2022-09-08, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är klart du hade tur. Jag har också alltid haft bundet, men mitt senaste avtal löpte ut i augusti. Jag kunde inte teckna om tidigare och då avtalet kunde tecknas om var erbjudandet 2,50 per KWh i tre år. Du har inte gjort någonting bättre än jag , men hade tur att din löptid inte sträckte sig till nu.
Detta är så sant och jag lider med er som hamnat i den sitsen oturligt. Alla dryga förespråkare av rörligt pris får dock skylla sig själva för att dom försökte spara lite växelpengar istället för att säkra upp sitt avtal. Speciellt med tanke på hur tydligt det varit i många år att det någon gång skulle gå åt helvete.
Citera
2022-09-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
I helgen ska EU's ministrar diskutera en ny prismetod. Det kommer förhoppningsvis att sänka priset något. Frågan är hur man ska hantera de stackare som bundit sitt pris på 3-5 kr/kWh för flera år.

Dagens extrema priser lär inte hålla i sig. Det har inte blivit dyrare att tillverka varken vind- eller vattenkraftsel för att gaspriset skenar.

EU's ministrar är några av anledningarna till dom höga priserna. Resten av anledningarna är våra politiker.

Dom kanske ger ett bidrag till folket. Som betalas av folket. Men pengarna skall görst gå igenom det byråkratiska systemet och reduceras med ca 50% innan det ges tillbaka.

Detta kommer självklart spä på elden vi kallar inflation
Citera
2022-09-08, 13:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Tänk på att många som ligger på rörligt nu har kommit ur fasta avtal som gått ut.
Glöm att jag binder till 350 öre eller liknande skitpriser.

Det är inte Juli 2022 längre. Dagens fasta elpriser ligger mellan 600-800öre per kwh.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Detta är så sant och jag lider med er som hamnat i den sitsen oturligt. Alla dryga förespråkare av rörligt pris får dock skylla sig själva för att dom försökte spara lite växelpengar istället för att säkra upp sitt avtal. Speciellt med tanke på hur tydligt det varit i många år att det någon gång skulle gå åt helvete.

Är du dum i huvudet? Ingen förutom några få personer kunde förutse dessa priser allra minst du. Vi får hoppas ditt elbolag bryter ditt fasta elavtal.

Du är lika dum i huvudet som alla andra som går och skryter om att ni sitter på rörligt avtal och gnäller på de som kört rörligt. Kör man rörligt har man oftast liten elanvändning. Historiskt har det alltid varit billigare att ha rörligt. Vi får hoppas ditt avtal löper ut när elpriset står på 100kr per kwh.
Senast redigerad av Klappasäften 2022-09-08 kl. 14:05.
Citera
2022-09-08, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Inte alls besatt, men det som nu händer med elpriset visar varför vissa (jag) väljer att binda mitt elpris, dvs jag vill inte ha några oväntade prisökningar, utan veta vad jag betalar varje månad.

Om man då har valt rörligt elpris så får man ju faktiskt skylla sig själv. Så återigen, jag har inte valt fast pris för att jag tror det blir billigare, utan för att gardera mig mot oväntade utgifter (som vi nu ser)

Just därför så tycker jag noll,zipp, nada synd om alla som gnäller nu och som har rörliga priser. Dom kunde också ha bundit men valde rörligt för dom trodde det skulle bli billigare.

Nog ingen som begär att du ska tycka synd om dem! Likväl som jag tycker inte synd om dem som sitter med bundna.
Citera
2022-09-08, 14:00
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Det är klart du hade tur. Jag har också alltid haft bundet, men mitt senaste avtal löpte ut i augusti. Jag kunde inte teckna om tidigare och då avtalet kunde tecknas om var erbjudandet 2,50 per KWh i tre år. Du har inte gjort någonting bättre än jag , men hade tur att din löptid inte sträckte sig till nu.

Ok, jag håller med dig där.
Men jag riktade mig iofs. mot de som kört rörligt hela tiden och nu gnäller om höga priser.
Citera
2022-09-08, 14:03
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ok, jag håller med dig där.
Men jag riktade mig iofs. mot de som kört rörligt hela tiden och nu gnäller om höga priser.

Gnäller? Priserna är tio gånger högre än normalt. Är det att gnälla? Du verkar helt körd i huvudet. Dessa problem kommer slå tillbaka på dig men det är du för dum för att förstå.
Citera
2022-09-08, 14:15
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Gnäller? Priserna är tio gånger högre än normalt. Är det att gnälla? Du verkar helt körd i huvudet. Dessa problem kommer slå tillbaka på dig men det är du för dum för att förstå.

Du låter gnällig tycker jag.
Citera
2022-09-08, 14:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Ja jag har faktiskt också hört sådana som talat om att »rörligt alltid är billigast«, men aldrig riktigt tänkt så själv. Avtalen för privatpersoner blev aktuella för cirka 20 år sedan, då hade nästan ingen privatperson avtal. Citerar ur en uppsats skriven om det svenska elpriset:
I juni 2002 låg det genomsnittliga spotpriset på 18,08 öre/kWh för att sedan under hösten
samma år stiga till den högsta noteringen under Nord Pools historia, 66,83 öre/kWh. Att
spotpriset på Nord Pool skulle öka under hösten 2002 var enligt Svensk energi (2003)
ganska väntat men även om denna prisökningen var väntad av vissa var det få som kunde
föreställa sig att den skulle bli så stor som den faktiskt blev.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1016516/FULLTEXT01.pdf
Denna höst 2002 visade det sig att inte alla bolag på den svenska elmarknaden hade terminskontrakt som säkrade upp priset. Vissa hade inskrivet i sina statuter att de inte fick spekulera. Det innebar att dessa bolag vid denna tidpunkt var tvungna att sätta spotpriset som pris. De som hade terminssäkring kunde i stället sätta ett genomsnittspris som för kunden innebar en mer modest prisökning. Jag var en bland dessa som hade ett elbolag som inte fick terminssäkra. Det hade jag givetvis ingen aning om eftersom ingen hade berättat det. Jag hade som 90 % av elkunderna rörligt pris då och fick alltså drygt tre gånger högre pris i två månader. Det var nämligen skrivet så att kunderna var bundna till det bolag de hade köpt från senast under två följande månader. Resultatet efter denna upplevda »chockhöjning« från knappt 20 öre till drygt 65 öre var att staten ålade alla elbolag att terminssäkra.

Ända sedan dess har jag haft ett bundet avtal med vetskap om detta, men lika förbannat hamnar jag då i den situationen att avtalet löper ut precis när priset börjar skena rejält. Den som säger att jag (och andra med mig i liknande situation) bara har mig själv att skylla, vet inte vad de pratar om.

Elmarknaden är snårig och svår. Ingen har kunnat överblicka vad som skulle kunna ske. Ingen förstod det 2002 och ingen hade ens snuddat vid tanken på att prisökningarna skulle kunna bli så höga som nu är fallet, inte ens elhandlarna vid årets början. Om de fattat det skulle de givetvis inte ha skrivit några fördelaktiga avtal sedan förra sommaren. De som stoltserar med att de minsann visste vad som skulle kunna ske och därför tecknade avtal ljuger bara för sig själva. De hade avtal och fortsatte med avtal, precis som jag skulle ha gjort om inte »erbjudandet« var så infernaliskt högt.

Att det är en skadad marknad visar det ju sig tydligt när staten ställer ut likviditetsgarantier på 250 miljarder. Orsaken till det är ju att vissa elhandlare tecknat alltför fördelaktiga avtal med för många kunder. Om staten ska garantera elhandlarnas överlevnad med 250 miljarder så är det inte mer än rätt att de ska hjälpa privatkunder som annars kommer att hamna på rejält obestånd. Staten tjänar pengar och Svenska kraftnät tjänar pengar på flaskhalsar. Detta gör de för att elkraftsystemet är punkterat och för att de inte sett till att el handlas till elpriser i Sverige, inte till gaspriser i Lettland.

Om staten struntar i privatkunder så bör de strunta i elhandlarna och låta dem gå i konkurs. Då kommer många med avtal hos dem också förlora sitt pris.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-09-08 kl. 14:22.
Citera
2022-09-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men alla har ju haft möjligheten att binda sitt elavtal.

Tror knappast du varit kritiskt förut när vi med fast elavtal fått betala mer än ni med rörligt?
Syftet med att binda har väl alltid varit att försöka få lägre pris för att man är osäker och inte har bollarna för att köra på rörligt.. Det är dom som har rörligt som alltid betalar vad elen kostar, det är dom med fast som sitter och förlitar sig på att andra ska betala för dom ifall priset stiger.
Citera
2022-09-08, 14:24
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ja jag har faktiskt också hört sådana som talat om att »rörligt alltid är billigast«, men aldrig riktigt tänkt så själv. Avtalen för privatpersoner blev aktuella för cirka 20 år sedan, då hade nästan ingen privatperson avtal. Citerar ur en uppsats skriven om det svenska elpriset:
I juni 2002 låg det genomsnittliga spotpriset på 18,08 öre/kWh för att sedan under hösten
samma år stiga till den högsta noteringen under Nord Pools historia, 66,83 öre/kWh. Att
spotpriset på Nord Pool skulle öka under hösten 2002 var enligt Svensk energi (2003)
ganska väntat men även om denna prisökningen var väntad av vissa var det få som kunde

Denna höst 2002 visade det sig att inte alla bolag på den svenska elmarknaden hade terminskontrakt som säkrade upp priset. Vissa hade inskrivet i sina statuter att de inte fick spekulera. Det innebar att dessa bolag vid denna tidpunkt var tvungna att sätta spotpriset som pris. De som hade terminssäkring kunde i stället sätta ett genomsnittspris som för kunden innebar en mer modest prisökning. Jag var en bland dessa som hade ett elbolag som inte fick terminssäkra. Det hade jag givetvis ingen aning om eftersom ingen hade berättat det. Jag hade som 90 % av elkunderna rörligt pris då och fick alltså drygt tre gånger högre pris i två månader. Det var nämligen skrivet så att kunderna var bundna till det bolag de hade köpt från senast under två följande månader. Resultatet efter denna upplevda »chockhöjning« från knappt 20 öre till drygt 65 öre var att staten ålade alla elbolag att terminssäkra.

Ända sedan dess har jag haft ett bundet avtal med vetskap om detta, men lika förbannat hamnar jag då i den situationen att avtalet löper ut precis när priset börjar skena rejält. Den som säger att jag (och andra med mig i liknande situation) bara har mig själv att skylla, vet inte vad de pratar om.

Elmarknaden är snårig och svår. Ingen har kunnat överblicka vad som skulle kunna ske. Ingen förstod det 2002 och ingen hade ens snuddat vid tanken på att prisökningarna skulle kunna bli så höga som nu är fallet, inte ens elhandlarna vid årets början. Om de fattat det skulle de givetvis inte ha skrivit några fördelaktiga avtal sedan förra sommaren. De som stoltserar med att de minsann visste vad som skulle kunna ske och därför tecknade avtal ljuger bara för sig själva. De hade avtal och fortsatte med avtal, precis som jag skulle ha gjort om inte »erbjudandet« var så infernaliskt högt.

Att det är en skadad marknad visar det ju sig tydligt när staten ställer ut likviditetsgarantier på 250 miljarder. Orsaken till det är ju att vissa elhandlare tecknat alltför fördelaktiga avtal med för många kunder. Om staten ska garantera elhandlarnas överlevnad med 250 miljarder så är det inte mer än rätt att de ska hjälpa privatkunder som annars kommer att hamna på rejält obestånd. Staten tjänar pengar och Svenska kraftnät tjänar pengar på flaskhalsar. Detta gör de för att elkraftsystemet är punkterat och för att de inte sett till att el handlas till elpriser i Sverige, inte till gaspriser i Lettland.

Om staten struntar i privatkunder så bör de strunta i elhandlarna och låta dem gå i konkurs. Då kommer många med avtal hos dem också förlora sitt pris.

Kunde inte skrivit det bättre!
Citera
2022-09-08, 14:27
Avslutad
Citat:

Inte för att sitta och vara redig. Men med tanke på hur energipolitiken förts i hela västvärlden under lång tid så var man nog fan rätt säker på att detta skulle komma. Men om det skulle ske, 2020, 2022 eller 2025 osv var svårare att veta.
Citera
2022-09-08, 14:34
Medlem
Manginazs avatar
Inget tvivel om att det är solceller och vedeldat som är framtiden.
Vidrigt hur dessa politiker och företag lyckas våldta medborgarna utan att behöva ta det som förtjänar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in