2022-09-10, 10:03
  #212005
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Absolut är det så, men jag menade nog lite mer hur folk på högre positioner i samhället och kanske framförallt inom tex militären och FSB ser på att Putin har skämt ut Ryssland och just nu håller på att förlora ett krig. Skulden för varför det har gått åt helvete måste hamna nånstans och eftersom Putin i praktiken är en ren diktator så är han också ansvarig för det som har skett.
Det kanske är så. Om FSB börjar svänga i lojalitet så får Putin stora problem.
Men Putin sparkar ju sina kollegor så att det står härliga till. Han skyller kräftgången i Ukraina på folket runt honom. Så här långt ser det ut som att han får tystat kritiken och lyckas dirigera skulden till diverse ministrar, oligarker och generaler.
Citera
2022-09-10, 10:05
  #212006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om Ryssland använder kärnvapen mot Ukraina eller ställer ultimatum till Ukraina (hot med kärnvapen) så kommer inte väst starta något kärnvapenkrig.

Kärnvapenkrig startar inte de avslutar.
Citera
2022-09-10, 10:05
  #212007
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Det är nog mer industrikapaciteten som inte klarar den här takten på förluster än pengarna.

En stridsvagnsmotor på en ryzzk vagn håller i 1000 timmar tex. Så förutom de direkta förlusterna blir det ett enormt underhållsbehov av materiel som ryZZen inte kommer fixa.

För Ukraina hjälper tex Polen Ukraina med verkstadskapacitet samt att väst skickar mer materiel efter hand .

Tiden talar definitivt mot att orcherna ska kunna hålla stånd mot Ukraina.
Ryzzarna har inte kvar de fabriker där det gamla sovjetiska skräpet producerades. Ryzzarna saknar teknik att ens bygga moderna bilar. Folket vill inte slava i livsfarliga fabriker som på sovjettiden. Ryssarna kan inte kasta in för mycket av det de har nu heller för när Ryssland blir för svaga kommer Kina rulla in i öster.
Citera
2022-09-10, 10:06
  #212008
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
City surrendered enl Romanov....

Fantastiskt goda nyheter! Vi får dock vänta på lite bilder o geolocation för att vara helt säkra. Men tror Romanov har korrekta uppgifter.

Fantastiskt!!! En bättre lördag helt enkelt.
Nu är frågan hur det här fortsätter?

Jag tänker att Ryssland sätter upp sin nästa försvarslinje vid Sieverodonetsk / Lysychansk
Jag gissar också på att Ukraina verkar ha hittat ett recept för framgång mot Ryska förband och att detta kommer smitta av sig till Kherson där de kommer få fart igen.
Citera
2022-09-10, 10:06
  #212009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Även om ryssen ska ha mängder av material så måste detta väl ändå vara ohållbart? Förr eller senare måste väl poolen av material ta slut?samt tänk bara på kostnaden, ersätta 2000 tanks kan ju inte precis vara billigt

Ja, ryssen ville ju avmilitarisera Ukraina men nu verkar Putin ju mest hålla på med av avmilitarisera sitt eget Ryssland.....Kommer att bli kämpigt att återuppbygga Ryssland militärt efter detta.
Citera
2022-09-10, 10:08
  #212010
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
City surrendered enl Romanov....

Fantastiskt goda nyheter! Vi får dock vänta på lite bilder o geolocation för att vara helt säkra. Men tror Romanov har korrekta uppgifter.
Pro-rysk reporter flydde Izium igår.
https://twitter.com/wartranslated/status/1568348413636542467?s=20&t=CgHg7Mt8W53MrO6P-kqa2Q
Citera
2022-09-10, 10:09
  #212011
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, ryssen ville ju avmilitarisera Ukraina men nu verkar Putin ju mest hålla på med av avmilitarisera sitt eget Ryssland.....Kommer att bli kämpigt att återuppbygga Ryssland militärt efter detta.

Dom kommer aldrig komma tillbaka till samma nivå igen. Putin sänker sitt eget land.
Citera
2022-09-10, 10:10
  #212012
Medlem
https://twitter.com/RALee85/status/1568507661611667457?s=20&t=cr9PcIO4b2IYfhIOL8oAIg

Denne Ryska krigsreporternissen som blev länkad här av någon prorysk när han stod och sa att ingen var i Izyum.

Igår hadde han bråttom att dra från Izyum! 😅
Tiders förändras
Citera
2022-09-10, 10:10
  #212013
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Fantastiskt!!! En bättre lördag helt enkelt.
Nu är frågan hur det här fortsätter?

Jag tänker att Ryssland sätter upp sin nästa försvarslinje vid Sieverodonetsk / Lysychansk
Jag gissar också på att Ukraina verkar ha hittat ett recept för framgång mot Ryska förband och att detta kommer smitta av sig till Kherson där de kommer få fart igen.

Det rullar på i Kherson också, inte lika fort som vid Izum och Kupiansk men Ukraina tar mark även där, är nu c:a 15-till 20 kilometer från Kherson, Blahodatne är återtaget t.ex.
__________________
Senast redigerad av Reimer 2022-09-10 kl. 10:14.
Citera
2022-09-10, 10:10
  #212014
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Putin har gjort en fatal blunder.
Han hadde fått ut mycket mer genom att köra energikortet mot Europa om han inte hadde invaderat Ukraina.
EU hadde säkert kunna pressa Ukraina att ge upp Donbass - mot att Västra Ukraina kom in i EU och Rysk gastransporter fortsätter som vanligt.

Absolut, men Putin och ryska ledningen är varken klok logisk eller intelligent.
Därför blir det extra komiskt när han och hans troll pratar om en ny världsordning och "geopolitiska spelet".
Citera
2022-09-10, 10:12
  #212015
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Putin har gjort en fatal blunder.
Han hadde fått ut mycket mer genom att köra energikortet mot Europa om han inte hadde invaderat Ukraina.
EU hadde säkert kunna pressa Ukraina att ge upp Donbass - mot att Västra Ukraina kom in i EU och Rysk gastransporter fortsätter som vanligt.
Kanske. Du tänker att EU skulle erkänna Luhansk och Donetsk som egna stater, och Krim som en del av Ryssland, om Putin stängt av gasen? Det hade blivit en vansinnig debatt i de länder som inte använder gas i någon större utsträckning. Tveksamt om det hade fungerat.
Citera
2022-09-10, 10:13
  #212016
Medlem
donald12s avatar
Uppgiven Orch som ska försöka fly till fots från Ukraina.
Han gnäller över att han har en stålhjälm från 1945 😂



In this intercepted call, the so-called "LPR" fighter speaks about the retreat of the 202nd regiment from Balakleya. According to him, half of the regiment was captured.

https://twitter.com/wartranslated/status/1568511555288944640?t=M0fSEUgtJD6oZVPkf4rmjA&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in