2022-09-08, 21:41
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Om bitcoin bara används som bärare under transaktionen så är priset för bitcoin helt egalt. Det kan lika gärna vara 10 öre som jag påpekade tidigare.

Dock är det helt poänglöst och man kan lika gärna göra appen till en variant av Paypal i så fall, så slipper man en massa tramsiga mellansteg och tekniska flaskhalsar.
Det stämmer, priset är egalt för den funktionen. Vad det har med saken att göra förstår jag inte. Vi talade om funktionen som du tyckte var bra men som endast vissa krypto kan lösa. Det konventionella banksystemet gör det bevisligen inte.

Säg till när det finns en variant av paypal som kan cleara beloppen på sekunder för några tusendels ören.
2022-09-08, 21:42
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Växla valutor kan man nog, men då får du inte din lön utbetald i bitcoin.
Jag kan betala mig själv med schwarzwaldtårtor om jag vill. Helt lagligt. Igen, du lär dig det om du startar ett företag eller läser lite företagsekonomi.
2022-09-08, 21:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det stämmer, priset är egalt för den funktionen. Vad det har med saken att göra förstår jag inte. Vi talade om funktionen som du tyckte var bra men som endast vissa krypto kan lösa. Det konventionella banksystemet gör det bevisligen inte.

Säg till när det finns en variant av paypal som kan cleara beloppen på sekunder för några tusendels ören.

Så bitcoin är helt enkelt inte en valuta överhuvudtaget utan något obskyrt nätverk för att överföra dollar. Intressant utveckling. Varför ska vi ens behöva detta?
2022-09-08, 21:43
Medlem
Citat:
Växla valutor kan man nog, men då får du inte din lön utbetald i bitcoin.
Och du kan inte stake;a dina kronor på banken heller.

Defi & crypto är ju till för dig, vad är det du är så anti emot?
2022-09-08, 21:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crYptOiLLumUnATi
Och du kan inte stake;a dina kronor på banken heller.

Defi & crypto är ju till för dig, vad är det du är så anti emot?

Kul att du nämner staking i samma inlägg som du hävdar att "defi" är till för min skull

Du menar lite som Celsius som betalade 6% ränta på bitcoin av ren godhet?
2022-09-08, 21:49
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Så bitcoin är helt enkelt inte en valuta överhuvudtaget utan något obskyrt nätverk för att överföra dollar. Intressant utveckling. Varför ska vi ens behöva detta?
Nu är vi inne på det här med gråskalor igen… Bitcoin har flera funktioner. Detta, en funktion som du hävdar att du uppkattar, är en av dem. Du föreslog denna funktionen. Bitcoin och vissa andra krypto löser det, ingen annan. Det är väl bra? Det behöver inte heller handla om bara usd. Det kan fungera på exakt samma sätt med Sek ->btc -> jpy.

Sen finns det många andra funktioner också. Du får välja själv om du uppskattar de övriga eller om bara denna funktionen är bra. Leaston kan skicka över en lista.
2022-09-08, 21:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu är vi inne på det här med gråskalor igen… Bitcoin har flera funktioner. Detta, en funktion som du hävdar att du uppkattar, är en av dem. Du föreslog denna funktionen. Bitcoin och vissa andra krypto löser det, ingen annan. Det är väl bra? Det behöver inte heller handla om bara usd. Det kan fungera på exakt samma sätt med Sek ->btc -> jpy.

Sen finns det många andra funktioner också. Du får välja själv om du uppskattar de övriga eller om bara denna funktionen är bra. Leaston kan skicka över en lista.

När man bara har en hammare så ser allt ut som en spik, som man brukar säga.
2022-09-08, 21:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om bitcoin bara används som bärare under transaktionen så är priset för bitcoin helt egalt. Det kan lika gärna vara 10 öre som jag påpekade tidigare.
Ingen har pratat om att detta påverkar priset.
Däremot så kommer ju användare indirekt närmare Bitcoin, och det blir allt lättare att agera med Bitcoin. Man kan ju argumentera för att priset påverkas, indirekt, till det positiva. Men det är en annan diskussion.

I Papper1512 fall så kan ju arbetsgivaren betala ut SEK som vanligt, men med tex Strike så får Papper1512 de Bitcoin han hellre vill ha, och undviker att exponera sig mot 10-15% (eller 84% för de i turkiet) inflation.
Visst, Bitcoin kan gå ner men Bitcoin kan också gå upp. Det är något som Papper1512 inte bryr sig om för han är övertygad om att priset på BTC alltid går upp i längden, så som det alltid gjort.

Citat:
Dock är det helt poänglöst och man kan lika gärna göra appen till en variant av Paypal i så fall, så slipper man en massa tramsiga mellansteg och tekniska flaskhalsar.
Nej, Paypal, Apple Pay, Swish använder alla samma gamla system i bakgrunden som VISA/MC/Amex. Det är bara ett nytt lager ovanpå det gamla lagret från 1949.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-08 kl. 21:59.
2022-09-08, 21:56
Medlem
Citat:

Men shrimp lyssna, först får vi hålla oss till verkligheten när vi pratar också. Och just nu så existerar bara DeFi inom krypto. Så något annat är väl ganska irrelevant som svar på min fråga?
Jag uppskattar ingenting annat än DeFi & Leverage när det kommer till finans.
Det är blockchain teknologin som kommer slå igenom, inte kryptovalutor i sig. Sen att hoppet är det sista som dör hos människan är till bitcoins fördel. Är du med?

Men att lägga så många timmar om dagen på något man ogillar förstår jag inte, och då förstår jag ändå psykologi på en annan nivå, kan du förklara? eller kan du inte bara erkänna att du köpte toppen?
2022-09-08, 22:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Här kommer vi till det fina...

Bitcoin är BÅDE en tillgång OCH ett nätverk.
2022-09-08, 22:02
Medlem
Citat:
Kul att du nämner staking i samma inlägg som du hävdar att "defi" är till för min skull

Du menar lite som Celsius som betalade 6% ränta på bitcoin av ren godhet?
Bedrägerierna som utförst av Swedbank då?
Är alla banker bedragare för att 1 aktör felar?
Tänk större.
DeFi har genererat en hel del mer än vad som tagits, punkt.

Sen att Defi är 2 år gammalt, ligger det inte i vår natur att folk går på minor då? Tycker det funkar rätt så jävla bra för att bara vara barnet. Till skillnad från farfar på banken som aldrig kommer ändra sig.
2022-09-08, 22:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crYptOiLLumUnATi
Bedrägerierna som utförst av Swedbank då?
Är alla banker bedragare för att 1 aktör felar?
Tänk större.
DeFi har genererat en hel del mer än vad som tagits, punkt.

Sen att Defi är 2 år gammalt, ligger det inte i vår natur att folk går på minor då? Tycker det funkar rätt så jävla bra för att bara vara barnet. Till skillnad från farfar på banken som aldrig kommer ändra sig.

Vad är "defi" förutom spekulativt arbitrage och scams? Varifrån kommer den eventuella avkastningen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in