2022-09-08, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Onödigt. Finns inget vittne varken före efter eller på mordplatsen som ger ett signalement som ens är i närheten av Engström. Propert klädd ljusfryntlig 52åring. Redan här faller allt som ett korthus om att göra Engström till gm. (behöver inte dra resten, alla fattar)

Däremot när man ser hur katastrofalt utredningen utvecklats så framstår Engström mer och mer som ett av de bästa vittnen trots att han inte såg gärningsmannen.

Fel igen, SE stämmer oerhört väl in på signalementet från de närmaste vittnena, dags att du lär dig basfakta, kommer fortsätta att dra ner byxorna på dig när du kommer med felaktigheter
Citera
2022-09-08, 15:04
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Onödigt. Finns inget vittne varken före efter eller på mordplatsen som ger ett signalement som ens är i närheten av Engström. Propert klädd ljusfryntlig 52åring. Redan här faller allt som ett korthus om att göra Engström till gm. (behöver inte dra resten, alla fattar)

Däremot när man ser hur katastrofalt utredningen utvecklats så framstår Engström mer och mer som ett av de bästa vittnen trots att han inte såg gärningsmannen.

Herregud. Vad gör du här? Vad har det med att göra om han var en propert klädd, "ljusfryntlig" () 52-åring? Mörk rock/jacka, huvudbonad med öronlappar (Delsborn) Är det ett signalement som inte är i närheten? Sen har vi en springande man på DB's gata med en liten väska i handen, precis som SE.

Men tror man att det inte är mördaren som springer där, då krånglar man till det väldigt mycket.

Du är så blåst, och du vet inte om det. Tragiskt.
Citera
2022-09-08, 15:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Herregud. Vad gör du här? Vad har det med att göra om han var en propert klädd, "ljusfryntlig" () 52-åring? Mörk rock/jacka, huvudbonad med öronlappar (Delsborn) Är det ett signalement som inte är i närheten? Sen har vi en springande man på DB's gata med en liten väska i handen, precis som SE.

Men tror man att det inte är mördaren som springer där, då krånglar man till det väldigt mycket.

Till visst försvar för niokilometer, även om jag inte delar dennes påstående att "inget stämmer med SE".

Signalementsuppgifterna är problematiska åt alla håll och kanter.

Vad gäller YN's uppgifter så stämmer dessa med delar av signalementet som SE visat upp.
Rocken och framförallt den lilla väskan.
Dock har YN missat huvudbonaden, samt som för alla andra vittnen så anger hon en yngre ålder än SE's 52 år. Glasögonen har ingen sett i närheten av mordplatsen.
De allra flesta uppfattar även GM som mörk/mörkhårig, medan SE är mer ljushårig och har ett stort runt och ljust ansikte.
Citera
2022-09-08, 15:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Till visst försvar för niokilometer, även om jag inte delar dennes påstående att "inget stämmer med SE".

Signalementsuppgifterna är problematiska åt alla håll och kanter.

Vad gäller YN's uppgifter så stämmer dessa med delar av signalementet som SE visat upp.
Rocken och framförallt den lilla väskan.
Dock har YN missat huvudbonaden, samt som för alla andra vittnen så anger hon en yngre ålder än SE's 52 år. Glasögonen har ingen sett i närheten av mordplatsen.
De allra flesta uppfattar även GM som mörk/mörkhårig, medan SE är mer ljushårig och har ett stort runt och ljust ansikte.

Fast är det verkligen så problematiskt "åt alla håll och kanter"?

Det generella (initiala) signalementet stämmer ju fortfarande bra in på SE.
Rock/täckjacka, låga skor, längd, huvudbonad (jag är medveten om att vi har ett vittne som motsäger sig detta med 95% säkerhet), mörka byxor + lilla väskan.

Inget vittne har ju haft en bra möjlighet att studera/bevittna GMs ansikte ordentligt. Det var ett snabbt händelseförlopp. Det var mörkt och YN visste inte ens att hon med största sannolikhet tittade på stadsministerns mördare. Att alla inte synkar gällande huvudbonad, hårfärg och annat är mer väntat än märkligt.

Är det egentligen så jäkla enkelt att efteråt bedömma en ålder på någon som springer förbi/iväg från en? Hur kan man avgöra om någon är 30 eller 50? Min hustru får fortfarande visa ID på systemet och hon är 40......Jag är 42 och har inte visat ID sedan jag var 25......
Citera
2022-09-08, 16:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselimonar
JA såg JÅS det gick de igenom noggrant på pressträffen, ytterligare ett halmstrå ni förnekare desperat greppar efter.

Jo det han har rätt i hade en apa kunnat räkna ut

Det är ganska uppenbart att JA pekar ut SE som varande på platsen i fotokonfrontationen. Han pratar ju om två personer, inte en.
Citera
2022-09-08, 16:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Fel igen, SE stämmer oerhört väl in på signalementet från de närmaste vittnena, dags att du lär dig basfakta, kommer fortsätta att dra ner byxorna på dig när du kommer med felaktigheter

Jo det är klart SE stämmer in på signalementet rock och jacka, huvudbonad och barhuvad. Alla stämmer in.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-09-08 kl. 16:45.
Citera
2022-09-08, 16:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Varför krånglar det till det väldigt mycket om man funderar på att det inte är GM som YN ser? YNs person har inget gemensamt med LJ:s person - rimligt tvivel. Det finns helt klart en möjlig tidslucka mellan LJ och YN, som så tydligt visades upp i podden Palmemordet långt innan TP dök upp på arenan.

Har SE öronlapparna knutna på huvudet?
Citera
2022-09-08, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ganska uppenbart att JA pekar ut SE som varande på platsen i fotokonfrontationen. Han pratar ju om två personer, inte en.

Han förväxlade SE med JÅS kom med något bättre än de halmstrået, JA är inte trovärdig
Citera
2022-09-08, 17:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo det är klar SE stämmer in på signalementet rock och jacka, huvudbonad och barhuvad. Alla stämmer in.

Fast nu är du lite orättvis va?

Till och med de som är mest "anti SE som GM" håller ju generellt med om att mördaren mest största sannolikhet iaf måste ha varit klädd på ett liknande sätt som honom.

Det initiala samt generella signalementet är ju mörk rock/mörkblå täckjacka.

Första larmet är att man söker en man i blå täckjacka. Sedan larmar man om en man i lång rock och keps med öronlapp.

Ofta är ju täckjackor (quiltad jacka) en typ som sträcker sig en bra bit över rumpan.
Märker vi inte ord om vi kräver av ett vittne att specifiera om det faktiskt rör sig om rock eller täckjacka? Eller menar du att vi har vittnen som specifierar att det rör sig om en midjelång täckjacka?

Det generella signalementet stipulerar fortfarande huvudbonad i form av någon typ av kepsliknande sak. Att några (ett?) vittnen motsäger sig detta är inte märkligt.

Du väljer av någon anledning att bortse från längd (snittlängden enligt vittnen är väl 1,80? Och SE var 1,82) och skorna (de var med största sannolikhet låga och gav ganska kasst fäste i snön).

De mest avvikande signalementen kommer ju långt senare. Tex vår kära LJ (Chevamannen) som nu ca 30 år senare har tvärvänt och pratar om en atletiskt person på 1,90. Och plötsligt har han gått ifrån att neka till att SE var på plats till att han har pratat med honom. Trovärdigt? Nej.
Citera
2022-09-08, 18:22
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Citat:

Ni har valt ett vittne och så väljer ni AD.

"de, stå och samtala med varandra", fel fel fel, finns inget stöd för det.
"herrhatt", fel fel fel, Engström hade keps.
"gråaktig ulster", fel fel fel, Engström hade mörk rock.
"lång långsam i steget", fel fel fel, Engström har kort snabbt steg.

Det var ju jättelikt Engström.

Inte undra på att ni hamnar fel i eran spaning...
Citera
2022-09-08, 18:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast är det verkligen så problematiskt "åt alla håll och kanter"?

Det generella (initiala) signalementet stämmer ju fortfarande bra in på SE.
Rock/täckjacka, låga skor, längd, huvudbonad (jag är medveten om att vi har ett vittne som motsäger sig detta med 95% säkerhet), mörka byxor + lilla väskan.

Inget vittne har ju haft en bra möjlighet att studera/bevittna GMs ansikte ordentligt. Det var ett snabbt händelseförlopp. Det var mörkt och YN visste inte ens att hon med största sannolikhet tittade på stadsministerns mördare. Att alla inte synkar gällande huvudbonad, hårfärg och annat är mer väntat än märkligt.

Är det egentligen så jäkla enkelt att efteråt bedömma en ålder på någon som springer förbi/iväg från en? Hur kan man avgöra om någon är 30 eller 50? Min hustru får fortfarande visa ID på systemet och hon är 40......Jag är 42 och har inte visat ID sedan jag var 25......

Med "alla håll och kanter" menade jag vilken misstänkt man än vill se där som GM så är det svårt.

Rock/täckjacka? Gärningsmannen kan inte ha både och.

Låga skor anser inte jag bevisat.

Uppgifterna avseende huvudbonad vet jag inte riktigt vad du vill mena med 1 vittne som till 95% motsäger.... vaddå?
Från den direkta mordplatsen är det ingen som säger sig ha sett en keps. Det är antingen mössa eller barhuvad, men där AD uppfattar en herrhatt. (LJ uppfattar något kepsliknande)

Gällande ålder så håller jag med och har inte påstått något om hur lätt eller svårt det är att bedöma detta.
Jag har endast lyft det som vittnena har uppgett och ingen har uppfattat en 50-åring.
Citera
2022-09-08, 18:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast nu är du lite orättvis va?

Till och med de som är mest "anti SE som GM" håller ju generellt med om att mördaren mest största sannolikhet iaf måste ha varit klädd på ett liknande sätt som honom.

Det initiala samt generella signalementet är ju mörk rock/mörkblå täckjacka.

Första larmet är att man söker en man i blå täckjacka. Sedan larmar man om en man i lång rock och keps med öronlapp.

Ofta är ju täckjackor (quiltad jacka) en typ som sträcker sig en bra bit över rumpan.
Märker vi inte ord om vi kräver av ett vittne att specifiera om det faktiskt rör sig om rock eller täckjacka? Eller menar du att vi har vittnen som specifierar att det rör sig om en midjelång täckjacka?

Det generella signalementet stipulerar fortfarande huvudbonad i form av någon typ av kepsliknande sak. Att några (ett?) vittnen motsäger sig detta är inte märkligt.

Du väljer av någon anledning att bortse från längd (snittlängden enligt vittnen är väl 1,80? Och SE var 1,82) och skorna (de var med största sannolikhet låga och gav ganska kasst fäste i snön).

De mest avvikande signalementen kommer ju långt senare. Tex vår kära LJ (Chevamannen) som nu ca 30 år senare har tvärvänt och pratar om en atletiskt person på 1,90. Och plötsligt har han gått ifrån att neka till att SE var på plats till att han har pratat med honom. Trovärdigt? Nej.

I form av någon kepsliknade sak för att ett vittne säger keps? Nja.

Längd ger jag inte så mycket för. De ser alltså mannen jämfört med en kort kvinna.

Det är i stort sett en helgardering på överkroppsplagget.

Vad vet vi om att skorna var hala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in