Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Inte för att sitta och vara redig. Men med tanke på hur energipolitiken förts i hela västvärlden under lång tid så var man nog fan rätt säker på att detta skulle komma. Men om det skulle ske, 2020, 2022 eller 2025 osv var svårare att veta.
Fast det är ju ingen som ens snuddat vid tanken att det skulle kunna ligga på denna nivå. Det är ju alltid lätt med facit i handen att se det. Hur som helst så har jag alltid haft bundet avtal sedan december 2002, men nu råkade det jag hade löpa ut i augusti och då står man där.
Jag håller dock med om att energipolitiken är helt utan konsekvenstänkande precis som så mycket annat. Det är som, Jan Blomberg sade, önsketänkande, fanatism och maktbehov som styr nutidens politiker. De bygger sina beslut på teoretiska förhoppningar, inget får ifrågasättas för du blir man utfrusen och samhällsandan är så polariserad att sakfrågor inte får plats.
Det som bör funderas över är det jag skrev tidigare, varför staten ska rädda elhandlare som tecknat för förmånliga kontrakt? De som vill hävda force majeure har ju insett att de riskerar hela verksamheten. När inte ens elhandlarna ser hur volatil marknaden kan vara, då är det en marknad som inte ska sälja nödvändiga nyttigheter.