2022-09-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Dumheter. Det är ju bara några månader sedan Ryssland hotade med att vidta åtgärder om Sverige går med i Nato. Varför ljuger du?
Ryssland har hotat Sverige oräkneliga gånger. De har dessutom varit och kört med ubåtar i svenska vatten, flugit drönare över svenska skyddsobjekt, flugit stridsflygplan i svenskt luftrum och till och med kört på grund med en ubåt i Karlskrona.

Vi har levt länge med hotet från den ryska björnen, men nu går vi snart med i Nato och då kan vi vara trygga. Ryssland är inte intresserat av något tredagarskrig med Nato-alliansen.
Ja, det ryska inavlade betinget har alltid hotat såväl oss som alla andra i den normalt fungerande världen. Mången gång har jag tittat snett på de som uttryckt sig både sarkastiskt och genuint ärligt med - "commies" här, men det har varit min långt gångna svenska part som har velat få det till att verka vara neglivitet eller ren dumhet.......men oavsett om det nu var sagt från en bubba som faktiskt inte kunde skilja på Ryssland eller Nordkorea, så får jag ju ändå ge dem att de de facto hade och har rätt. Milkshaken är inte skapad i Ryssland så att säga
Citera
2022-09-08, 23:59
Moderator
-Info-s avatar
Ukraina befinner sig ca 10 km från Kupiansk, enligt Wagner-gruppen:

Citat:
"Regarding Kupyansk, we can say that the Armed Forces of Ukraine are accumulating forces 10 kilometers from the settlement."

https://t.me/s/grey_zone

Ryssarna förbereder sig för försvar av staden:

Citat:
"Russian Armed Forces begin defense of Kupyansk - city authorities"
Citera
2022-09-09, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Flög inte ryssarna dessutom med plan utrustat med kärnvapen i svenskt luftrum nyligen?
Med konventionella bestyckningar ja. En del ville få bilderna till att påvisa kärnvapenbärande spetsar, men nej, det kan inte ses med ögat oavsett distans. Sedan är det så att dessa MIG-31'or inte bär annat än taktiska kärnspetsar om så. Dessa är inte "mssförstörelsevapen" bara för att de är såkallade kärnvapen. En större smäll ja, ca 5-8 ggr konventionell motsvarande reguljär spets vad det gäller tryckverkan. Radioaktivt nedfall är inget att tala om. Men, troligen bar de inte alls några "aktiva" sådana nej. Dock håller jag med dig fullständigt när det gäller att fanstygen skulle bli varnade tre gånger som de redan var 1972, och därefter direkt eld som välkommnande. Och nej, de hade såklart kunnat hävda både A och B från det, men dock hade det varit en kristallklar 100 mot en i säkerhetsrådet följande diskussion. Så självklart borde vi agera som de själva gör hela tiden, och bemöta deras trakasserier med samma kalla fakta och agerande
Citera
2022-09-09, 00:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ukraina befinner sig ca 10 km från Kupiansk, enligt Wagner-gruppen:

Ryssarna förbereder sig för försvar av staden:
UAF har väl ingen egentlig anledning att inta staden, eftersom vägen till Izium kan skäras av mycket längre söderut där den korsar floden. Är den vägen stängd kan ryssarna bara underhålla Izium från Donetsk-fronten i syd, och de vägarna går nära fronten.
Citera
2022-09-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Flög inte ryssarna dessutom med plan utrustat med kärnvapen i svenskt luftrum nyligen?

Nej, men du som många andra blev lurad i att tro på det.

Denna artikeln: https://www.europaportalen.se/content/karnvapenbestyckade-ryska-plan-krankte-svenskt-luftrum

Som sedan blev: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nyhet-om-ryska-plan-med-karnvapen-ifragasatts

Det är helt otroligt hur ni blir påverkade.
Citera
2022-09-09, 00:22
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
UAF har väl ingen egentlig anledning att inta staden, eftersom vägen till Izium kan skäras av mycket längre söderut där den korsar floden. Är den vägen stängd kan ryssarna bara underhålla Izium från Donetsk-fronten i syd, och de vägarna går nära fronten.

Tänker likadant. Där kan de sitta och trycka , så är Izium avskuret.
Citera
2022-09-09, 00:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Undrar hur många nya Bucha som kommer avslöjas när råttorna drivs bort. Jag befarar det värsta.
Citera
2022-09-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Nej, men du som många andra blev lurad i att tro på det.

Denna artikeln: https://www.europaportalen.se/content/karnvapenbestyckade-ryska-plan-krankte-svenskt-luftrum

Som sedan blev: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nyhet-om-ryska-plan-med-karnvapen-ifragasatts

Det är helt otroligt hur ni blir påverkade.
Tog du det som om att du vore smartare eller mer kunnig än honom som frågade? Säg mig mr....kunde du själv särskilja dem innan du hade suttit och klickat dig full på ANDRAS info? Nej, såklart inte, så kanske du skulle hålla igen på hur "lättlurade" andra är
Citera
2022-09-09, 00:24
Moderator
-Info-s avatar
Enligt Igor Girkin så har Ryssland förlorat kriget:

Citat:
‘We have already lost’: far-right Russian bloggers slam military failures

“The war in Ukraine will continue until the complete defeat of Russia,” Igor Girkin, a far-right nationalist, grumbled in a video address to his 430,000 followers on Telegram on Monday. “We have already lost, the rest is just a matter of time.”

https://www.theguardian.com/world/2022/sep/08/we-have-already-lost-far-right-russian-bloggers-slam-kremlin-over-army-response
Citera
2022-09-09, 00:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveyousomuchfun
Att USA-kontrollerad media kallar det en invasion är skickligt, som så mycket annat som imponerar från deras totala dominans i västs nyhetsflöde. Men fabricerandet av lögner och halvsanningar kommer inte vinna konflikten.

Här i väst så kallar vi en invasion för en invasion och ett krig för ett krig.
Citera
2022-09-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Tog du det som om att du vore smartare eller mer kunnig än honom som frågade? Säg mig mr....kunde du själv särskilja dem innan du hade suttit och klickat dig full på ANDRAS info? Nej, såklart inte, så kanske du skulle hålla igen på hur "lättlurade" andra är

Det krävs ingen särskild intelligens att förstå att det tidningar skriver är främst för klicks. Däremot det försvarsmakten skriver brukar oftast vara grundat på fakta. Svenskar(Ta inte illa upp) är ganska lätt styrda i den riktning man vill via diverse tidningsartiklar där man nyttjar era känslor.

Inte sällan är det snyftartiklar eller artiklar som skall få er att känna ett hot. Vare sig det är Miljön, Klimatförändringar, Nazisten Jimmy Åkesson eller Ryssen.

Som jag sa, det krävs ingen vidare intelligens, bara tänk med hjärnan istället för med känslorna. Tidningar är inte här för att utbilda dig, de finns för att bilda opinion.
Citera
2022-09-09, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det krävs ingen särskild intelligens att förstå att det tidningar skriver är främst för klicks. Däremot det försvarsmakten skriver brukar oftast vara grundat på fakta. Svenskar(Ta inte illa upp) är ganska lätt styrda i den riktning man vill via diverse tidningsartiklar där man nyttjar era känslor.

Inte sällan är det snyftartiklar eller artiklar som skall få er att känna ett hot. Vare sig det är Miljön, Klimatförändringar, Nazisten Jimmy Åkesson eller Ryssen.

Som jag sa, det krävs ingen vidare intelligens, bara tänk med hjärnan istället för med känslorna. Tidningar är inte här för att utbilda dig, de finns för att bilda opinion.
Varför skulle jag ta illa upp? Jag vet att svenskar är underbara i sitt sätt att fokusera på det som kan vara utav fundamental nödvändighet till skillnad från Juggar( ta inte illa upp!). De senare är ju såpass intelligenta som du framför att de ärligt talat inte skulle kunna skilja på en luftballong och en AFS23. Men för fan ja....det är fint att Du sitter här som en sällsamt efterbliven stackare ock kallar andra(oavsett Svenskar eller vad) för saker som ligger närmst ditt eget eftermäle. Förövrigt är jag inte svensk nej, och dessutom gillar mina händer direkt spakaktivitet. När läste du ivetza Zagreb senast? Där är en hel del artiklar om hur sekundärt och efter allt från flygvapen till miljötänk är för gemene serb. Sorgligt att dessa chimpanser skall sitta och tycka fritt om kriget i Ukraina. Speciellt eftersom de stackarna inte lyckades eller har lyckats med någonting förutom att gnälla sig igenom de senaste 160 åren. Ukraina besparar sig mycket gärna din futila åsikt
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-09-09 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in