Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Märkligt att de gjort sig så beroende av järnvägen. Iof så är det oundvikligt för en så enormt stor cancersvultst. Men sårbart när man befinner sig i utomlands.
Slava Ukraini!
Inte så märkligt egentligen, de är ett inlandimperium, norra ishavet fryser tidigt och vägarna förvandlas till leråkrar vid tjällossningen, så de måste förlita sig på tåg för tunga transporter.
Men visst påverkas deras logistik utan järnväg, det togs upp som en akilleshäl tidigt i kriget, de har inte tillräckligt med transportfordon.
Även USA kör med tunga inlandstransporter via tåg, googla på deras freight train, rätt häftiga, de tuffar på natt och dag i en inte allt för snabb hastighet oftast under 70 km/timmen.