2022-09-08, 19:19
Medlem
Vilka elbolag är det som bryter avtal? Hoppas folk byter sen och aldrig mer går tillbaka. Ut med namnen
Citera
2022-09-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Nä, men vi ska heller inte skjuta Tyskland ner i sank. Tänk på att 10% av vår export går dit. Undra om Merkels eftermäle kommer hamna på sne.

Men att de lägger ner sin kärnkraft och sedan köper in svensk el från kärnkraft ...det är ju bara hyckleri.

Tyskarna vek sig under USA och vägrade öppna Nordstream 2. Jag tycker tyskarna måste ta konsekvenserna av sitt eget handlande.
Citera
2022-09-08, 19:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Knivigt, men jag ser tyvärr inge snabb lösning på den här krisen så jag hade nog bitit i det sura äpplet och bundit 1 år. Då vet du vad det kommer kosta.

Chansar du och inte binder så kan priset likagärna bli 5kr, eller 10kr.

Det är klart att om man tittar på första kvartalet 2022 så var det genomsnittliga KWh-priset för Sverige 3,30 SEK (att jämföra med Frankrike som hade motsvarande 2,10 SEK). Frankrike köpte under denna tid el betydligt dyrare än Sverige (nästan 50 % dyrare), men den franska regeringen gick in med skattesänkningar och olika bidrag som sänkte hushållens elpris.

Jag håller nog fast vid att var rätt beslut att inte acceptera 2,50 då jag bor i SE1, men det lär ju visa sig redan nu i september vartåt det lutar. I vilket elområde fick du avtal på 60 öre i december, var det SE2?
Citera
2022-09-08, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Vilka elbolag är det som bryter avtal? Hoppas folk byter sen och aldrig mer går tillbaka. Ut med namnen

Ett Stockholmsbaserat bolag har gjort det hittils. En från Göteborg fick sitt avtal brutet. Artikeln nämde inget namn.
Källa GP (för prenumeranter)
Citera
2022-09-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Finns en ännu lättare lösning.

Rösta bort dom ansvariga politikerna på söndag.

Vad gör man om sossarna får 4 nya år att regera?
Citera
2022-09-08, 19:38
Medlem
Perfekt hoppas det går att genomföra då kan Sverige hävda force majeure mot elnleveranser utomlands så vi slipper leverera till Danmark perfekt billig el till hela Sverige igen
Citera
2022-09-08, 20:24
Medlem
Witkos avatar
Skönt för elbolagen att man har det sovande folket som kunder, svensken knyter återigen näven i fickan, suckar och betalar.

Ingen aktion i fransk stil eller så, passiva, konflikträdda och lättduperade for life.
Citera
2022-09-08, 20:52
Medlem
om elbolagen går i konkurs p g a att dom betalat 4 kronor per kilowattimme dom serverar sina kunder, då är det ännu värre...

Det jag tycker folk ska göra är att intressera sej för u der vilka vilkor och till vilken grad dom kan höja elpriserna för folk med fastpriskontrakt
Annars blir det som alltid, att den värsta formen av deal är den som blir verklighet.
Citera
2022-09-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Men att de lägger ner sin kärnkraft och sedan köper in svensk el från kärnkraft ...det är ju bara hyckleri.

Tyskarna vek sig under USA och vägrade öppna Nordstream 2. Jag tycker tyskarna måste ta konsekvenserna av sitt eget handlande.
Jag håller med, Tyskland är in pekär situation. Men det är viktigt att vi visar solidaritet trots det är svåra tider. Med det sagt så måste man försöka genom EU komma på en energi bailout, på samma sätt som man gjorde med Grekland för de länder som onekligen outsourcat sin energiproduktion utomlands.
Citera
2022-09-08, 20:53
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Det går att stänga av sånt som går dygnet runt. Som VV beredaren. Den drar mycket .Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen. Bara låta bli att duscha o bada. Vid handdisk kan man ju bara ta vattenkokaren o slå i lite varmt. Effektivt och gör inte så stor skillnad i praktisk mening.

Ät upp mat i frys o stäng av den.
Ställ kylskåpet utomhus.

Sänk värmen. Lägg mattor på golven. Gå med yllestrumpor och en bra olle.

Elda med ved om det går.

Det går lätt att dra ner på elen...OM MAN VILL.

Säger inte emot, men för att dra det till det ultimata, inhandla en revolver, ladda med patron, sikta på tinningen och tryck av!
OM MAN VILL, klimatsmart hälsar Greta.
Citera
2022-09-08, 20:55
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tror du läser in lite vad du vill i folks inlägg. Det jag har uppfattat är att någon har sagt att de med rörligt som brukar säga att de med bundet är dumma i huvudet, de får skylla sig själv och kan gott ha det nu. Men någon allmän skadeglädje har jag inte noterat direkt.

Det uppfattar jag inte från vissa som säger att de har bundna avtal. De skriver att de med rörligt ska sluta gnälla och får skylla sig själva. Jag tror ingen med rörligt hade räknat med elpriser som är tio gånger dyrare än normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Skönt för elbolagen att man har det sovande folket som kunder, svensken knyter återigen näven i fickan, suckar och betalar.

Ingen aktion i fransk stil eller så, passiva, konflikträdda och lättduperade for life.

Tråkigt men sådan är svensken. Först när de tvingas ut på gatan då kanske de protesterar, kanske.
Citera
2022-09-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witko

svensken borde åtminstonde knyta näven runt sin kuk när han ändå har näven i fickan.

motståndskraften går ur folket när dom inte får hålla på och ryta ifrån dagligen, på jobbet skolan eller i helvetet,,,det är den motionen som får stridsvilljan och svärdet att hållas i skick!

Frnamännen blir bara mesigare och mesigare de med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in