2022-09-09, 21:12
Medlem
-Skatan-s avatar
Hej!

För cirka 3 veckor sedan fick jag hastigt och ”lustigt” veta att jag har grav hypotyreos och sattes in på Levaxin. Samtidigt trappades min antidepressiva medicin ut väldigt snabbt (halv dos 3 dagar och sedan tvärstopp) och jag har mått väldigt dåligt så klart av utsättningssymptomen. Har ätit antidepressiva i över 10 år.
Nu har det lugnat sig lite med ”abstinensen” men däremot har jag andra symptom som jag tycker känns jobbiga.
Förut har jag varit väldigt okänslig mot äckliga saker, inga problem med död och förruttnelse och annat som är vidrigt, men nu blir jag så oerhört illamående av minsta lilla. Exempelvis skulle jag hantera rå kyckling idag (har tidigare slaktat, plockat, rensat och styckat utan problem) och kräktes nästan. Även när jag äter så kan jag bli så illamående att jag knappt får ner nån mat och känner det som att jag ska kräkas.
Har också fått extremt mycket värk i leder och muskler och känner mig emellanåt som om hela kroppen är som i kramp eller låsning.
Dessutom känner jag mig väldigt uppsvälld i magen. Är tyvärr ganska överviktig, troligen till stor del pga sjukdomen, men nu är jag så uppsvälld att jag knappt kan ha mina vanliga kläder och att försöka sig på sex är hemskt obekvämt och emellanåt smärtsamt.
Kan detta bero på att jag börjat med Levaxin? Någon annan som upplevt liknande?

Kan tillägga kanske att jag är kvinna. Började med hög dos direkt, 150 mikrogram.
Jag är inte gravid.
Senast redigerad av -Skatan- 2022-09-09 kl. 21:14. Anledning: Tillägg
Citera
2022-09-10, 09:10
Medlem
TheFinals avatar
Sjukdom eller medicinering gör dig inte överviktig, däremot kan de påverka dina sinnen och hormonbalans att du vill äta mer och har större sug efter mat, det kan lättare lagra energin än att göra av med den också.
Nejdå, jag pekar inte med hela handen, är själv fet så det handlar inte om det - men ju snabbare du ser att det är du själv som orsakar det, ju snabbare kan du börja hantera den biten också, i all välmening.

Inte ätit levaxin själv då det mest är kvinnor som får det, men har flertalet i min närhet som äter det och tillskott av både D-vitamin och magnesium har hjälpt dessa att lugna ner led- och muskelkänningen.

Uppsvälldhet kan vara vätskeretention, bästa är att tillfråga din läkare men det finns även vätskedrivande som tillskott - inte lika effektiva ska sägas.
Just vätskeansamling är också rätt vanligt när hormoner påverkar, om man plötsligt byter diet och liknande så det bör inte sitta i speciellt länge.

Men tillskott i form av D-vitamin och magnesium kan du testa rätt billigt själv utan negativa effekter.
En generell multivitamin riktad mot kvinnor kanske kan vara ett bra komplement också.
Citera
2022-09-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Sjukdom eller medicinering gör dig inte överviktig, däremot kan de påverka dina sinnen och hormonbalans att du vill äta mer och har större sug efter mat, det kan lättare lagra energin än att göra av med den också.
Nejdå, jag pekar inte med hela handen, är själv fet så det handlar inte om det - men ju snabbare du ser att det är du själv som orsakar det, ju snabbare kan du börja hantera den biten också, i all välmening.

Inte ätit levaxin själv då det mest är kvinnor som får det, men har flertalet i min närhet som äter det och tillskott av både D-vitamin och magnesium har hjälpt dessa att lugna ner led- och muskelkänningen.

Uppsvälldhet kan vara vätskeretention, bästa är att tillfråga din läkare men det finns även vätskedrivande som tillskott - inte lika effektiva ska sägas.
Just vätskeansamling är också rätt vanligt när hormoner påverkar, om man plötsligt byter diet och liknande så det bör inte sitta i speciellt länge.

Men tillskott i form av D-vitamin och magnesium kan du testa rätt billigt själv utan negativa effekter.
En generell multivitamin riktad mot kvinnor kanske kan vara ett bra komplement också.
Varför skriver du saker som du uppenbarligen inte har koll på? Levaxin är en medicin man får när man har kliniskt låg ämnesomsättning. Det handlar alltså inte om att man äter mer utan att kroppen går på sparlåga. Det finns även andra sjukdomar som Cushings syndrom eller sjukdomar i hypotalamus som kan orsaka övervikt som alltså inte beror på överätande.

Till TS, Levaxin kan ta uppemot ett halvår innan man mår bättre tyvärr. Försök ge det lite tid. Det är även så att alla inte mår bättre av Levaxin, vilket tyvärr inte är prioriterat inom vården då det är mestadelen kvinnor som drabbas.
Det finns bra grupper på Facebook du kan gå med i. Hoppas att du ska må bättre snart.
Senast redigerad av Pagojuice 2022-09-10 kl. 12:03.
Citera
2022-09-10, 12:23
Medlem
MissDecibellas avatar
På netdoktor står det såhär;

”.. En underfunktion, eller en för låg dos Levaxin leder till förlångsammad ämnesomsättning som kan öka risken för viktökning..

”.. Om du ligger normalt eller lite i överkant i Levaxindos bör det inte ha någon negativ inverkan på dina möjligheter att gå ner i vikt..”

Och här är det lite mer information;

https://halsorapporten.nu/viktuppgang-hypotyreos/

Fanns ju massor av information bara genom att googla ”levaxin - viktuppgång”..?
Citera
2022-09-10, 12:37
Medlem
-Skatan-s avatar
Fast jag frågade ingenting om min viktuppgång så förstår inte varför man hakar upp sig på det… jag frågade över illamåendet, svullnadskänslan och smärtorna i lederna och musklerna och undrade om någon mer upplevt det, om det är normalt när man börjar med Levaxin. Jag har försökt googla på det men hittar inget om just dessa besvär och därför frågar jag här för att se om det är normalt eller något jag bör kontakta vården om, om någon annan upplevt liknande.

Att jag nämnde vikten, mitt kön och huruvida jag var gravid eller ej var mer för att ge mer bakgrund och att man inte ska behöva fråga om just de bitarna….

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
På netdoktor står det såhär;

”.. En underfunktion, eller en för låg dos Levaxin leder till förlångsammad ämnesomsättning som kan öka risken för viktökning..

”.. Om du ligger normalt eller lite i överkant i Levaxindos bör det inte ha någon negativ inverkan på dina möjligheter att gå ner i vikt..”

Och här är det lite mer information;

https://halsorapporten.nu/viktuppgang-hypotyreos/

Fanns ju massor av information bara genom att googla ”levaxin - viktuppgång”..?
Citera
2022-09-10, 12:41
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Skatan-
Fast jag frågade ingenting om min viktuppgång så förstår inte varför man hakar upp sig på det… jag frågade över illamåendet, svullnadskänslan och smärtorna i lederna och musklerna och undrade om någon mer upplevt det, om det är normalt när man börjar med Levaxin. Jag har försökt googla på det men hittar inget om just dessa besvär och därför frågar jag här för att se om det är normalt eller något jag bör kontakta vården om, om någon annan upplevt liknande.

Att jag nämnde vikten, mitt kön och huruvida jag var gravid eller ej var mer för att ge mer bakgrund och att man inte ska behöva fråga om just de bitarna….

My bad, tolkade det du skrev om att du är tjock och fortsätter tjocka på dig som att det också var något du undrade över.
Citera
2022-09-10, 17:03
Medlem
TheFinals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Varför skriver du saker som du uppenbarligen inte har koll på? Levaxin är en medicin man får när man har kliniskt låg ämnesomsättning. Det handlar alltså inte om att man äter mer utan att kroppen går på sparlåga. Det finns även andra sjukdomar som Cushings syndrom eller sjukdomar i hypotalamus som kan orsaka övervikt som alltså inte beror på överätande.

Till TS, Levaxin kan ta uppemot ett halvår innan man mår bättre tyvärr. Försök ge det lite tid. Det är även så att alla inte mår bättre av Levaxin, vilket tyvärr inte är prioriterat inom vården då det är mestadelen kvinnor som drabbas.
Det finns bra grupper på Facebook du kan gå med i. Hoppas att du ska må bättre snart.

Jag skrev ju också att kroppen kan lagra energin och inte göra sig av med den lättare, för vissa mediciner och sjukdomar.

Sanningen är att någon med dessa sjukdomar lägger på sig helt klart om man har en normal diet, men de blir inte feta av sjukdomen eller medicinen, möjligen lite övervikt.
Dels hanterar sjukvården detta ofta bra med t.ex. dietist eller liknande.
Har man inte en normal diet, ja då sticker det iväg och det felet är inte medicinens utan den som äter som måste anpassa sig.

Sen kan man lura i sig själv att man är fet som en husvagn p.g.a. någon medicin eller sjukdomstillstånd om man tycker det känns bättre.

Det kan du slå upp i vilken läkarbok som helst utan att jämföra kompetens med mig.
Citera
2022-09-10, 18:00
Medlem
-Skatan-s avatar
Men varför blir det en diskussion om övervikt?

Jag undrade över om det är normalt att känna sig extremt uppsvälld, illamående & kräkfärdig samt att ha jätteont i kroppen när man börjar med Levaxin, om det är fler som erfarit det eller om det är något jag bör kolla upp.
Men känns ju som att det var totalt iq-befriat att försöka göra sig förstådd här så får väl sätta mig i en evighetslång telefonkö till vårdcentralen på måndag i stället.
Citera
2022-09-18, 15:13
Medlem
Jag har gått igenom en liknande situation.
När jag började äta Levaxin så fick jag starta på 50 mg, efter två veckor började jag bli väldigt trött och en kort promenad knäckte mig.
Fick då öka till 100 mg och mådde fruktansvärt dåligt.

Idag förstår jag att jag fick börja på en alldeles för hög dos, korrekt dos att starta på är 25 mg och efter 6-8 veckor öka till 50 mg. Att öka med 25 mg är en lagom takt.

Om man gått med hypotyreos under lång tid så har hela kroppen växlat ned och allt går långsammare, att då sätta in en hög dos Levaxin och tvinga kroppen att växla upp snabbt gör att vissa delar inte hänger med.
Binjurarna brukar vara det svaga kortet och deras kortisol-produktion orkar inte med riktigt.
Jag lider av binjure-insufficiens och ett av de första tecknen på lågt kortisol är att jag känner mig uppsvälld, jag ser även på vågen att jag lägger på mig vätska.
Citera
2022-09-18, 15:31
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Skatan-
Hej!

För cirka 3 veckor sedan fick jag hastigt och ”lustigt” veta att jag har grav hypotyreos och sattes in på Levaxin. Samtidigt trappades min antidepressiva medicin ut väldigt snabbt (halv dos 3 dagar och sedan tvärstopp) och jag har mått väldigt dåligt så klart av utsättningssymptomen. Har ätit antidepressiva i över 10 år.
Nu har det lugnat sig lite med ”abstinensen” men däremot har jag andra symptom som jag tycker känns jobbiga.
Förut har jag varit väldigt okänslig mot äckliga saker, inga problem med död och förruttnelse och annat som är vidrigt, men nu blir jag så oerhört illamående av minsta lilla. Exempelvis skulle jag hantera rå kyckling idag (har tidigare slaktat, plockat, rensat och styckat utan problem) och kräktes nästan. Även när jag äter så kan jag bli så illamående att jag knappt får ner nån mat och känner det som att jag ska kräkas.
Har också fått extremt mycket värk i leder och muskler och känner mig emellanåt som om hela kroppen är som i kramp eller låsning.
Dessutom känner jag mig väldigt uppsvälld i magen. Är tyvärr ganska överviktig, troligen till stor del pga sjukdomen, men nu är jag så uppsvälld att jag knappt kan ha mina vanliga kläder och att försöka sig på sex är hemskt obekvämt och emellanåt smärtsamt.
Kan detta bero på att jag börjat med Levaxin? Någon annan som upplevt liknande?

Kan tillägga kanske att jag är kvinna. Började med hög dos direkt, 150 mikrogram.
Jag är inte gravid.

Har du fått påbörja behandlingen med en dos på 150 mikrogram ??
Det finns en anledning till att man börjar med svag dos och för att sedan sakta öka och efter kontroll vart nivån ligger i kroppen justera vidare tills man hamnar rätt!

Det går väl inte att sätta in 150 på en gång när det lika gärna är 75 som är det ultimata för just din kropp?

Man ska ha varken för mycket eller för lite!!
Både för lite och för mycket sliter mycket på kroppen.
Och för mycket påverkar även blodtryck/hjärta osv.
Speciellt om det blir en plötslig hög dos.
Senast redigerad av Gracefulmind 2022-09-18 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in