2022-08-29, 12:07
Medlem
Efebofilkustens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Lasse Dahlqvist Göteborgs Harry Brandelius
Han växte faktiskt upp på Lidingö, och debuterade samtidigt som Brandelius. Var dessutom riktig sjöman. Att han är mer värd än Håkan fattar tråkigt nog inte alla...
Citat:
Dahlquists far, Otto Dahlquist, var sjökapten, men det var som sjöassuransdirektör han flyttade med familjen till Lidingö, där Lasse Dahlquist växte upp. Men han kom att förknippas med västkusten och födelsestaden Göteborg, dit han så småningom flyttade.

1931 sjunga in grammofonskivor på Columbia. Genombrottet kom 1938 med Jolly Bob från Aberdeen och Här dansar kustens glada kavaljer.

Han skrev både text och musik till över tusen[3] visor, många med motiv från Göteborg och Bohuslän
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lasse_Dahlquist
Citera
2022-09-06, 17:07
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Några frågor.
Har Hellström gjort någon bra låt? Vilken?
Vad är det man gillar med honom eller hans musik?
Jag fattar liksom inte.
Tror folk att han är annorlunda än andra musiker på något sätt? Alltså han är ju nästan helgonförklarad, men jag fattar liksom inte varför.
Min egna hypotes är att det har blivit synonymt med Göteborg att gilla honom och därför blir det någon form av masspsykos. Han är populär för att han ses som populär liksom. Folk gillar det som är populärt.
Jag fattar liksom inte vad det är med varken honom eller musiken som är intressant. Nu är han väl snart 50. Skall han bara köra vidare på den här högstadiestilen för alltid eller?
Är det mest barn som gillar honom?

Edit: "Det kommer aldrig va över för mig" är ganska catchy faktiskt.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2022-09-06 kl. 17:12.
Citera
2022-09-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Några frågor.
Jag fattar liksom inte.
Tror folk att han är annorlunda än andra musiker på något sätt? Alltså han är ju nästan helgonförklarad, men jag fattar liksom inte varför.
Min egna hypotes är att det har blivit synonymt med Göteborg att gilla honom och därför blir det någon form av masspsykos. Han är populär för att han ses som populär liksom. Folk gillar det som är populärt.
Jag fattar liksom inte vad det är med varken honom eller musiken som är intressant. Nu är han väl snart 50. Skall han bara köra vidare på den här högstadiestilen för alltid eller?

Svårt att svara på, för mig personligen som såg honom live första gången 2001, sen dess var jag fast. Och på den tiden så sjöng han ju faktiskt inge vidare om man ska vara helt ärlig, men det det var inte det man fastnade för utan hur han förmedlade det han sjöng om. Han gjorde något annorlunda på scenen, man såg verkligen att han ville detta så jäkla mycket så det spred sig till publiken som blev i extas, det är svårt att förklara.

Men lyssna på texterna, exempelvis skivan: Ett Kolikbarns Bekännelser, sen hjälper det ju såklart att veta lite om Håkan för att förstå texterna, lyssna på: Hurricane Gilbert - Som är en låt till Håkans bästa eller f.d bästa vän kanske, som också spelade gitarr i Håkans band i flera år. Han heter Daniel Gilbert, kanske du känner till honom? men det är en låt du kan lyssna på... sedan har du låten "Jag har varit i alla städer" på samma skiva, där sjunger Håkan bla om åren han bodde i Stockholm.

Sen finns det ju x antal fler låtar givetvis. Men dem får du upptäcka själv!

och jag håller med om att det blivit en masspsykos, man saknar de tidiga åren när han spelade på små klubbar som enbart tog in några hundra. Det var en helt annan känsla. Sen är ju Ullevi inför 70K enormt på sitt sätt också givetvis.

Tror fler folk börjar inse att den där Håkan är inte så dum ändå, men dom har haft en förutfattad mening hela tiden utan att ens ha lyssnat på mer än tex Kom Igen Lena... sen har de bestämt sig att "hata" honom.
Senast redigerad av Azper 2022-09-07 kl. 19:59.
Citera
2022-09-07, 21:26
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper
Svårt att svara på, för mig personligen som såg honom live första gången 2001, sen dess var jag fast. Och på den tiden så sjöng han ju faktiskt inge vidare om man ska vara helt ärlig, men det det var inte det man fastnade för utan hur han förmedlade det han sjöng om. Han gjorde något annorlunda på scenen, man såg verkligen att han ville detta så jäkla mycket så det spred sig till publiken som blev i extas, det är svårt att förklara.

Men lyssna på texterna, exempelvis skivan: Ett Kolikbarns Bekännelser, sen hjälper det ju såklart att veta lite om Håkan för att förstå texterna, lyssna på: Hurricane Gilbert - Som är en låt till Håkans bästa eller f.d bästa vän kanske, som också spelade gitarr i Håkans band i flera år. Han heter Daniel Gilbert, kanske du känner till honom? men det är en låt du kan lyssna på... sedan har du låten "Jag har varit i alla städer" på samma skiva, där sjunger Håkan bla om åren han bodde i Stockholm.

och jag håller med om att det blivit en masspsykos, man saknar de tidiga åren när han spelade på små klubbar som enbart tog in några hundra. Det var en helt annan känsla. Sen är ju Ullevi inför 70K enormt på sitt sätt också givetvis.

Tror fler folk börjar inse att den där Håkan är inte så dum ändå, men dom har haft en förutfattad mening hela tiden utan att ens ha lyssnat på mer än tex Kom Igen Lena... sen har de bestämt sig att "hata" honom.

Alltså jag hatar inte honom, men tycker kanske att han är Sveriges mest överskattade artist.
Exakt vad är det som är så djupsinnigt i de här texterna och vad skiljer dem från texterna från någon annan artist som appellerar till sentimentala personliga erfarenheter? Jag kan ge dig en lång lista med artister som nämner någon bortgången vän eller eller skriver om tiden på någon plats de bott.
Det är väl inte som att Håkan varit frihetskämpe i något inbördeskrig eller dylikt. Allt verkar ganska banalt.
Senast redigerad av NewInGothenburg 2022-09-07 kl. 21:39.
Citera
2022-09-09, 23:42
Medlem
Weeners avatar
Citat:
Alltså jag hatar inte honom, men tycker kanske att han är Sveriges mest överskattade artist.
Exakt vad är det som är så djupsinnigt i de här texterna och vad skiljer dem från texterna från någon annan artist som appellerar till sentimentala personliga erfarenheter? Jag kan ge dig en lång lista med artister som nämner någon bortgången vän eller eller skriver om tiden på någon plats de bott.
Det är väl inte som att Håkan varit frihetskämpe i något inbördeskrig eller dylikt. Allt verkar ganska banalt.
Saken är ju att han gör så briljanta låtar att det når både 45-åriga bubbeldrickande mammor som älskar "valborg" och "Känn ingen sorg" och indie-kredd-maffian och kultureliten när han refererar till popkultur, författare och litteratur (Proust, den unge werthers lidande tex), tar det bästa från alla artister i världshistorien och blandar till sin egen grej på Göteborgska. Det finns ingen som är på den genomtänka och briljanta nivån i Sverige, alls.
Citera
2022-09-10, 00:36
Medlem
Europes avatar
Citat:
Några frågor.
Jag fattar liksom inte.

Definiera "gjort någon bra låt". Hans låtar brukar ha stulit melodin, texten och arrangemanget från andra artisters låtar. Ibland delvis alla tre från en och samma kända låt. Har man då gjort låten? Själv tycker jag att han på ett idéfattigt och okreativt sätt stjäl andras låtar och påstår falskt att de är hans egna. Och medan en del av originalen är tidlösa klassiker, som till exempel Jane Says av Jane's Addiction, så är hans stölder knappast det. Han är som en omvänd Midas som får allt guld han rör vid att bli skit.
Senast redigerad av Europe 2022-09-10 kl. 00:42.
Citera
2022-09-10, 00:45
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Definiera "gjort någon bra låt". Hans låtar brukar ha stulit melodin, texten och arrangemanget från andra artisters låtar. Ibland delvis alla tre från en och samma kända låt. Har man då gjort låten? Själv tycker jag att han på ett idéfattigt och okreativt sätt stjäl andras låtar och påstår falskt att de är hans egna. Och medan en del av originalen är tidlösa klassiker, som till exempel Jane Says av Jane's Addiction, så är hans stölder knappast det. Han är som en omvänd Midas som får allt guld han rör vid att bli skit.

Så pass.
Visste inte.
Tycker bara att han verkar tråkig. Verkar ha levt ett vanilla liv och vara en alldaglig person, men det har byggts upp någon hype runt honom. Svenne max.
Citera
2022-10-21, 21:23
Medlem
snurresprettiss avatar
Är det mest vänster-människor som lyssnar och deltar på Håkans konserter?
Citera
2022-10-21, 22:29
Medlem
GodSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Är det mest vänster-människor som lyssnar och deltar på Håkans konserter?

Dels det, men de flesta av hans fans gillar hans sätt att frenetiskt glida mellan tonarter, harmonier och fraseringar i de (av honom) plagierade alster han hävdar är hans egna.
Citera
2023-01-12, 23:13
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azper

Saknar början på 2000-talet så mycket!
Och vet du Azper. Dig känner jag allt igen från forumtiden!
Citera
2023-06-05, 20:37
Medlem
Troians avatar
Christina Hellström har tillsammans med Björn Olsson skrivit låten Idag Skulle Du Fyllt År (finns på Spotify). Den handlar om att ha förlorat en närstående, antagligen ett barn (i bemärkelsen avkomma). Nu behöver ju låten inte vara självbiografisk, men känns som en lite konstig låt att skriva om så inte är fallet.

Vet någon bakgrunden till sången? Har Christina Hellström förlorat ett barn? I sådant fall är det ju Håkan Hellströms syskon eller halvsyskon.

Finns även på Youtube:

https://youtu.be/TihASPRxx-o
Senast redigerad av Troian 2023-06-05 kl. 20:43.
Citera
2023-06-05, 22:13
Medlem
brightliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Jag tycker det är så otroligt tröttsamt med "stöldargumentet" när det kommer till folk som är negativa till Håkans musik. ALLA artister lånar, inspireras, knycker från andra artister. Det förekommer i alla konstformer. Allt har redan gjorts tidigare, allt en artist kan göra är att ta något tidigare verk och göra sin variant av det. Om det hade varit lätt att sno en låt hade det funnits en miljon Håkan, men det gör det inte. Sen tror jag det är en fråga om tycke och smak ifall man tycker att Håkans "stölder" är bättre än orginalen, personligen tycker jag många gånger att de är det, eller iallafall blir något helt eget. Ta t.ex detta fall som enligt mig är mer ren inspiration eller en hyllning till orginalet: https://youtu.be/34JzOKEfR9Q

På tal om stölder. Lyssna på alla samplingar som Daft Punk har tagit från andra låtar. Är det också stöld? https://youtu.be/5AqHSvR9bqs

Sorry för bitter ton Smaken är väl som baken helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in