2022-09-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
Jaha ok. Men då skiter jag i att gå, ska dock snacka med min advokat i morgon. Tack för informationen btw

Lille vän, pallra dig iväg till Frivården nu, det är inget som kommer skada dig. Men gråt inte ut om din barndom eller trassliga liv, då det blir en offentlig handling som alla kan ta del av. De flesta får ett väldigt bra möte.
Citera
2022-09-08, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Lille vän, pallra dig iväg till Frivården nu, det är inget som kommer skada dig. Men gråt inte ut om din barndom eller trassliga liv, då det blir en offentlig handling som alla kan ta del av. De flesta får ett väldigt bra möte.
Blir kontakten med frivården offentliga handlingar, det blir väl sekretess? Hur får man ut dom ens?
Citera
2022-09-08, 23:08
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Det är inte för deras skull att man kallar dig till ett möte - det är för din egen skull.

Gå dit, ta samtalet, var samarbetsvillig.

Det enda som händer om du inte går dit är att din ställning potentiellt försämras, men det bryr du dig kanske inte om?
Citera
2022-09-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoPassword
Nej, du blir inte hämtad av polisen för att du inte medverkar i en personutredning som någon idiot ovan påstod.
Om du har det minsta intresse av att få samhällstjänst för ditt/dina begångna brott så ska du absolut medverka i personutredningen. Frivården bedömer om där finns förutsättningarna för en frivårdspåföljd, och om du inte medverkar så talar det mesta för att du blir dömd till fängelse (såvida det ligger på straffskalan och att du har en historik som talar emot något annat). Grovt förenklat, men utifrån informationen i tråden så blir det inte bättre än så här.
Citat:
Kallelse till intervju
Den som är misstänkt, men inte häktad, har skyldighet att inställa sig hos frivården på den tid och plats som Kriminalvården begär. Du kommer få en kallelse med brev. Om du inte dyker upp kan Kriminalvården be polisen att hämta dig. Om du inte medverkar i utredningen kommer yttrandet enbart innehålla uppgifter från myndigheter och annan information som kommit till rättens kännedom.
https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/personutredning/

Vem var det som var idiot nu igen?
Citera
2022-09-09, 11:42
Medlem
NoPasswords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/personutredning/

Vem var det som var idiot nu igen?

Kriminalvården begär inte hämtning för en personutredning. Resultatet (med vissa mellansteg, dock inget som inkluderar hämtning) blir att yttrandet lämnas in till domstol baserat på andra uppgifter.
Citera
2022-09-09, 12:49
Medlem
Citat:
Kriminalvården begär inte hämtning för en personutredning. Resultatet (med vissa mellansteg, dock inget som inkluderar hämtning) blir att yttrandet lämnas in till domstol baserat på andra uppgifter.
Nej, det gör de nog oftast inte. De kan dock göra det i vissa fall, vilket var vad jag sa och vad som står i Kriminalvårdens egna information. Detta lärde jag mig när jag själv funderade på att strunta i att gå på min personutredning för flera år sedan.
Citera
2022-09-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
Blir kontakten med frivården offentliga handlingar, det blir väl sekretess? Hur får man ut dom ens?

Man begär ut dom från domstolen, enkelt.
Citera
2022-09-12, 21:04
Medlem
sansa0s avatar
Citat:
Nej, hämtad av polis för en personutredning finns där inget lagstöd för. Frivården ska yttra sig främst om förutsättningarna för en frivårdspåföljd, men kan inte med tvång få dig till frivården för en personutredning (däremot om du har en frivårdspåföljd kan man det, men det är en annan paragraf). Det brukar dock ligga i ens eget intresse att medverka i en personutredning, något som din advokat bör ha rekommenderat dig till att faktiskt göra om han/hon tror du kan slippa fängelse utifrån aktuellt åtal.

Kolla 3 § personutredningslagen. Det går med tvång men tveksam till om dom faktiskt skulle göra det. För mkt besvär för att nån ska säga att dom ändå inte vill åka på behandling etc.
Citera
2022-09-12, 21:19
Medlem
NoPasswords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sansa0
Kolla 3 § personutredningslagen. Det går med tvång men tveksam till om dom faktiskt skulle göra det. För mkt besvär för att nån ska säga att dom ändå inte vill åka på behandling etc.

Såg paragrafen i efterhand, men kan precis som du påpekar också lyfta fram att det sker inte i praktiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in