2022-09-10, 08:53
  #211969
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Visst är det kul att se ukrainska och ryska soldater dö som en sport när man är flera hundra mil bort? Vem som övertagit vad spelar ingen roll alls. Snart kommer en till offensiv från andra sidan och vice versa. I era runkfantasier om vogue modellen zelensky och hoppet om att denna docka ska fortsätta ha makt över det #1 korrupta landet i hela Europa har ni förlorat er förmåga att ha en gnutta logik.

Det var en riktigt bitter kommenentar. Smaken av nederlag är inte god, vi som vill att ryssens skall avmilitariseras för allas vår överlevnad känner till det.
Citera
2022-09-10, 08:57
  #211970
Medlem
donald12s avatar
Nu är den stora järnvägsknutpunkten tillbaka under Ukrainas kontroll. Skulle varit intressant se Putins reaktion. Putin är ett steg närmare att trilla ut från ett fönster eller novishock i kalsongerna


Kupyansk, 🇺🇦 is finally retuned home.
Citera
2022-09-10, 08:59
  #211971
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ukrainska styrkor inne i Kupliansk

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1568490915387547649?t=zBYYpBNwZv59KrpXllTW3A&s=19

Stick och brinn rysstroll!

Tittar man på järnvägskartan är Kupiansk verkligen en stor knutpunkt. Blir svårt för orcherna att sköta logistiken nu.
Citera
2022-09-10, 09:01
  #211972
Medlem
donald12s avatar
Ukrainsk soldat drar ut en orch från en brinnande stridsvagn o ger honom vatten.

Stor skillnad på orcher o Ukrainare.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1568494230217031680?t=OOxBgHatYk3Kl8mY3PedOw&s=19
Citera
2022-09-10, 09:04
  #211973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Tittar man på järnvägskartan är Kupiansk verkligen en stor knutpunkt. Blir svårt för orcherna att sköta logistiken nu.

Järnvägsknuten ligger dock på andra sidan floden och bron är sprängd. Antagligen av ryssarna för att undvika ytterligare avancemang från UAF. Men järnvägen går att slå ut med artilleri. Så ryssarnas viktigaste logistiska hub för hela fronten söderut är tagen ur spel. Viktigt.
Citera
2022-09-10, 09:09
  #211974
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Tittar man på järnvägskartan är Kupiansk verkligen en stor knutpunkt. Blir svårt för orcherna att sköta logistiken nu.

Märkligt att de gjort sig så beroende av järnvägen. Iof så är det oundvikligt för en så enormt stor cancersvultst. Men sårbart när man befinner sig i utomlands.

Slava Ukraini!
Citera
2022-09-10, 09:09
  #211975
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Järnvägsknuten ligger dock på andra sidan floden och bron är sprängd. Antagligen av ryssarna för att undvika ytterligare avancemang från UAF. Men järnvägen går att slå ut med artilleri. Så ryssarnas viktigaste logistiska hub för hela fronten söderut är tagen ur spel. Viktigt.

Järnvägen går typ 1 km från floden så lär inte gå många ryzzka tåg där längre.
Citera
2022-09-10, 09:11
  #211976
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Det här var det dummaste dravel som jag någonsin har läst.

Det är skillnad på concede terrain och att bli totalt överkörda. Ryssarna har lidit enorma förluster i liv och krigsfångar. Detta är inte att
concede terrain.

Jag kan lova dig att ingen här inne på forumet har så låg intelligensnivå att de går på era ryska copy/paste-artiklar.
Kommentar: BehindRayban är urtypen för en som tror sig begripa saker bättre än andra, men i själva verket inte fattar något av vad som händer, alternativt vägrar ta in vad som händer. En som inte begriper att han inget begriper.

Hur man kan blanda ihop användning av reträtt genom 4 linjer på upp till 5-6 km djup med ett genombrott till 50 km djup det fattar ingen. Men det finns säkert ledning i någon artikel om finska vinterkriget.
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-09-10 kl. 09:19.
Citera
2022-09-10, 09:13
  #211977
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Märkligt att de gjort sig så beroende av järnvägen. Iof så är det oundvikligt för en så enormt stor cancersvultst. Men sårbart när man befinner sig i utomlands.

Slava Ukraini!

Orchernas taktik har ju varit att skjuta otroligt stor mängd artilleri. Då blir ju järnvägen extra viktig pga de stora mängderna ammunition som går åt.

När logistiken slås ut o orcherna måste slåss med mindre mängd artilleri visar det sig hur usla de är.
Citera
2022-09-10, 09:15
  #211978
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Det hade varit intressant att vet hur Ukraina attackerar Izium. Kör man artilleri först? Svårt att se att man tar staden bara med bepansrade fordon och maskingevär.

10000+ ryska soldater tar man inte kol på på en dag. Så länge de inte ger upp så klart.
Jag har inte sett några uppgifter på hur många soldater som Ukraina skickat in i motoffensiven norr om Izium, men om Ryssland verkligen har 10 000 man som ”gräver ned sig” där så kan jag inte tänka mig att man klarar att gå till angrepp direkt.

Verkar bättre att ge sig på underhållet från SÖ och möta en förväntad rysk motattack från norr.
Citera
2022-09-10, 09:16
  #211979
Medlem
Det går inte bra nu för Putin. Blir han avsatt snart?

"Missnöjet mot Putin bubblar efter bakslagen i Ukraina.

Nu kräver styret i hemstaden Sankt Petersburg att presidenten lämnar sin post.

– Putins handlingar är ett hot mot Rysslands säkerhet, säger distriktsrådet i ett uttalande."

"I ”en sällsynt och vågad protest” går sju fullmäktigeledamöter i Sankt Petersburg ut och anklagar Vladimir Putin för förräderi, rapporterar The Telegraph.

Presidenten beskylls för att ha orsakat en ”häpnadsväckande förlust av människoliv, och en kraftig ekonomisk nedgång” efter beslutet att invadera Ukraina.

”Han måste bort”, skriver ledamöterna, som tillhör Smolninskij-distriktet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/APdMgA/styre-i-sankt-petersburg-vill-fa-bort-putin
Citera
2022-09-10, 09:19
  #211980
Medlem
donald12s avatar
Lite lägre antal döda orcher idag. Men förmodar de flyr istället för att slåss ;-)

Högt antal utslaget artilleri dock


The total combat losses of the enemy from 24.02 to 10.09 were approximately:

personnel / about 52250 (+350) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2136 (+14) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 4584 (+9) units,
artillery systems – 1259 (+22) units,
RSZV / MLRS – 311 (+5) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 162 (+3) units,
aircraft – 239 (+0) units,
helicopters – 212 (+1) units,
UAV operational-tactical level – 898 (+10),
cruise missiles ‒ 215 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 15 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 3426 (+27) units,
special equipment ‒ 114 (+2).

The enemy suffered the greatest losses in the Kharkiv and Donetsk directions.

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in