2022-09-08, 20:36
Bannlyst
vad händer om jag inte går?
Om jag går, hur kan jag göra för att inte samarbeta, ska jag bara säga att jag inte vill samarbeta?
Citera
2022-09-08, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
vad händer om jag inte går?
Om jag går, hur kan jag göra för att inte samarbeta, ska jag bara säga att jag inte vill samarbeta?

Inget händer om du inte går, förutom att du inte kan få samhällstjänst eller liknande straff
Citera
2022-09-08, 20:41
Medlem
Har för mig att polisen kan hämta dig i vissa fall. Annars skriver de nog bara att du inte kom på mötet. Bara du gynnas av personutredningen så jag rekommenderar att du går dit ändå (om du inte tror att de inte kommer att föreslå samhällstjänst ifall du döms). Om du blir dittvingad och fortfarande inte vill samarbeta så kan du säga att du inte vill det och vägra att svara på frågorna.
Senast redigerad av Tjunky 2022-09-08 kl. 20:44.
Citera
2022-09-08, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Har för mig att polisen kan hämta dig i vissa fall. Annars skriver de nog bara att du inte kom på mötet. Bara du gynnas av personutredningen så jag rekommenderar att du går dit ändå (om du inte tror att de inte kommer att föreslå samhällstjänst ifall du döms).
Jag är misstänk för försök till våld mot tjänsteman, fast först stog det våld mot tjäsnteman samt hot mot tjänsteman, men på brever från advokaten står det nu försök till våld mot tjänsteman, så vad tror du händer om jag inte går? Fotboja då eller? Orkar inte med dessa horungar på KV alltså, pallar inte med dom kärringarna och alla dom outbildade junkies som bara jobbar där för att få pengar.
Citera
2022-09-08, 20:48
Medlem
Citat:
Jag är misstänk för försök till våld mot tjänsteman, fast först stog det våld mot tjäsnteman samt hot mot tjänsteman, men på brever från advokaten står det nu försök till våld mot tjänsteman, så vad tror du händer om jag inte går? Fotboja då eller? Orkar inte med dessa horungar på KV alltså, pallar inte med dom kärringarna och alla dom outbildade junkies som bara jobbar där för att få pengar.
De är inga jobbiga människor du behöver prata med där. Jag vet inte vad du kan få för straff, testa fråga här (FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.
Citera
2022-09-08, 20:58
Medlem
Citat:

Vilket straff du får beror på massa omständigheter men generellt kan man säga att ju mindre man samarbetar desto större risk att man får ett frihetsberövande straff.
Citera
2022-09-08, 21:08
Medlem
NoPasswords avatar
Nej, du blir inte hämtad av polisen för att du inte medverkar i en personutredning som någon idiot ovan påstod.
Om du har det minsta intresse av att få samhällstjänst för ditt/dina begångna brott så ska du absolut medverka i personutredningen. Frivården bedömer om där finns förutsättningarna för en frivårdspåföljd, och om du inte medverkar så talar det mesta för att du blir dömd till fängelse (såvida det ligger på straffskalan och att du har en historik som talar emot något annat). Grovt förenklat, men utifrån informationen i tråden så blir det inte bättre än så här.
Citera
2022-09-08, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoPassword
Nej, du blir inte hämtad av polisen för att du inte medverkar i en personutredning som någon idiot ovan påstod.
Om du har det minsta intresse av att få samhällstjänst för ditt/dina begångna brott så ska du absolut medverka i personutredningen. Frivården bedömer om där finns förutsättningarna för en frivårdspåföljd, och om du inte medverkar så talar det mesta för att du blir dömd till fängelse (såvida det ligger på straffskalan och att du har en historik som talar emot något annat). Grovt förenklat, men utifrån informationen i tråden så blir det inte bättre än så här.
Jag såg nu att det stog "datum för beslutet" eller liknande var den 20 april i år.

Så om jag inte vill ha samhällstjänst så ska jag gå? Men jag kommer ändå inte göra samhälsstjänsten. Blir det fängelse då?

Men jag blir inte hämtad av snuten iaf?
Citera
2022-09-08, 21:39
Medlem
NoPasswords avatar
Citat:
Jag såg nu att det stog "datum för beslutet" eller liknande var den 20 april i år.

Så om jag inte vill ha samhällstjänst så ska jag gå? Men jag kommer ändå inte göra samhälsstjänsten. Blir det fängelse då?

Men jag blir inte hämtad av snuten iaf?

Nej, hämtad av polis för en personutredning finns där inget lagstöd för. Frivården ska yttra sig främst om förutsättningarna för en frivårdspåföljd, men kan inte med tvång få dig till frivården för en personutredning (däremot om du har en frivårdspåföljd kan man det, men det är en annan paragraf). Det brukar dock ligga i ens eget intresse att medverka i en personutredning, något som din advokat bör ha rekommenderat dig till att faktiskt göra om han/hon tror du kan slippa fängelse utifrån aktuellt åtal.
Citera
2022-09-08, 21:57
Bannlyst
Citat:
Nej, hämtad av polis för en personutredning finns där inget lagstöd för. Frivården ska yttra sig främst om förutsättningarna för en frivårdspåföljd, men kan inte med tvång få dig till frivården för en personutredning (däremot om du har en frivårdspåföljd kan man det, men det är en annan paragraf). Det brukar dock ligga i ens eget intresse att medverka i en personutredning, något som din advokat bör ha rekommenderat dig till att faktiskt göra om han/hon tror du kan slippa fängelse utifrån aktuellt åtal.
Ok tack. Men Hur vet man om man har en frivårdspåföljd?
Citera
2022-09-08, 22:01
Medlem
NoPasswords avatar
Citat:
Ok tack. Men Hur vet man om man har en frivårdspåföljd?

Om du blivit dömd till exempelvis skyddstillsyn eller är ställd under övervakning vid den villkorliga frigivningen.
Citera
2022-09-08, 22:05
Bannlyst
Citat:
Om du blivit dömd till exempelvis skyddstillsyn eller är ställd under övervakning vid den villkorliga frigivningen.
Jaha ok. Men då skiter jag i att gå, ska dock snacka med min advokat i morgon. Tack för informationen btw
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in