2022-09-08, 02:17
Medlem
Manginazs avatar
Dom borde kölhalas eller något annat passande straff.
Dom ansvariga bör hängas ut med adresser så folk vet vart dom ska rikta ilskan när folk börjar tappa det och riskerar att kunna blomma ut i våld.
Citera
2022-09-08, 03:00
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Haha jag hoppas ni som har bundit i tid går ut och demonstrerar med ruttna ägg redo om detta skulle bli verklighet.

Nej, vi befinner oss inte i Frankrike.
Börjar det barka åt helvete (eller motsvarande kall plats) så blir det vedpanna och ut och stjäla ved från nedfallna träd på kommunal mark nattetid.

Kände en klassisk svensk ilska när jag såg augustis elräkning... ilskan bottnar väl i att när pandemin slog till så gödslades det ut miljarder till kreti och pleti och de jävla miljarderna kom från all moms. Herregud vilken människa man förvandlas till I DESSA TIDER!!!!!!!!!!!
Citera
2022-09-08, 04:45
Medlem
OlleLisss avatar
Elbolagen drar givetvis en fuling för att kunna utnyttja situationen. Nu är det ju så att de erbjudit bundna och rörliga avtal och då får de helt enkelt stå sitt kast. Dock har de ändå rätt i en sak, Europas elproduktion är för liten för att tillgodose behovet. Men det är väl inte kundernas problem?
Citera
2022-09-08, 04:54
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Kort och gott så handlar det i slutändan om "fri elmarknad" där elbolagen får sätta vilka priser de än vill utan några hämningar. Så länge det finns någon i Europa som vill betala vanvettiga priser så kommer elbolagen att sätta de priserna.

-"Vill du inte betala det hutlösa priset? Stäng då av din el! ... äh vaf... vi kan stänga av den åt dig! Det finns andra i Europa att sälja elen till och som är mer än villiga att betala. Tillgång och efterfrågan. Antingen är du med o betalar, eller så får du vara utan."

Tänk på att Sverige är i skrivande stund Europas största exportör av el. Sverige har ett stort överskott av el och elmarknaden i Europa har en extremt hög efterfrågan just nu.

Varför måste man sälja el till en bråkdel av priset i Sverige, när man kan sälja den till 10 gånger mer i Tyskland, Frankrike och Italien? Vore ju självmord att sälja till svenska hushåll som inte vill betala.

https://www.reuters.com/business/energy/sweden-tops-france-europes-largest-net-power-exporter-2022-08-10/

Vad har det med bundna avtal att göra? Oavsett vad priset på el är på marknaden så kan man man inte vända kappan efter vinden när man skrivit ett avtal. Tror många kunder som ingått bundna avtal och elpriserna är låga också skulle vilja riva sina avtal, men det funkar ju inte riktigt så.
Citera
2022-09-08, 04:58
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja att du nu sitter med svarte petter och får betala mer för din el för att du har rörligt har du väl bara dig själv att skylla?

Varför har du inte bundit ditt elavtal ? är det nått som hindrat dig? Jag band mitt elavtal i december, redan då var jag väldigt orolig för inflationen så jag band det på 3 år, istället för 1 år som jag brukar.

Eftersom jag band på 3 år så gick det upp rätt mycket om jag bara skulle bundit det på 1 år, men jag ville ta det säkra före det osäkra.

Så nu sitter jag här med ett elavtal på 60 öre/kilowatten som går ut december 2024.

Återigen, vad är din ursäkt för att du inte bundit det?

Frågan kunder bör ställa sig är varför de ska binda sina avtal när det utslaget över lång tid inte är fördelaktigt enligt statistiken. Men ungefär som på aktiebörsen är det några som påstår att de är genier som gör allt rätt och drar in storkovan. För gemene man är det dock mer fördelaktigt att bara köpa indexfonder och åtnjuta långsam men stabil tillväxt.

Har aldrig förstått elprisnojan faktiskt. Svensken verkar överlag extremt allergisk mot fluktuationer i priser. Det är samma med mat, går priset på limpan upp en krona ska det klagas och någon påstår att de borde köpt 100 limpor och fryst in när priset var lågt.

De enda jag har sympatier för är pensionärer med låg inkomst och som bor ensamstående i villa. Där kan staten gå in och ge bidrag. Men vanliga Svenssons som får hålla tillbaka lite på extremkonsumptionen de bedrivit i många år nu, nä inte alls.
Senast redigerad av OlleLiss 2022-09-08 kl. 05:07.
Citera
2022-09-08, 04:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elbolag-vill-saga-upp-bundna-avtal-hanvisar-till-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.

Går jättebra att säga upp bundna avtal etc. Det det kostar för en är att betala kompensation mellan marknadspris och avtalets pris.

Jämför med att säga upp lån med bunden ränta. Då får du "betala banken" mellanskillnaden.
Så vaffö gnäller "allah"? Går jättebra att elbolag säger upp bundna avtal, men detta är givetvis inte gratis! Motparten ska kompenseras för merkostnaden. Och då blir det ett nollsummespel, i princip.
(Ja, jag har gått på Handelshögskolan en gång i världen!)

Edit: "Acts of God" kan man inte gömma sig bakom, för Putin är inte Gud.
Hihi..
Citera
2022-09-08, 05:13
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Frågan kunder bör ställa sig är varför de ska binda sina avtal när det utslaget över lång tid inte är fördelaktigt enligt statistiken. Men ungefär som på aktiebörsen är det några som påstår att de är genier som gör allt rätt och drar in storkovan. För gemene man är det dock mer fördelaktigt att bara köpa indexfonder och åtnjuta långsam men stabil tillväxt.

Har aldrig förstått elprisnojan faktiskt. Svensken verkar överlag extremt allergisk mot fluktuationer i priser. Det är samma med mat, går priset på limpan upp en krona ska det klagas och någon påstår att de borde köpt 100 limpor och fryst in när priset var lågt.

De enda jag har sympatier för är pensionärer med låg inkomst och som bor ensamstående i villa. Där kan staten gå in och ge bidrag. Men vanliga Svenssons som får hålla tillbaka lite på extremkonsumptionen de bedrivit i många år nu, nä inte alls.

Varför jag valt bundet i 3 år, vanligtvis har jag bundit 1 år är just för att undvika oväntade prishöjningar. Jag har alltså varit beredd att betala lite mer för att veta hur mycket jag ska betala varje månad.

Och med facit i hand gjorde jag rätt och du hade fel.

Skitsnack, på vilket vis har det extremkonsumerats el? Själv har jag bytt ut alla fönster, skaffat luftvärmepump samt bytt ut alla lampor till lågenergilampor. När du säger extremkonsumerats el, låter det som folk haft elementen på och haft ytterdörren öppen.
Citera
2022-09-08, 05:23
Medlem
tuffkatts avatar
Energibolagens ”margin calls” som det talas om (vilket gör att man sitter i skiten och, te.x, vill häva bundna elavtal), kan någon förklara precis hur de uppkommer?

Dvs hur i detalj gör elbolagen för att hedga sig mot prisnedgång (för antar det är vad man gjort och gör), är det via terminskontrakt? Optioner?

Är nyfiken men har för dålig kunskap själv.
Citera
2022-09-08, 05:25
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Varför jag valt bundet i 3 år, vanligtvis har jag bundit 1 år är just för att undvika oväntade prishöjningar. Jag har alltså varit beredd att betala lite mer för att veta hur mycket jag ska betala varje månad.

Och med facit i hand gjorde jag rätt och du hade fel.

Skitsnack, på vilket vis har det extremkonsumerats el? Själv har jag bytt ut alla fönster, skaffat luftvärmepump samt bytt ut alla lampor till lågenergilampor. När du säger extremkonsumerats el, låter det som folk haft elementen på och haft ytterdörren öppen.

Haha alltid underhållande med folk som binder elpriset och tror de är genier, när rörligt i längden är billigare 😂. Det är inte jag som klagar på elpriser, inte ett dugg faktiskt. Jag vet att det bara är att sitta lugnt i båten. Jag har tjänat hundratusentals kronor på att ha rörligt fram tills nu, när du först nu börjar "tjäna" pengar. Vad gör du sen när ditt avtal löper ut och du presenteras ett hutlöst bundet avtal? Förutsatt att energikrisen fortsätter är det inte helt otänkbart.

Ja jag har också en värmepump(luft/vatten värmepump) och det är förmodligen den bästa investeringen man kan göra. Det jag menade att dra ned på extremkonsumption är ekonomiskt inte elkonsumptionsmässigt. Men folk vill helst bara ha något att klaga på. Som sagt finns det folk som lider på riktigt, men de är betydligt färre än som det ges sken av i debatten.

Den här diskussionen kan sammanfattas med två läger: hjon som klagar på höga elpriser och hjon som tror de är genier för att de ingått ett bundet avtal innan dags dato.
Citera
2022-09-08, 05:30
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Haha alltid underhållande med folk som binder elpriset och tror de är genier, när rörligt i längden är billigare 😂. Det är inte jag som klagar på elpriser, inte ett dugg faktiskt. Jag vet att det bara är att sitta lugnt i båten. Jag har tjänat hundratusentals kronor på att ha rörligt fram tills nu, när du först nu börjar "tjäna" pengar. Vad gör du sen när ditt avtal löper ut och du presenteras ett hutlöst bundet avtal? Förutsatt att energikrisen fortsätter är det inte helt otänkbart.

Ja jag har också en värmepump(luft/vatten värmepump) och det är förmodligen den bästa investeringen man kan göra. Det jag menade att dra ned på extremkonsumption är ekonomiskt inte elkonsumptionsmässigt. Men folk vill helst bara ha något att klaga på. Som sagt finns det folk som lider på riktigt, men de är betydligt färre än som det ges sken av i debatten.

Den här diskussionen kan sammanfattas med två läger: hjon som klagar på höga elpriser och hjon som tror de är genier för att de ingått ett bundet avtal innan dags dato.

Fast du låter bara bitter. Jag är mycket väl medveten om att man betalar ett högre pris om man binder det, har aldrig kallat mig geni för det.

Men då ska man heller inte klaga som vissa gör i den här tråden om priserna stiger (och man har rörligt)

Mitt elavtal går ut 2024, och då är nog priserna mer normala igen skulle jag tro.
Citera
2022-09-08, 05:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Energibolagens ”margin calls” som det talas om (vilket gör att man sitter i skiten och, te.x, vill häva bundna elavtal), kan någon förklara precis hur de uppkommer?

Dvs hur i detalj gör elbolagen för att hedga sig mot prisnedgång (för antar det är vad man gjort och gör), är det via terminskontrakt? Optioner?

Är nyfiken men har för dålig kunskap själv.

Jag antar starkt att de köper på termin. Har en god vän i ett stort pappersbruk. Han stoppar produktionen när elpriset går över en viss gräns. Inte för att bolaget "inte har råd att betala elen", utan för bolaget har redan köpt elen ("billigt") på termin, och får bättre "betalt" att stänga fabriken och sälja vidare elen.
Än att tillverka och sälja papper alltså.

På tal om det, så har jag hamstrat dasspapper nyligen. Inte för "covid", utan för att dessa "skitpapper" antagligen ökar i värde, när pappersbruken stänger produktionen. Drar en massa el att koka pappersmassa! Kanske en skitsak, men ändå värd att tänka på!
Citera
2022-09-08, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Staten kontrollerar elbolagen, de blir tvungna att fondera delar av vinst så att man har råd att täcka framtida förluster. Staten garanterar ett rimligt och stabilt elpris övertid för alla.

Näst på tur att hävda force majeure är bankerna som kommer höja räntan på lån med bunden ränta ifall räntan stiger ytterligare.

Medborgarna tar risken, bolagen vinsten.

Ja, det är mycket märkligt att vissa få bolag i vissa få utvalda brancher alltid är skyddade av staten. Övriga får vackert anpassa sig, hacka i sig perioder av dålig lönsamhet eller konka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in