Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Fantastiskt!!! En bättre lördag helt enkelt.
Nu är frågan hur det här fortsätter?
Jag tänker att Ryssland sätter upp sin nästa försvarslinje vid Sieverodonetsk / Lysychansk
Jag gissar också på att Ukraina verkar ha hittat ett recept för framgång mot Ryska förband och att detta kommer smitta av sig till Kherson där de kommer få fart igen.
Modern manöverkrigföring
är receptet för att avgöra krig
snabbt. De ukrainska förband som strider i Khakivs oblast verkar behärska det hyfsat-bra. Men i söder kan det finns sovjetutbildade generaler och ukrainsk trupp som inte tränat modern manöverkrigförinng. Därför går det inte lika snabbt där, trots att man strider mot en avskuren fiende.
Den sovjetiska/ryska taktiken/strategin är stelbent och absurd, även om man bortser ifrån krigsbrott:
Man är överberoende av massiv konventionell ej precis artillerield.
Befäl och trupper får
inte ta egna initiativ och utnyttja taktiska möjligheter, (Wagnergruppen möjligtvis undantagen).
Ordergången blir då trög
och tar tid. En fiende som då utnyttjar en modern manöverkrigföring kan då krypa innanför beslutsprocessen och förlama de rySSka förbanden.
Slava Ukraini!