2022-09-09, 14:02
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Men batterierna har heller inte obegränsad livslängd -- faktum är att de flesta batteritekniker inte håller så mycket längre än 3-5 år... så då går du plus minus noll.

Men för mig handlar det inte så mycket om kostnaden, som om tillgänglighet, ett extra alternativ när samhället fallerar.

Men batterierna går inte ner till noll, vanligtvis stannar degenereringen vid ca 80% och cyklar man batteriet mellan 20-80% så håller dom betydligt längre.

Sen får man räkna med att solcellerna tappar verkningsgrad med tiden. Efter några år så levererar dom mindre än när dom var nya.
Citera
2022-09-09, 14:08
Medlem
Aktieklipparns avatar
Skulle aldrig ansluta en solcellsanläggning till villan och vara ansluten till el-nätet
förr eller senare kommer man beskattas, va så säker. Och dessutom har man inte
ens någon el vid strömavbrott.. såvida man inte har ö-drift då.. och det kostar mer

Men jag planerar solceller/vindverk i fritidshuset när jag flyttar dit, men där är jag offgrid
och kommer inte bo i Sverige under dom mörkaste och kallaste månaderna
Citera
2022-09-09, 14:08
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Men batterierna går inte ner till noll, vanligtvis stannar degenereringen vid ca 80% och cyklar man batteriet mellan 20-80% så håller dom betydligt längre.

Sen får man räkna med att solcellerna tappar verkningsgrad med tiden. Efter några år så levererar dom mindre än när dom var nya.

Jo, sant. Jag bara påpekar att vinsten kanske inte är enorm om man räknar på totalen, och att man dessutom drar på sig underhållskostnader vad gäller hela anläggningen (jag hatar att dra på mig underhåll och kostnader ).
Citera
2022-09-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det stämmer. På vintern kan man tjäna upp till 100 kr per månad om man säljer all el man genererar.

90% av all el som en svensk solcell genererar kommer sommarhalvåret.

Jag kommer ihåg flera november+december i Lund när det varit 10 soltimmar totalt på två månader.

En vän som nyligen köpt hus där solpaneler var installerade fick precis elräkningen för augusti. Han hade sålt el för 3800kr. Känns ju ändå ganska bra... Plus att egen energi stått för en väldigt stor andel av förbrukningen den månaden. Så inte mycket el behövde köpas in.
Citera
2022-09-09, 14:25
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
vore det inte smartare att ha solcellerna i andra soligare länder t.ex. på sommarhuset i spanien.

Det finns alltid grader i helvetet. I norra Sverige har man till exempel sol dygnet runt delar av året. I mellersta Sverige är solen nere typ 4 timmar om dygnet som värst på sommaren.

Med dagens priser är det ju högaktuellt

Skulle tro att installation av en powerwall eller två skulle kunna löna sig.

Ladda skiten på natten, sälj elen på dagen.
Citera
2022-09-09, 14:28
Medlem
Kalkylen går ihop och ser t.om väldigt bra ut om man har rätt förutsättningar och vet vad man gör.

Med största sannolikhet är det du som är en idiot.
Citera
2022-09-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
En vän som nyligen köpt hus där solpaneler var installerade fick precis elräkningen för augusti. Han hade sålt el för 3800kr. Känns ju ändå ganska bra... Plus att egen energi stått för en väldigt stor andel av förbrukningen den månaden. Så inte mycket el behövde köpas in.
Ja. Naturligtvis är det goda inkomster. De (i denna tråden och andra) som argumenterar mot solenergi gör det enbart på reflex för att (mp) är för samma energislag.

Jag tycker (mp) är jubelidioter men solenergi är en mycket god affär.
Citera
2022-09-09, 14:30
Medlem
Mina solceller kostade 105 000... 2019.

I augusti förra månaden fick jag 5000 cash i handen av elbolaget för dom.

+ 0,7 kronor per kWh i skattlättnad
+ 0 kronor i elkostnad varje dag mellan 8:00-20:00

Så uppenbart fungerar det om jag bara en enstaka månad fick i runda slängar 8 procent i avkastning..

För övrigt så har de procuderat totalt 40 000kwh sedan start.

Det funkar
Citera
2022-09-09, 14:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jo, med dagens elpriser, underligt nog redan på sommaren, så är det fantastiskt att ha solpaneler. Håller priserna i sig betalar han av kostnaden på bara 4-5 år, sedan tjänar han 10-20k kr per år. Även kärnkraft är fantastiskt i våra dagar.
Citera
2022-09-09, 14:33
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Men batterierna har heller inte obegränsad livslängd -- faktum är att de flesta batteritekniker inte håller så mycket längre än 3-5 år... så då går du plus minus noll.
Vi kan ju göra ett snabbt överslag. Säg 50 000 kronor för nominellt 20 kWh. Men för att minska slitaget på cellerna utnyttjar vi bara halv kapacitet. Livslängden blir då 3500 cykler, eller ~10 år. Totalt 35 000 kWh. Om vi laddade denna med solceller eller billig el nattetid och sparade 2 kr/kWh går vi plus på projektet. Med en besparing på 1 kr/kWh går vi back. Men nu talar vi om ett hemmabygge med begagnade batterier från en elbil eller liknande. Ska man ha exempelvis en Tesla Powerwall kostar en sådan 8000 kr/kWh och då blir det svårt att få lönsamhet i investeringen. Men det intressanta är ju att med dagens elpriser kan det vara lönsamt under vissa specifika men realistiska förutsättningar.
Citera
2022-09-09, 14:33
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Jo, sant. Jag bara påpekar att vinsten kanske inte är enorm om man räknar på totalen, och att man dessutom drar på sig underhållskostnader vad gäller hela anläggningen (jag hatar att dra på mig underhåll och kostnader ).
Vad för underhållskostnader?...
Citera
2022-09-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Naturligtvis är det goda inkomster. De (i denna tråden och andra) som argumenterar mot solenergi gör det enbart på reflex för att (mp) är för samma energislag.

Jag tycker (mp) är jubelidioter men solenergi är en mycket god affär.

Ja, precis. Jag kommer själv behöva lägga om taket om 5-10 år. Jag känner att det snarast vore korkat att inte passa på att skaffa solpaneler.
Har hus på en höjd med bra med sol på taket, som just nu mest resulterar i en svinvarm vind på sommarhalvåret! Inte ett träd i någon riktning som skymmer solen.

Nästan så jag ser fram emot det. Kanske lyxar jag till det och skaffar AC som kan drivas av egen energi på sommaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in