Citat:
Ursprungligen postat av
NewInGothenburg
Några frågor.
Har Hellström gjort någon bra låt? Vilken?
Vad är det man gillar med honom eller hans musik?
Jag fattar liksom inte.
Tror folk att han är annorlunda än andra musiker på något sätt? Alltså han är ju nästan helgonförklarad, men jag fattar liksom inte varför.
Min egna hypotes är att det har blivit synonymt med Göteborg att gilla honom och därför blir det någon form av masspsykos. Han är populär för att han ses som populär liksom. Folk gillar det som är populärt.
Jag fattar liksom inte vad det är med varken honom eller musiken som är intressant. Nu är han väl snart 50. Skall han bara köra vidare på den här högstadiestilen för alltid eller?
Är det mest barn som gillar honom?
Edit: "Det kommer aldrig va över för mig" är ganska catchy faktiskt.
Svårt att svara på, för mig personligen som såg honom live första gången 2001, sen dess var jag fast. Och på den tiden så sjöng han ju faktiskt inge vidare om man ska vara helt ärlig, men det det var inte det man fastnade för utan hur han förmedlade det han sjöng om. Han gjorde något annorlunda på scenen, man såg verkligen att han ville detta så jäkla mycket så det spred sig till publiken som blev i extas, det är svårt att förklara.
Men lyssna på texterna, exempelvis skivan: Ett Kolikbarns Bekännelser, sen hjälper det ju såklart att veta lite om Håkan för att förstå texterna, lyssna på: Hurricane Gilbert - Som är en låt till Håkans bästa eller f.d bästa vän kanske, som också spelade gitarr i Håkans band i flera år. Han heter Daniel Gilbert, kanske du känner till honom? men det är en låt du kan lyssna på... sedan har du låten "Jag har varit i alla städer" på samma skiva, där sjunger Håkan bla om åren han bodde i Stockholm.
Sen finns det ju x antal fler låtar givetvis. Men dem får du upptäcka själv!
och jag håller med om att det blivit en masspsykos, man saknar de tidiga åren när han spelade på små klubbar som enbart tog in några hundra. Det var en helt annan känsla. Sen är ju Ullevi inför 70K enormt på sitt sätt också givetvis.
Tror fler folk börjar inse att den där Håkan är inte så dum ändå, men dom har haft en förutfattad mening hela tiden utan att ens ha lyssnat på mer än tex Kom Igen Lena... sen har de bestämt sig att "hata" honom.