2022-09-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Inte särskilt konstigt att familjehemmen bor på landet och har någon form av lantbruksverksamhet , det är på landet de stora mangårdsbyggnadena finns med mängder med sovrum så att de placerade barnen kan få eget rum och där familjehemsförälder kan lägga upp sin arbetsdag mer eller mindre hur de vill.
Vanliga villor brukar bara ha 3 sovrum av normal storlek och då förutsätter det att egna barn flyttat ut för att det ska fungera som familjehem om man inte tycker att större barn kan bo i något litet extrarum på 7 kvadrat eller dela rum med familjehemmets egna barn

Ja jag minns en vän berättade om när han bodde i en familj när han va liten, dom högg dom med högafflar om dom inte jobbade tillräckligt hårt,
Väldigt viktigt med eget rum på landet.
Du har väldigt mycket ursäkter för socialtjänsten,
Det är lite olika för socialtjänsten hur viktigt det är med eget rum, vad som passar deras agenda för dagen.
På HVB spelade det ingen roll om det så va en garderob barnen bodde i. Överfullt va det med massa trasiga barn.
Och en jävla massa pengar fick dom.
Och vi fick slava och bygga på ett nytt ställe där dom kunde kasta in flera trasiga barn.
Skolplikten som är så viktig.
Gäller bara hemma hos biologiska föräldrar,
Går inte ditt barn till skolan så tar vi det, att sätta in rätt insatser i skolan är ju bara dumt liksom.
Om vårat samhälle la lite pengar där det behövs istället så skulle det finnas mer barn som inte skulle misslyckas så hårt i livet.
Men det är väl dumt.
Citera
2022-09-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Ja, detta är en lukrativ verksamhet. Och tyvärr håller dessa familjehem otroligt blandad kvalitet och det finns ingen riktig insyn eller kvalitetssäkring heller. Ljuger gör de också för att få snabba placeringar. Tvivlar inte på att det finns bra men det finns även de som definitivt aldrig skulle ha barn placerade. Påfallande ofta upplever jag när jag läser domar att familjehemsföräldrarna indirekt motarbetar umgänget med bioföräldrarna genom att utrycka att barnet mår dåligt efter umgänge. I många avseenden är det säkert så men tycker ändå att det tåls att problematisera att det finns ekonomiska incitament inblandade.

Många socialtjänster i Sverige idag har noll koll på lagen, det är nästan så man skäms när man läser IVO:s kritik mot dem.

Ja det är nog en standard att barnen mår dåligt efter umgänge.
Är det bla ett barn som inte farit illa hemma så måste det vara ett väldigt förvirrat barn, som inte förstår varför den blir straffad att inte få vara med sina föräldrar.
Vad som är att fara illa i hemmet kan vara väldigt märkliga argument för socialtjänsten, finns ingen som är perfekt.
Klart att det finns barn som behöver omhändertas, men man bör vara säker på sin sak innan man traumatiserar en hel familj.
Citera
2022-09-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluemoon04
Ja jag minns en vän berättade om när han bodde i en familj när han va liten, dom högg dom med högafflar om dom inte jobbade tillräckligt hårt,
Väldigt viktigt med eget rum på landet.
Du har väldigt mycket ursäkter för socialtjänsten,
Det är lite olika för socialtjänsten hur viktigt det är med eget rum, vad som passar deras agenda för dagen.
På HVB spelade det ingen roll om det så va en garderob barnen bodde i. Överfullt va det med massa trasiga barn.
Och en jävla massa pengar fick dom.
Och vi fick slava och bygga på ett nytt ställe där dom kunde kasta in flera trasiga barn.
Skolplikten som är så viktig.
Gäller bara hemma hos biologiska föräldrar,
Går inte ditt barn till skolan så tar vi det, att sätta in rätt insatser i skolan är ju bara dumt liksom.
Om vårat samhälle la lite pengar där det behövs istället så skulle det finnas mer barn som inte skulle misslyckas så hårt i livet.
Men det är väl dumt.

Klart att en av de viktigaste sakerna är ett eget rum om någon ska bo i familjehem eller på institution , där man kan stänga dörren och ha sina privata saker som ingen har rätt att rota i.
Yngre barn som är syskon kan självklart dela rum precis som många gör hemma .
Har väldigt svårt att förstå att någon kan tycka att det är normalt att dela rum förutom när man är på idrottsläger eller liknande
Citera
2022-09-10, 10:32
Medlem
Citat:
Klart att en av de viktigaste sakerna är ett eget rum om någon ska bo i familjehem eller på institution , där man kan stänga dörren och ha sina privata saker som ingen har rätt att rota i.
Yngre barn som är syskon kan självklart dela rum precis som många gör hemma .
Har väldigt svårt att förstå att någon kan tycka att det är normalt att dela rum förutom när man är på idrottsläger eller liknande

Tror eget rum spelar mindre roll om du blir behandlad som skit.
Bara för att man kan erbjuda eget rum betyder inte att du har rätt till dessa barn!
Krävs lite mer än så,
Citera
2022-09-10, 11:23
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Inte särskilt konstigt att familjehemmen bor på landet och har någon form av lantbruksverksamhet , det är på landet de stora mangårdsbyggnadena finns med mängder med sovrum så att de placerade barnen kan få eget rum och där familjehemsförälder kan lägga upp sin arbetsdag mer eller mindre hur de vill.
Vanliga villor brukar bara ha 3 sovrum av normal storlek och då förutsätter det att egna barn flyttat ut för att det ska fungera som familjehem om man inte tycker att större barn kan bo i något litet extrarum på 7 kvadrat eller dela rum med familjehemmets egna barn

Det är ju väldigt svårt att få reda på någonting alls i de här frågorna på grund av all sekretess. Men jag har läst om åtminstone två LVU-placerade barn som har hamnat hos professionella hästuppfödare. Jag har aldrig hört talas om något barn som hamnat på en traditionell lantbruksfastighet, trots att de senare fortfarande är betydligt vanligare. Baserat på den väldigt lilla statistiken verkar det ändå vara något särskilt med just hästgårdar. Ska jag spekulera så beror det på att moderna jordbruk är hårt automatiserade medan hästgårdar fortfarande innebär rätt mycket manuellt arbete. Det är alltså hästgårdar som har nytta av gratis arbetskraft och har lärt sig var man kan få tag i den.
Citera
2022-09-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är ju väldigt svårt att få reda på någonting alls i de här frågorna på grund av all sekretess. Men jag har läst om åtminstone två LVU-placerade barn som har hamnat hos professionella hästuppfödare. Jag har aldrig hört talas om något barn som hamnat på en traditionell lantbruksfastighet, trots att de senare fortfarande är betydligt vanligare. Baserat på den väldigt lilla statistiken verkar det ändå vara något särskilt med just hästgårdar. Ska jag spekulera så beror det på att moderna jordbruk är hårt automatiserade medan hästgårdar fortfarande innebär rätt mycket manuellt arbete. Det är alltså hästgårdar som har nytta av gratis arbetskraft och har lärt sig var man kan få tag i den.

Djur kan ofta betyda väldigt mycket för dessa barn. Speciellt hästar för många tjejer.
Så dom har väl satt det i system att kunna utnyttja dom för det.
Citera
2022-09-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ska jag spekulera så beror det på att en av de farligaste arbetsplatserna som finns är just traditionella jordbruk med både djur och odling
Citera
2022-09-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ska jag spekulera så beror det på att en av de farligaste arbetsplatserna som finns är just traditionella jordbruk med både djur och odling

Det spelar nog ingen roll vart dom är placerade.
Så länge deras uppgift ,som är, att se till så barnen har det bra. Om det så skulle vara på ett lantbruk så är väl det bra.
Ett lantbruk ska väl inte ha barn för arbete.
Du resonerar mycket märkligt.
Så säg mig: jobbar du som socionom ?
Du verkar ha svar på dom flesta frågor när det gäller placering av utsatta barn.
Och väldigt förnekande till att det inte ser ut som det gör på barnmarknaden🤔
Så vem skyddar du?
Citera
2022-09-10, 14:28
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Det spelar nog ingen roll vart dom är placerade.
Så länge deras uppgift ,som är, att se till så barnen har det bra. Om det så skulle vara på ett lantbruk så är väl det bra.
Ett lantbruk ska väl inte ha barn för arbete.
Du resonerar mycket märkligt.
Så säg mig: jobbar du som socionom ?
Du verkar ha svar på dom flesta frågor när det gäller placering av utsatta barn.
Och väldigt förnekande till att det inte ser ut som det gör på barnmarknaden🤔
Så vem skyddar du?

Jag har svårt för socionomer eller människor överlag som inte kan sätta kommatecken rätt , men iofs inte den första socionomen i så fall även om det ju borde vara det minsta man kunde begära.
Citera
2022-09-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Jag har svårt för socionomer eller människor överlag som inte kan sätta kommatecken rätt , men iofs inte den första socionomen i så fall även om det ju borde vara det minsta man kunde begära.

Jag är inte socionom.
Och tyvärr så fick jag inte möjlighet att gå i skolan som alla andra.
Om min stavning stör dig mer än vad dessa barn blir utsatta för, så säger det väl mer om dig än om mig?
Citera
2022-09-10, 14:49
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Simrishamns kommun (åtminstone fram till för en 10isch år sedan) dröp av svågerpolitik och ”hållavarannomryggen”-mentalitet.
Stan är precis den storlek att alla ”känner” alla, åtminstone var det så fram tills även den lusades ner av ”flyktingar”.
Den slags småstad kan vara på både gott och ont, när det väl händer saker som detta dock, då sluts det upp inom ledet.

Alla vet vems felet är men ingen vågar säga något. Bättre att utåt hålla käft och enad front så försvinner problemet av sig självt så småningom.

Ja, jag har haft bra insyn i hur det fungerat där.

Tyvärr tycker jag att det är samma på alla socialtjänster, både i större och mindre kommuner, svågerpolitik och att man håller varandra om ryggen osv.

Och att vara negativt inställt till soc, då LVU:s ditt barn nästan per automatik. Gäller att le och se glad ut, soc tål ingen kritik.
Citera
2022-09-10, 14:51
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Jag är inte socionom.
Och tyvärr så fick jag inte möjlighet att gå i skolan som alla andra.
Om min stavning stör dig mer än vad dessa barn blir utsatta för, så säger det väl mer om dig än om mig?

Tråkigt att höra. Nej, det stör mig definitivt inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in