Citat:
Ursprungligen postat av
Zwensson
Det går att stänga av sånt som går dygnet runt. Som VV beredaren. Den drar mycket .Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen. Bara låta bli att duscha o bada. Vid handdisk kan man ju bara ta vattenkokaren o slå i lite varmt. Effektivt och gör inte så stor skillnad i praktisk mening.
Ät upp mat i frys o stäng av den.
Ställ kylskåpet utomhus.
Sänk värmen. Lägg mattor på golven. Gå med yllestrumpor och en bra olle.
Elda med ved om det går.
Det går lätt att dra ner på elen...OM MAN VILL.
Vem katten vill återvända till 50 talet?
När jag var liten fanns ingen frys och vi saltade in fläsk och grynkorv inför julen och min mor konserverade mat i glasburkar med svamp mm, syltade olika bär och gjorde egen saft.
Jag tror du aldrig upplevt sådant.
Sänker man tempen på VV beredaren riskerar man legionella.
Drar man ned temperaturen i mindre bra isolerade hus riskerar man frostlyft i husgrunden.
Som du skriver "Tvättmaskin värmer ju vattnet själv. Likaså diskmaskinen."
Fattar du ingenting, de värms ju av el.
Dina tips ger jag inget för då jag varit klok nog att installera bergvärme som ger mig värme och varmvatten till 1/4 av elförbrukningen mot utan bergvärme.
Elda med ved går för de som har panna att elda i och bor på landsbygden. I städerna är det begränsning på hur mycket man får elda i sina kaminer och ingen vill tillbaka till tiden då folk blev sjuka av dålig luftkvalitet. Dessutom har de flesta som säljer ved slut för säsongen.
Ny ved måste torka innan den går att elda.
Sverige var självförsörjande på el fram till mupparna i regeringen stängde 6 fungerande kärnreaktorer och lurade folk att några vindkraftverk kunde ersätta dem. De har lurat svenska folket och borde straffas för vad de ställt till med.