaget "zz" som uttalas "tts" i vissa fall.
T.ex. pittseria.
Eller hur den väldigt amerikaniserade stavningen "cazzandra" enligt samma regler blir "kattsand-ra"
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-10 kl. 10:57.
Citera
2022-09-10, 11:24
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Ok. Så det är fel på alla utlänningar som inte kan uttala sjöstjärna, sjuttiosju och inte kan förstå eller uttala skillnaden mellan buren (substantivet) och buren (verbet).
Vad ska vi göra åt deras otillräcklighet?
Hur uttalar du Zink? Sink?
Citera
2022-09-10, 11:53
Medlem
Citat:
Hur uttalar du Zink? Sink?

Jag blir mörkrädd när du skriver så.

På svenska säger man ”sink”, ”soo”, ”sebra” och ”säta”. Uttalar du Z som på engelska pratar du babbeluriska.
Citera
2022-09-10, 11:57
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
För det första så uttalar svenskar även bokstaven "s" på ett sätt som avviker från de flesta andra språk, tillexempel om du hör en svensk som pratar perfekt engelska så kan du ändå höra att det är en svensk på bokstaven s.
Musikindustrin har haft problem med att det svenska s-et skär igenom.

Jag är faktiskt osäker på hur du menar att z ska uttalas? Jag skulle gissa på "ts".

Att Zlatan får heta slatan är nog ok, han är trots allt svensk. Men förvånansvärt få kan uttala "Schweiz", det borde man lära sig i skolan?

Fel fel fel fel.

Musikindustrin har haft enorm nytta av de svenska s uttalet.

Band som ABBA och Ace of Base har sitt bonniga uttal att tacka för framgångarna,

Svenskt uttal sticker ut precis lagom mycket för att särskilja oss.

LL
Senast redigerad av LagomLat 2022-09-10 kl. 11:58. Anledning: Stavfel rättade
Citera
2022-09-10, 12:30
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Att säga att Z uttalas som S är som att säga att R uttalas som L.
Visst förstår folk vad du säger om du säger att något är "tlasigt", men det betyder inte att detta är det korrekta uttalet.
Z ska rullas likt hur man rullat R, ljudet kan liknas med ett bi som surrar.

Hur ska man annars skilja på so och zoo?
Citera
2022-09-10, 13:07
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag blir mörkrädd när du skriver så.

På svenska säger man ”sink”, ”soo”, ”sebra” och ”säta”. Uttalar du Z som på engelska pratar du babbeluriska.

Gäller detta även vid ord som har Z i sig men som inte är första bokstav?
Senast redigerad av Masinga 2022-09-10 kl. 13:14.
Citera
2022-09-10, 15:09
Medlem
Tropexs avatar
Tungan i mitten bakom tänderna = S.
Tungan lite längre bak i munnen, min tunga faller naturligt pekande mot nedre tandraden för ett S med basljud = Z.
Citera
2022-09-10, 15:59
Bannlyst
Citat:
Gäller detta även vid ord som har Z i sig men som inte är första bokstav?
Ja, naturligtvis. Jazz till exempel uttalas på korrekt svenska som jass.

Att det fortfarande diskuteras i tråden av ett antal faktaresistenta muppar som inte har en aning om vad de talar om är fascinerande. Hur ni tycker z ska uttalas har ingen bäring i verkligheten eller för oss andra som vet bättre.

Citat:
Fråga: Hur uttalas z i början av ord, t.ex. i zenit, zoologi och zygot?

Svar: Svaret är enkelt: i de allra flesta fall uttalas z i början av ord som s. Det finns bara tio undantag från denna regel i Svenska språknämndens uttalsordbok, som upptar sammanlagt cirka 120 uppslagsord på z-. I sex av undantagen anges ett alternativt uttal med ts vid sidan av s; det gäller bl.a. zeta, zeugma och zucchini. Bara i fyra fall är ts det enda uttal som anges, och då är det fråga om mycket ovanliga ord, nämligen zeissning, zeloso, zopfstil och zwinger. Vi kan alltså lugnt utgå från att s är det uttal som gäller. Som jämförelse kan nämnas att x i början av ord (t.ex. i xylitol) så gott som alltid uttalas ks.
Citat:
– Ord med z är sällsynta i svenskan och alltid lånord. I egennamn är bokstaven antingen ett rent dekorativt element eller tecken på utländsk ursprung. I svenskt tal bör väl bokstaven z numera alltid utalas med s-ljud om det inte finns alldeles speciella skäl att uttala ett visst namn eller - vilket är ännu sällsyntare - ett ord med ts-ljud. Därför verkar det störande på mig när radiofolk alltemellanåt talar om en kärnvapenfri zon eller det förtunnade ozonskiktet med ts-ljud. Hur skall det vara?

www.sprakinstitutet.fi
Citera
2022-09-10, 16:24
Medlem
MaxWalters avatar
Jag har aldrig hört någon svensktalande person uttala Zoégas kaffe på något annat sätt än med ett vanligt s-ljud.

Grundaren Carlos Zoéga föddes i Sverige och emigrerade till Brasilien,men flyttade efter några år tillbaka till Sverige. Obekant hur han uttalade sitt efternamn och var hans släkt ursprungligen kom ifrån.
Citera
2022-09-10, 18:50
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Är Zlatan svensk? Om han är svensk så uttalas hans namn Slatan.

Nja, Slatan är inget svenskt namn. Om Zlatan är svensk skall hans namn uttalas Stefan.
Citera
2022-09-10, 18:51
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag har aldrig hört någon svensktalande person uttala Zoégas kaffe på något annat sätt än med ett vanligt s-ljud.

Grundaren Carlos Zoéga föddes i Sverige och emigrerade till Brasilien,men flyttade efter några år tillbaka till Sverige. Obekant hur han uttalade sitt efternamn och var hans släkt ursprungligen kom ifrån.

Jag kan säga att alla som bor inom luktavstånd från Zoégas uttalar det som Soegas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in