2022-09-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Kanske inte dyrare att tillverka men självklart ökar efterfrågan i takt med att fissildrivna fordon byts ut till eldrivna. Dessa drar ju enorma mängder ström. Vet inte varför det är så nedtystat om detta? Det borde iofs alla fatta, det är ju en helt annan förbrukning än hushållsström. Såklart kommer det att påverka elmarknaden och elnätet.

Enorma mängder är väl att ta. Laddning av vår elbil är ungefär 15% av totala elonsumtionen.
Dock för de som bor i lägenhet och har en laddplats i ett garage, där ökar ju deras förbrukning av el påtagligt jämfört med när de kör bensin.
Citera
2022-09-08, 14:35
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Små mini vattenverk som varit ur drift hur länge som helst och som förstör för fisken borde man ta bort. Bättre med mindre kärnkraftverk som inte påverkar våran miljö

Du har dålig koll.
Citera
2022-09-08, 14:37
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Syftet med att binda har väl alltid varit att försöka få lägre pris för att man är osäker och inte har bollarna för att köra på rörligt.. Det är dom som har rörligt som alltid betalar vad elen kostar, det är dom med fast som sitter och förlitar sig på att andra ska betala för dom ifall priset stiger.

Det fetade: Absolut inte. Syftet med att binda är att försäkra sig mot _eventuella_ framtida höjningar, inte att få ett lägre pris. Jag har, fram till nu det senaste året då, betalat en hel del mer än vad kunder med rörligt pris har gjort. Och fått höra att jag är "dum i huvet" som inte har rörligt då det är "sååå mycket billigare och bättre".
Citera
2022-09-08, 14:40
Medlem
Citat:
Syftet med att binda har väl alltid varit att försöka få lägre pris för att man är osäker och inte har bollarna för att köra på rörligt.. Det är dom som har rörligt som alltid betalar vad elen kostar, det är dom med fast som sitter och förlitar sig på att andra ska betala för dom ifall priset stiger.

Nu funkar det ju inte så att någon betalar för någon annan...
Citera
2022-09-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elbolag-vill-saga-upp-bundna-avtal-hanvisar-till-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.

Visst, gärna för mig, så länge F.M gäller i bägge riktningarna. Alltså även för mig som kund.
Citera
2022-09-08, 14:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Inte för att sitta och vara redig. Men med tanke på hur energipolitiken förts i hela västvärlden under lång tid så var man nog fan rätt säker på att detta skulle komma. Men om det skulle ske, 2020, 2022 eller 2025 osv var svårare att veta.

Fast det är ju ingen som ens snuddat vid tanken att det skulle kunna ligga på denna nivå. Det är ju alltid lätt med facit i handen att se det. Hur som helst så har jag alltid haft bundet avtal sedan december 2002, men nu råkade det jag hade löpa ut i augusti och då står man där.

Jag håller dock med om att energipolitiken är helt utan konsekvenstänkande precis som så mycket annat. Det är som, Jan Blomberg sade, önsketänkande, fanatism och maktbehov som styr nutidens politiker. De bygger sina beslut på teoretiska förhoppningar, inget får ifrågasättas för du blir man utfrusen och samhällsandan är så polariserad att sakfrågor inte får plats.

Det som bör funderas över är det jag skrev tidigare, varför staten ska rädda elhandlare som tecknat för förmånliga kontrakt? De som vill hävda force majeure har ju insett att de riskerar hela verksamheten. När inte ens elhandlarna ser hur volatil marknaden kan vara, då är det en marknad som inte ska sälja nödvändiga nyttigheter.
Citera
2022-09-08, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Visst, gärna för mig, så länge F.M gäller i bägge riktningarna. Alltså även för mig som kund.

Hur skulle det göra det bra för dig som kund?
Citera
2022-09-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur skulle det göra det bra för dig som kund?

Om alla företag hade samma pris, inget, men har de olika, vilket de kommer ha, stor skillnad.
Det blir såklart priskrig.

Men det är ändå en sund princip, kan de hävda F.M, ska även jag som kund kunna göra det. Ingen mannamån, lika för alla, som Tage Danielsson säger i Karl-Bertil Jonssons Jul.
Citera
2022-09-08, 15:02
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elbolag-vill-saga-upp-bundna-avtal-hanvisar-till-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.

Det lär bli riktigt illa i vinter. Vilken tur att man bor i hyreslägenhet.
Citera
2022-09-08, 15:30
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Vad har det med bundna avtal att göra? Oavsett vad priset på el är på marknaden så kan man man inte vända kappan efter vinden när man skrivit ett avtal. Tror många kunder som ingått bundna avtal och elpriserna är låga också skulle vilja riva sina avtal, men det funkar ju inte riktigt så.
Jo. Jag var not en aningen utanför ämnet, men såg det ändå relevant att ta upp.
Sedan har jag själv erfarenhet att bundna avtal sällan gäller fullt ut. Hade för ett tag sedan ett mobilabbonemang med äkta obegränsad datatrafik. (Inte pseudo-obegränsat som man har idag). Relativt nyligen gick operatören ut med ett meddelande till mig om att de har satt mig på ett standard 100GB abonnemang då mitt avtal inte längre är aktuellt trots att det inte finns några som helst slutdatum angivna i kontraktets finstilta text.

Så uppenbarligen kan bolag (el, mobilt, nät etc.) ändra och säga upp pågående avtal närän de vill och känner för det.
Citera
2022-09-08, 15:35
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Haha nä syftet med att binda är att man vet vad man då har för utgifter framför sig.
Citera
2022-09-08, 15:36
Medlem
BuckshotBills avatar
Vi vill nog inte att de ska kånka men ingen har väl tvingat dom att erbjuda fasta priser i långa avtal heller.

Så vi kunde visst inte försörja oss med el om något hände. Undrar hur det är med mat? Nähä inte det heller. Vi får hoppas det går bra framöver då!

Citat:
Men de som ”har bollarna” ska ju per definition inte klaga när det går åt helvete för de har ju bollarna. Det är ju det som är grejen med att vara tuff och modig.
Senast redigerad av BuckshotBill 2022-09-08 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in