2022-09-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Har nästan bara upplevt att de med fasta avtal under 100öre skriver här för att skryta och tycker de som kört rörligt gnäller och garvar åt dem. Sjuka människor som borde bli avstända på Flashback.

Tror du läser in lite vad du vill i folks inlägg. Det jag har uppfattat är att någon har sagt att de med rörligt som brukar säga att de med bundet är dumma i huvudet, de får skylla sig själv och kan gott ha det nu. Men någon allmän skadeglädje har jag inte noterat direkt.
Citera
2022-09-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar, som jag skrev tidigare, att det skulle gått utmärkt att ha elmarknaden till självkostnadspris på samma sätt som vatten och avlopp är till självkostnadspris utan att vara en diktatur.

Jo givetvis, men inte utan att mista andra möjligheter istället menar jag.
Citera
2022-09-08, 18:14
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Själv är jag orolig över att det inte ens blivit bättre 2025 när mitt bundna avtal löper ut.

Mitt elavtal går ut 2024 och man kan ju hoppas att politikerna vi har i detta land tar detta på största allvar.

När ska vi i Sverige ha nån nytta av EU? Många som var för ett medlemslap pratade sig varm om att "bara vi går med i EU kommer vi kunna köpa sprit på Ica"

Så vart det naturligtvis inte.

Vi betalar netto varje år 36 miljarder till EU, vad får vi för dom pengarna som inte ett handelsavtal likt det Norge har hade kunnat ge oss?

Och nu detta med elen. Vi måste alltså sälja våran el till EU, och det var även EU som tvingade på oss dom olika elområdena. Utan dessa 2 saker hade vi kanske kunnat ha ett elpris på 20-30 öre för hela Sverige.
Citera
2022-09-08, 18:15
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Med denna princip skulle ju kunderna i så fall få säga upp elavtalet när priserna sjunker i framtiden och man anser att det avtalade priset är åt helvete för högt

Får ju vara lika villkor. Får elbolagen bara backa ur ett avtal så måste ju kunden få det också!
Citera
2022-09-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Finns en ännu lättare lösning.

Rösta bort dom ansvariga politikerna på söndag.

Ja dom ska jag försöka rösta bort. Man får hoppas de inte lyckas manipulera röstningen igen.

Det är lika bra att vänja sig NU redan att leva primitivare. Ryssarnas mål är inte först o främst att vinna kriget i Ukraina. För då hade de redan gjort det. Ryssarna kommer dra ut på det hela ända tills de knäckt EU . Det kan pågå i åratal. När inflationen rusar blir även maten för dyr att köpa.

Bäst är väl några solpaneler och egen plätt att odla på.
Citera
2022-09-08, 18:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Det går att stänga av sånt som går dygnet runt. Som VV beredaren. Den drar mycket .Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen. Bara låta bli att duscha o bada. Vid handdisk kan man ju bara ta vattenkokaren o slå i lite varmt. Effektivt och gör inte så stor skillnad i praktisk mening.

Ät upp mat i frys o stäng av den.
Ställ kylskåpet utomhus.

Sänk värmen. Lägg mattor på golven. Gå med yllestrumpor och en bra olle.

Elda med ved om det går.

Det går lätt att dra ner på elen...OM MAN VILL.
Vem katten vill återvända till 50 talet?
När jag var liten fanns ingen frys och vi saltade in fläsk och grynkorv inför julen och min mor konserverade mat i glasburkar med svamp mm, syltade olika bär och gjorde egen saft.
Jag tror du aldrig upplevt sådant.

Sänker man tempen på VV beredaren riskerar man legionella.
Drar man ned temperaturen i mindre bra isolerade hus riskerar man frostlyft i husgrunden.

Som du skriver "Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen."
Fattar du ingenting, de värms ju av el.

Dina tips ger jag inget för då jag varit klok nog att installera bergvärme som ger mig värme och varmvatten till 1/4 av elförbrukningen mot utan bergvärme.

Elda med ved går för de som har panna att elda i och bor på landsbygden. I städerna är det begränsning på hur mycket man får elda i sina kaminer och ingen vill tillbaka till tiden då folk blev sjuka av dålig luftkvalitet. Dessutom har de flesta som säljer ved slut för säsongen.
Ny ved måste torka innan den går att elda.

Sverige var självförsörjande på el fram till mupparna i regeringen stängde 6 fungerande kärnreaktorer och lurade folk att några vindkraftverk kunde ersätta dem. De har lurat svenska folket och borde straffas för vad de ställt till med.
Citera
2022-09-08, 18:58
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
När jag var liten fanns ingen frys och vi saltade in fläsk och grynkorv inför julen och min mor konserverade mat i glasburkar med svamp mm, syltade olika bär och gjorde egen saft.

Drar man ned temperaturen i mindre bra isolerade hus riskerar man frostlyft i husgrunden.

Dina tips ger jag inget för då jag varit klok nog att installera bergvärme som ger mig värme och varmvatten till 1/4 av elförbrukningen mot utan bergvärme.

Elda med ved går för de som har panna att elda i och bor på landsbygden. I städerna är det begränsning på hur mycket man får elda i sina kaminer och ingen vill tillbaka till tiden då folk blev sjuka av dålig luftkvalitet. Dessutom har de flesta som säljer ved slut för säsongen.

Sverige var självförsörjande på el fram till mupparna i regeringen stängde 6 fungerande kärnreaktorer och lurade folk att några vindkraftverk kunde ersätta dem. De har lurat svenska folket och borde straffas för vad de ställt till med.

Kloka ord!
Citera
2022-09-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Knivigt, men jag ser tyvärr inge snabb lösning på den här krisen så jag hade nog bitit i det sura äpplet och bundit 1 år. Då vet du vad det kommer kosta.

Chansar du och inte binder så kan priset likagärna bli 5kr, eller 10kr.

Räcker nog inte tyvärr…
Citera
2022-09-08, 19:04
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Det går att stänga av sånt som går dygnet runt. Som VV beredaren. Den drar mycket .Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen. Bara låta bli att duscha o bada. Vid handdisk kan man ju bara ta vattenkokaren o slå i lite varmt. Effektivt och gör inte så stor skillnad i praktisk mening.

Ät upp mat i frys o stäng av den.
Ställ kylskåpet utomhus.

Sänk värmen. Lägg mattor på golven. Gå med yllestrumpor och en bra olle.

Elda med ved om det går.

Det går lätt att dra ner på elen...OM MAN VILL.
Vi kan börja bo i grottor och elda brasor också. Ännu billigare.

Eller så kan vi återgå till det som gjorde Sverige till en stark industrination på 50-60 tal.

Med kärnkraft, vattenkraft och energi som försåg Sverige och Svenskarna, och inte såldes ut till utlandet av korrupta politiker.
Citera
2022-09-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Tvätt o disk går ju bara temporärt. Drar ström nån timme. Så de är väl inte så viktiga.

Ja de där som strypt strömmen för svenskarna borde in i fängelse några år och betala allt vad de äger i skadestånd på grund av den symboliska betydelsen det skulle ha.
Men de sitter tryggt där med sina fina inkomster och ser på andras elände nu.

Staten kan ju stoppa export av vattenfalls el till Europa. Och stoppa export av el från kärnkraften.Tyskarna kommer inte att bomba Sverige när vi slutar sälja . De blir sura bara. Men de kommer förstå. Staten kan prioritera svenskar...men vill inte.
Citera
2022-09-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Vi kan börja bo i grottor och elda brasor också. Ännu billigare.

Eller så kan vi återgå till det som gjorde Sverige till en stark industrination på 50-60 tal.

Med kärnkraft, vattenkraft och energi som försåg Sverige och Svenskarna, och inte såldes ut till utlandet av korrupta politiker.

Ja det är korruption alltihop. Politiker o näringsliv samarbetar.

Att bo i grotta är såklart för hårt. Och grottor är sällsynta här. Men man vet aldrig hur långt det går . EU politiker skiter i invånarna. De vill bara kunna stångas med Putin. De leker på arbetstid. Och sedan när Euron krashar o helvetet bryter lös då har dessa politiker redan flyttat till Nya Zealand eller nåt annat trevligt ställe.

Ekonomi och pengar...det är liksom bara luft på sätt o vis. Rätt som det är så är så kostar en dollar 100 kronor.

Jag kan gott tänka mig att man får gå ut o plocka bär igen o konservera. Ha jacka på sig inomhus.
Citera
2022-09-08, 19:18
Medlem
Citat:
Tvätt o disk går ju bara temporärt. Drar ström nån timme. Så de är väl inte så viktiga.

Ja de där som strypt strömmen för svenskarna borde in i fängelse några år och betala allt vad de äger i skadestånd på grund av den symboliska betydelsen det skulle ha.
Men de sitter tryggt där med sina fina inkomster och ser på andras elände nu.

Staten kan ju stoppa export av vattenfalls el till Europa. Och stoppa export av el från kärnkraften.Tyskarna kommer inte att bomba Sverige när vi slutar sälja . De blir sura bara. Men de kommer förstå. Staten kan prioritera svenskar...men vill inte.
Nä, men vi ska heller inte skjuta Tyskland ner i sank. Tänk på att 10% av vår export går dit. Undra om Merkels eftermäle kommer hamna på sne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in