2022-09-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
Det är alltid överflödigt med en teknikfond, i synnerhet aktivt förvaltade sådana. Du har ingen anledning till att tro att teknologi specikt kommer att utprestera resten av marknaden. Utöver det så underpresterar nästan alltid aktivt förvaltade fonder sitt respektive index. Länsförsäkringar Global Indexnära har 24% teknik eftersom det är ungefär så världsmarknaden ser ut.

Tack för svar . Då är jag inne på samma linje o skippar den .
Citera
2022-09-08, 17:34
Medlem
hur ska man tänka nu med sina fonder när inflation är på g, och nu när jag tar en titt på kurserna så ser det fan mörkt ut, ska man bara behålla o vänta ut allting eller?
Citera
2022-09-08, 20:20
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erriik20
hur ska man tänka nu med sina fonder när inflation är på g, och nu när jag tar en titt på kurserna så ser det fan mörkt ut, ska man bara behålla o vänta ut allting eller?

Det beror väl på vad du har för strategi? Det vanliga rådet och det som de flesta brukar göra med fonder är ju att man månadssparar löpande. Då är det väl bara att fortsätta med det. Det är ju perfekt nu när det går neråt och man kommer in billigare. Fallhöjden har ju minskat betydligt nu också mot för ett år sedan.

Det absolut sämsta måste ju vara att månadsspara i uppgång, sälja när det gått ner för att börja spara igen när börsen gått upp igen. Gör man så måste det ju vara bättre att låta bli börsen och spara på sparkonto.
De som fortsatte månadsspara på börsen i finanskrisen tillhör ju knappast förlorarna om man säger så.

Men visst, kan du tajma börsen perfekt är det ju en annan sak men då hade du inte behövt fråga.

Lycka till hur du än gör i alla fall!
Citera
2022-09-09, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erriik20

Du ska tänka som du förhoppningsvis alltid gör, alltså att kontinuerligt månadsspara dina pengar på börsen utan paniksälja. Börsen är nere nu, vilket gör att du kan få mer för samma peng som du månadsspara med (låter ju jättebra?). Du har dessutom ingen anledning till att tro att börsen kommer falla jättemycket (kanske den gör, men det kan den alltid göra), så att sälja efter att det gått ner 20-25% är ju absurt.

Med andra ord, fortsätt månadsspara och paniksälj inte. Denna strategi fungerar alltid, i både uppgång och nedgång.
Citera
2022-09-10, 03:39
Medlem
tack för svaren, jag får helt enkelt avvakta och hoppas på det bästa
Citera
2022-09-10, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
Du ska tänka som du förhoppningsvis alltid gör, alltså att kontinuerligt månadsspara dina pengar på börsen utan paniksälja. Börsen är nere nu, vilket gör att du kan få mer för samma peng som du månadsspara med (låter ju jättebra?). Du har dessutom ingen anledning till att tro att börsen kommer falla jättemycket (kanske den gör, men det kan den alltid göra), så att sälja efter att det gått ner 20-25% är ju absurt.

Med andra ord, fortsätt månadsspara och paniksälj inte. Denna strategi fungerar alltid, i både uppgång och nedgång.

Börsen kommer falla 80% från ATH. Dumt att investera nu. Spara ihop cash och köp 2024.
Citera
2022-09-10, 08:18
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Börsen kommer falla 80% från ATH. Dumt att investera nu. Spara ihop cash och köp 2024.

Och det vet du säkert? Det kan ju bli så förstås, det säger jag inte emot. Men att vara bombsäker är dumt. Därför att om alla vore säkra på det så hade de stora investerarna som sitter inne med miljarder redan sålt av, varför skulle de vänta på det stora raset? Och då hade det redan rasat dina 80%. Och sedan hade de stora investerarna köpt in sig sedan.
Jag tror att det som vanligt är småspararna som gör bort sig nu. Enligt min uppfattning är det betydligt bättre att köpa nu än för ett år sedan när alla småsparare skulle köpa aktier. Även om det rasar mer så är det bättre om man avser vara investerad på börsen. Så att fortsätta månadsspara ter sig som bästa valet.
Felet många småsparare gör är att investera pengar man behöver i närtid, det är då man får panik och säljer bort sig.
Bara pengar man inte behöver ska vara på börsen för att generera avkastning för framtiden, då blir kortvariga svackor bara bra köptillfällen.
Citera
2022-09-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Och det vet du säkert? Det kan ju bli så förstås, det säger jag inte emot. Men att vara bombsäker är dumt. Därför att om alla vore säkra på det så hade de stora investerarna som sitter inne med miljarder redan sålt av, varför skulle de vänta på det stora raset? Och då hade det redan rasat dina 80%. Och sedan hade de stora investerarna köpt in sig sedan.
Jag tror att det som vanligt är småspararna som gör bort sig nu. Enligt min uppfattning är det betydligt bättre att köpa nu än för ett år sedan när alla småsparare skulle köpa aktier. Även om det rasar mer så är det bättre om man avser vara investerad på börsen. Så att fortsätta månadsspara ter sig som bästa valet.
Felet många småsparare gör är att investera pengar man behöver i närtid, det är då man får panik och säljer bort sig.
Bara pengar man inte behöver ska vara på börsen för att generera avkastning för framtiden, då blir kortvariga svackor bara bra köptillfällen.

ja, det vet jag. återkom i december 2024.
Citera
2022-09-10, 08:51
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
ja, det vet jag. återkom i december 2024.

Ok. Jag säger inte emot dig då jag inte vet. Men jag själv köper hellre på nervägen då det blir billigare och billigare än på uppvägen då det hela tiden blir dyrare. Om jag får välja. Jag hävdar bara att det är bäst att alltid månadsspara om man kan. Eftersom man inte vet.
Men om du vet så är det ju bra.
Citera
2022-09-10, 12:09
Medlem
Swingexpertens avatar
🧰 Rapport v36. Nytt ATH! Portföljen rusar vidare uppåt, tack vare mitt fokus på Turkiet 🇹🇷 Denna vecka blev uppgången hela +6,8% 🤑 ”HSBC Turkey Equity” imponerar med sina +81% i år.
Citera
2022-09-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Ok. Jag säger inte emot dig då jag inte vet. Men jag själv köper hellre på nervägen då det blir billigare och billigare än på uppvägen då det hela tiden blir dyrare. Om jag får välja. Jag hävdar bara att det är bäst att alltid månadsspara om man kan. Eftersom man inte vet.
Men om du vet så är det ju bra.

Domedagsprofeter har alltid funnits, och kommer alltid att finnas. En dag så kommer en av dem faktiskt att ha rätt och framstå som ett geni. I själva verket så är det bara ett gäng snubbar som inte har en susning om vad de pratar om, och slänger sig med vilda gissningar för att framstå som smarta.
Citera
2022-09-17, 10:16
Medlem
Swingexpertens avatar
💼 Rapport v37. Rally i fonderna och nytt ATH! Genom en osannolik tur lyckades jag pricka in veckans 2 bästa fonder av 1328 stycken på Avanza. Men OMXS30 har haft en tuff vecka (1882). Får vi en stängning under 1850 kommer jag att korta med mål 1250, annars hoppas jag att det studsar upp över 1900 nästa vecka.

Portföljens bästa fonder denna vecka:

Allianz Dynamic Commodities (+7,1%)🥇
Lynx Dynamic (+3,7%)🥈
Thematica Future Mobility Retail (+1,8%)

Jämför med OMXS30 v37 (-2,7%).

———————————————————————————
Portföljen i år +127% jämför med Lynx Dynamic +30%, OMXS30 -22% och årets bästa fond +78% - HSBC Turkey Equity.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in