2022-09-10, 10:14
  #212017
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Pro-rysk reporter flydde Izium igår.
https://twitter.com/wartranslated/status/1568348413636542467?s=20&t=CgHg7Mt8W53MrO6P-kqa2Q
Hoppas han inte han fly!

Skulle vara kul med en tillfångatagen rysk propagandist som ertappas på ockuperat område.

En sån borde ju kunna åtalas för spioneri och avrättas...
Citera
2022-09-10, 10:15
  #212018
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryzzarna har inte kvar de fabriker där det gamla sovjetiska skräpet producerades. Ryzzarna saknar teknik att ens bygga moderna bilar. Folket vill inte slava i livsfarliga fabriker som på sovjettiden. Ryssarna kan inte kasta in för mycket av det de har nu heller för när Ryssland blir för svaga kommer Kina rulla in i öster.

Snarare att en del muslimska republiker bryter sig fria än att Kina anfaller.... Tror vi når en optimal punkt för republiker som vill bli självständiga snart.
Citera
2022-09-10, 10:16
  #212019
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Samma bilder som jag kommenterade för en stund sedan, det där är ganska enkelt att photoshoppa i färväg och killens 360-graders pan av takterrassen /som naturligtvis kan vara lånad från någon annan källa t o m före kriget/ verkar inte stämma med de byggnader som syns bakom killarna i flaggbilden från "samma" terrass.

Du verkar inte må riktigt bra, har du kolkat upp för mycket av lönen eller?


Och för övrigt, brittiska MoD - en av Ukrainas starkaste supportrar i väst - gav nyss rykande färsk info om hur de ser på läget i Donbass/Izium-området. De nämner Kupjansk men säger inte ett ord om att ukrainska trupper skulle ha stormat staden, bara att de är i närheten 'utanför* staden - alltså som med den där obekräftade bilden ute på landsvägen som postades igår. Om MoD hade fått veta att Kupjansk hade återtagits, skule de inte ha sagt något om saken då?

https;//tinyurl.com/3s452ra3 (ittalande från MoD nyss, via Guardian)
Kommentar:
jag har just motbevisat din teori/fantasi om photoshoppning genom att peka på 00:08 i nämda video där man ser att det är samma hus och mast i bakgrunden.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Men eftersom du använder brittiska MoDs brist på rapportering som ett ”bevis” på att Kupjansk inte nåtts av UAF, kanske din meningsfrände Strelkin är intressant. Så här skrev han i morse:

” The abandonment by our troops of the western part (approximately 2/3 of the city) of Kupyansk has been confirmed. They have already started talking about the fact that, they say, "the right tactical decision" is "to go beyond the water line and organize defense there."

For reference - at this time of year, the Oskol River passes on foot to the ford almost anywhere and is not a serious obstacle to tracked and wheeled all-terrain vehicles at all.

Let me also remind you that the relevant settlements (Severodonetsk, for example) - separated from the "big land" by a river floodplain - were stubbornly defended by the Armed Forces of Ukraine for many weeks.”

översatt från https://t.me/strelkovii/3200

Skall vi enas om att UAF intagit V Kupjansk, eller är det här din Custer Hill?
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-09-10 kl. 10:23.
Citera
2022-09-10, 10:17
  #212020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, ryssen ville ju avmilitarisera Ukraina men nu verkar Putin ju mest hålla på med av avmilitarisera sitt eget Ryssland.....Kommer att bli kämpigt att återuppbygga Ryssland militärt efter detta.


Men hur i helvete kan man ha egna militärer i ett land som skall avmilitariseras -
ryssjävlarna har NEGATIV trovärdighet.

Påminner lite om poliser som kör ikapp fortkörare - är det bra att köra fort - nej
det är förkastligt - varför apar då poliser som veet detta efter ett förkastligt beteende.

Man kan ju istället sätta upp en vägspärr
Citera
2022-09-10, 10:18
  #212021
Medlem
Min gissning vad som har hänt är att Ryssarna flyttade stora reguljära förband till Kherson för stoppa offensiven där. De få trupper som fanns kvar bestod av trupper med låg kvalité. Så när Ukrainarna utförde sonderings attacker så upptäckte de lokala befälhavarna (Tack NATO utbildning) att det var "tomt" så de tog eget initiativ och körde på.

Sen är det inte stora avstånd vi pratar om. Men om Ukrainarna lyckas så har man skurit av en stor försörjningsbas. Men Ryssarna kan göra motattacker och kanske försörja de instängda truppern genom luften.

"It ain't over until the fat lady sings.

Problemet för ryssarna är folk de saknar soldater. Sen har de bara flyttat problemet framför sig hela tiden med relativt korta kontrakt. Och när de är över så är det få som stannar. Då det hela är en shitshow och hög risk. Dessutom har man fått bra "signing" bounus
Citera
2022-09-10, 10:18
  #212022
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Fantastiskt!!! En bättre lördag helt enkelt.
Nu är frågan hur det här fortsätter?

Jag tänker att Ryssland sätter upp sin nästa försvarslinje vid Sieverodonetsk / Lysychansk
Jag gissar också på att Ukraina verkar ha hittat ett recept för framgång mot Ryska förband och att detta kommer smitta av sig till Kherson där de kommer få fart igen.

Kherson kan få ta tid så onödigt ta stora förluster där nu. Med begränsade trupper kan Ukraina mala på tills moralen är noll o orcherna simmar över Dnieper eller ger upp.
Citera
2022-09-10, 10:18
  #212023
Medlem
Enligt rapporter är Izyum återerövrad nu.
Citera
2022-09-10, 10:19
  #212024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Fantastiskt!!! En bättre lördag helt enkelt.
Nu är frågan hur det här fortsätter?

Jag tänker att Ryssland sätter upp sin nästa försvarslinje vid Sieverodonetsk / Lysychansk
Jag gissar också på att Ukraina verkar ha hittat ett recept för framgång mot Ryska förband och att detta kommer smitta av sig till Kherson där de kommer få fart igen.

Som jag har förstått det så finns det inte nån mening med att försöka göra samma typ av offensiv i Kherson som i öst.
Det är en helt annan terräng som inte kan utnyttjas av mobila förband på samma sätt. Plus det viktigaste: Ukrainas mål här är inte att återta så mycket mark som möjligt så fort som möjligt. De fokuserar på att förinta de ryska styrkorna. Därför låter de hellre det ta längre tid, för att reducera mer manskap och materiell hos motståndaren. Bara min bedömning.
Citera
2022-09-10, 10:21
  #212025
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Fantastiskt!!! En bättre lördag helt enkelt.
Nu är frågan hur det här fortsätter?

Jag tänker att Ryssland sätter upp sin nästa försvarslinje vid Sieverodonetsk / Lysychansk
Jag gissar också på att Ukraina verkar ha hittat ett recept för framgång mot Ryska förband och att detta kommer smitta av sig till Kherson där de kommer få fart igen.

Modern manöverkrigföring är receptet för att avgöra krig snabbt. De ukrainska förband som strider i Khakivs oblast verkar behärska det hyfsat-bra. Men i söder kan det finns sovjetutbildade generaler och ukrainsk trupp som inte tränat modern manöverkrigförinng. Därför går det inte lika snabbt där, trots att man strider mot en avskuren fiende.

Den sovjetiska/ryska taktiken/strategin är stelbent och absurd, även om man bortser ifrån krigsbrott:

Man är överberoende av massiv konventionell ej precis artillerield.

Befäl och trupper får inte ta egna initiativ och utnyttja taktiska möjligheter, (Wagnergruppen möjligtvis undantagen).

Ordergången blir då trög och tar tid. En fiende som då utnyttjar en modern manöverkrigföring kan då krypa innanför beslutsprocessen och förlama de rySSka förbanden.

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-10, 10:22
  #212026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kievs trupper får på fetmoppe igen, och någon instängning av ryssarna i Izium verkar det inte bli tal om.

Färsk sammanfattning efter nattens hårda strider, och bra analys av den här desperata ukro-offensiven. Ni trodde inte att Ryssland hade något flyg i området, va?

https://twitter.com/armchairw/status/1568430470282760193?s=46&t=YXx4eRu_HhzmrRwvaj1buw
Hur va det med det där att vara källkritisk?
Finns det några stora kända oberoende mediekanaler som gått ut med samma info som lille warlord? Vem litar på alla dessa tomtar som postar på Twitter utan att verifiera tweets?
Citera
2022-09-10, 10:26
  #212027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
jag har just motbevisat din teori/fantasi om photoshoppning genom att peka på 00:08 i nömda video där man ser att det är samma hus och mast i bakgrunden.

Men eftersom du använder brittiska MoDs brist på rapportering som ett ”bevis” på att Kupjansk inte nåtts av UAF, kanske din meningsfrände Strelkin är intressant. Så här skrev han i morse:

” The abandonment by our troops of the western part (approximately 2/3 of the city) of Kupyansk has been confirmed. They have already started talking about the fact that, they say, "the right tactical decision" is "to go beyond the water line and organize defense there."

For reference - at this time of year, the Oskol River passes on foot to the ford almost anywhere and is not a serious obstacle to tracked and wheeled all-terrain vehicles at all.

Let me also remind you that the relevant settlements (Severodonetsk, for example) - separated from the "big land" by a river floodplain - were stubbornly defended by the Armed Forces of Ukraine for many weeks.”

översatt från https://t.me/strelkovii/3200

Skall vi enas om att UAF intagit V Kupjansk, eller är det här din Custer Hill?
Vi kan enas om att de har intagit västra delen av staden, jag har det från ett par ryska källor också. Däremot betyder det förstås inte att hela staden har fallit, och inte heller att UA har säkrat kontroll över området. Det rör sig om en taktisk reträtt en liten bit österut, båda sidor kommer att fortsätta strida.

Att man måste vara försiktig med hur man tolkar bilder står jag för, även om den där takbilden kanske var äkta.
Citera
2022-09-10, 10:27
  #212028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Var så god:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/xagr4o/ukranians_captured_kupyansk_kharkiv_oblast/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Jag har inte sett någon geolokalisering än, men att ukrainare skulle lägga upp ett klipp på fel stad i det här läget… nja, knappast. Däremot vet vi inte hur långt in i staden Ukraina kommit och var ryssarna är.

Edit: jag ligger också efter, länk till bilder från stadshuset postades nyss i tråden:
https://twitter.com/goncharenkoua/status/1568486920597946370?s=46&t=l5qN1tvi-APuIkfvgJFzhA
Jag tror och hoppas du låter dig nöjas med detta.

Frågan är var i h-e ryssarna är?

Har dom ens varit så många som dom påstått??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in