2022-09-09, 16:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Detta är rySSlands enda möjlighet att rädda ansiktet mot befolkningen. Offra putler, retirera från Ukraina, betala krigsskadestånd och låt putler ta hela smällen. Gör man inte det så hotar inbördeskrig.

https://twitter.com/olganyc1211/status/1567836278242033665?s=21&t=V8P17nO1AKvHGAlA5gkCcw

Mot omvärlden också. Han och ett antal andra måste straffas i en eventuell palatskupp.

Samtidigt måste ryssarna dra sig tillbaka från de områden de har ockuperat sedan 2014 och be om ursäkt. Man kan nog inte få bort militarismen så lätt, men man kan hoppas på att det åtminstone finns vettiga skurkar där som inte ger sig in i erövringskrig.
Citera
2022-09-09, 16:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Jag vet, skrev i slött tillstånd. Det jag syftar till är att just vid den tidpunkten som den ryska armén var på väg att vika så befann sig Ros (?) med sitt kavalleri på annat håll. De var vilse och det gick som det gick.
Roos gick bort sig med 6000 infanterister, men det svenska kavalleriet jagade bort ryskt kavalleri och deltog inte alls i den ödesdigra stormningen av det ryska lägret som slutade i en katastrof. Om kavalleriet återvänt till slutstriden hade vi vunnit och Putin talat svenska idag.
Citera
2022-09-09, 16:30
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bra deal Putler fixade med Kina 😂

China has secured Russian gas at a 50% discount until the end of this year

Kina är smarta. Utnyttja ryssen till max och inte bråka för mycket med väst.
Citera
2022-09-09, 16:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Visst verkar det gå bra för Ukraina... men man ska nog ta alla dessa foton från byar och infarter med en stor nypa salt. Minns ni den här gamla bilden som visade ukrainska soldater vid ryska gränsen? Det var bara en photo op - i själva verket hade de ingen kontroll över området.
Det är vad den ryska propagandamaskinen ville få dig att tro.
https://voxukraine.org/en/fake-ukrainian-military-created-the-visibility-of-access-to-the-state-border-with-russia-in-kharkiv- region/
Citera
2022-09-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skulle det vara sant så har nog Ryssland redan evakuerat Izium. Om de haft 10000 man där borde de haft något försvar i Oskil som är väldigt nära.
Det enda som oroar mig lite är just det.

Om Ryssarna har evakuerat Izium. Var är dessa styrkor nu och vad ska de göra?

Samtidigt: hade de varit stridsdugliga och motiverade hade styrkor från Izium kunnat sätta in ett motanfall för att stoppa Ukraina vid Balakliia samt säkra bron vid Borova och ta sig sen vidare norrut mot Kupiansk. Men det verkar inte finnas tecken på det väl?
Citera
2022-09-09, 16:32
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skulle det vara sant så har nog Ryssland redan evakuerat Izium. Om de haft 10000 man där borde de haft något försvar i Oskil som är väldigt nära.
Ryssarna måste börja prioritera och då tror jag de ger upp Charkiv oblast som dom liksom fick på köpet i början. Området verkar halvhjärtat försvarat. Jag tror att ryssarna även - om det kniper - ger upp även södra Ukraina dvs. hela sträckan Cherson-Mariupol. Donbass och Krim kvar som krigsmål.
Citera
2022-09-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bra deal Putler fixade med Kina 😂

China has secured Russian gas at a 50% discount until the end of this year

Trots denna fina gest vill Kina ändå inte köpa ryZZka skräpobligationer..

https://english.pravda.ru/news/world/153915-china_russia_weapon/
Citera
2022-09-09, 16:35
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Konstigt nog vägrar Zelensky och andra att ge några exakta uppgifter om vilka orter man ska ha intagit, och bevis på detta . Era uppgifter kommer från rykten på diverse twitterkonton och obelagda uttalanden av ukrainska ministrar osv, påståenden som ni sedan tolkar så tvrigt och välvilligt ni kan.

Hade det varit Moskva som hade presenterat sitt case på samma sätt så hade ni allihop stått och sagt "Nänänä - inte belagt! Pictures or it didn't happen, jajamän!".

Tror du att det är särskilt svårt att t ex sätta upp vägskyltar med ett par ortnamn för en bild tagen (eller stagead) på en helt annan plats?
Ha ha stackare är det jobbigt nu?

Du måste väl med fatta att det går jävligt illa för dina ryska kamrater nu?

Bara löjligt att påstå att de skulle sätta upp egna skyltar! Du griper efter halmstrån...
Citera
2022-09-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Trots denna fina gest vill Kina ändå inte köpa ryZZka skräpobligationer..

https://english.pravda.ru/news/world/153915-china_russia_weapon/
Läste du ens artikeln och orsakerna bakom?
Citera
2022-09-09, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ryssarna måste börja prioritera och då tror jag de ger upp Charkiv oblast som dom liksom fick på köpet i början. Området verkar halvhjärtat försvarat. Jag tror att ryssarna även - om det kniper - ger upp även södra Ukraina dvs. hela sträckan Cherson-Mariupol. Donbass och Krim kvar som krigsmål.
De kan bli så illa tvungna förstås. Men de kommer inte att lyckas med Donbas då heller. Och Krim kommer bli omöjligt att försvara när Ukraina tar tillbak allt norr därom. Krim riskerar då att bli Kherson 2.0. Sen finns den lilla detaljen att de har 30.000 man med något av det bästa material de har kvar på fel sidan av floden.
Citera
2022-09-09, 16:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det enda som oroar mig lite är just det.

Om Ryssarna har evakuerat Izium. Var är dessa styrkor nu och vad ska de göra?

Samtidigt: hade de varit stridsdugliga och motiverade hade de kunnat sätta in ett motanfall för att stoppa Ukraina vid Balakliia samt säkra bron vid Borova och ta sig sen vidare norrut mot Kupiansk. Men det verkar inte finnas tecken på det väl?

När fronten kollapsar på det här sättet, så tar det tid för retirerande trupper att samla sig igen. I närtid tror jag inte att ryssarna kan göra nånting. De lär tvingas lämna mängder av utrustning och ammunition bakom sig.

Att ryssarna skulle kunna agera lika smart och rörligt som den tyska armén under Mansteins ledning vid tredje slaget om Kharkiv under andra världskriget kan vi nog glömma..
Senast redigerad av fernebo 2022-09-09 kl. 16:42.
Citera
2022-09-09, 16:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Frågan är om det ryska artelleriet har kraftig sänkt stridsförmåga. Då är Putin illa ute. Nu gäller det att skicka mer stöd till Ukraina. I bästa fall ser vi ett ryskt sammanbrott som förhoppningsvis kan sopa bort Putin från makten.

De verkar bara ha artilleri på vissa platser där de skall göra offensiver, nu i Donbas och Kherson. Det verkar inte räcka till Kharkiv. En stor skillnad för förut kunde de skjuta en massa artilleri längs hela fronten. Den förmågan verkar de ha förlorat.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tittade på kommunkartan och om man antar att skylten står vid gränsen är det ca 4,7 km kvar till floden och stadens centrum.
Det är då söder om en liten ort som heter Sobolivka, eller väster om Radkivka.
Ska bli intressant att se om de lyckas inta denna knutpunkt. Nya ryska förband sägs ju närma sig från öst, och de behövs nog.
Det trista för ryssarna är nog att de har haft förtvivlat svårt att erövra ny mark sedan länge, så allt som Ukraina befriar ser för tillfället ut att inte kunna hamna under den ryska stöveln.

Det sista beror på om Ukraina hinner gräva ned sig i sina skyttegravar. Då kan inte ryssarna göra något. Men är det fortfarande pansarfordon som kör runt så kan Ryssland lyckas med en motoffensiv. jag hoppas territorial defence är bakom ukrainska pansaret och gräver för fullt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in