2022-09-08, 11:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Precis, alla dessa statliga akuta stödinsatser är ju egentligen åt h-e.

Jag som varit förutseende och sett om mitt hus måste ändå vara med och betala för alla dessa som jagat det absolut lägsta priset och som hävdar att "rörligt alltid är billigast".

Som någon klok i tråden formulerade:
"Jag band inte till fast pris för att jag trodde att det skulle bli billigare. Jag band för att jag ville VETA att det inte kommer bli dyrare".

Fast ingen hade kunnat tro, inte handlarna heller, att det skulle skena på detta osunda sätt. Problemet är ju att elpriset binds till priset på gas. Man binder sitt elpris för att inte får 20 % högre pris. Nu handlar det alltså om flera hundra procent och de avtal som skrevs i slutet på förra året skedde ju när inte ens handlarna trodde att det skulle skena på detta sätt.

Det som är felet är marginalprissättningen som gör att priset sätt för något annat än du betalar för. Om jag köper el vill jag inte betala för vad gas kostar.

Att du hade tur och låg i rätt fas och nu egoistiskt vill att andra som inte fick binda, för de hade avtal som löpte till nyss, ska få lida med flera hundra procents prisökning är liksom sinnebilden för den osolidariska människan.

Staten har gått ut med likviditetsgarantier till bolagen för att de ska kunna lösa sina terminssäkringar och gå jämnt upp. Nu är det tydligen så att elbolag inte ens kommer att göra det. Du med ditt avtal är bland annat orsaken till att staten nu gör detta. Jag skulle säga att det som möjligen är force majeure är att detta var en oförutsedd händelse. Jag menar dock inte att det är så.

Givetvis ska staten kompensera alla hushåll som de lutar med en elmarknad som är korrupt och sätter priset på en helt annan vara än konsumenten köper.
Citera
2022-09-08, 11:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jag förstår inte heller stödinsatserna. Poängen är ju att det inte FINNS el tillräckligt. Då stiger priset, så folk tvingas energieffektivisera och spara, och då räcker elen till alla. Helt enligt plan.

Därför är både S och M's förslag om pristak höjden av vansinne. Det sätter prisindikationen och incitamentet att spara el ur spel. De måste fan vara helt efterblivna.

Speciellt som det finns åtgärder som hjälper (även om det inte är lika mycket), UTAN att fucka upp marknaden. T.ex. L och SD's förslag om slopad elmoms. Sänker priset med 20%, men det blir fortfarande snordyrt att ha på den uppvärmda bubbelpoolen utomhus i 20 minusgrader. SOM SIG BÖR.

Problemet är ju att det blir svindyrt att värma upp en vanlig villa när priset ökar inemot 300 %. Det är ju för övrigt staten som sett till att det inte finns tillräckligt mycket el genom att lägga ner kärnkraften.
Citera
2022-09-08, 12:13
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast ingen hade kunnat tro, inte handlarna heller, att det skulle skena på detta osunda sätt. Problemet är ju att elpriset binds till priset på gas. Man binder sitt elpris för att inte får 20 % högre pris. Nu handlar det alltså om flera hundra procent och de avtal som skrevs i slutet på förra året skedde ju när inte ens handlarna trodde att det skulle skena på detta sätt.

Det som är felet är marginalprissättningen som gör att priset sätt för något annat än du betalar för. Om jag köper el vill jag inte betala för vad gas kostar.

Att du hade tur och låg i rätt fas och nu egoistiskt vill att andra som inte fick binda, för de hade avtal som löpte till nyss, ska få lida med flera hundra procents prisökning är liksom sinnebilden för den osolidariska människan.

Staten har gått ut med likviditetsgarantier till bolagen för att de ska kunna lösa sina terminssäkringar och gå jämnt upp. Nu är det tydligen så att elbolag inte ens kommer att göra det. Du med ditt avtal är bland annat orsaken till att staten nu gör detta. Jag skulle säga att det som möjligen är force majeure är att detta var en oförutsedd händelse. Jag menar dock inte att det är så.

Givetvis ska staten kompensera alla hushåll som de lutar med en elmarknad som är korrupt och sätter priset på en helt annan vara än konsumenten köper.

Nä köper inte det.
Jag hade inte "tur" att jag band just då. Jag har alltid kört med bundet.
Att prissättningen på el är helt åt helvete är jag den förste att skriva under på men att det skuile vara synd om människor som inte haft bundet elpris - nä. Möjligtvis de som kommer in som helt nya kunder nu när situationen ser ut som den gör. Alla andra som haft elavtal i flera års tid och valt rörligt - not so much.
Citera
2022-09-08, 12:15
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Precis. Det finns oljekondenskraft för 870 megwatt avstängd i Bohuslän och för 335 megawatt i Blekinge. Den borde gå på fullfart nu men aggregaten är lagda i malpåse istället. Efter kärnkraftsavvecklingen kommer nu också vattenkraftsavveckling i södra Sverige. Det här med att riva vattenkraft eller bara enkla dammar är något som förekommer över hela den WEF-kontrollerade världen, jag har sett att man gör likadant i USA. Riksdagen och regeringen bedriver fullt medvetet en avveckling av Sverige på uppdrag från fientligt inställda utländska särintressen och då snackar jag inte om Putin utan om det Stora Föredömet I Väster som är alla PK-svenskars idealland.

Det där är ju helt sjukt.
Kan du dela med dig av några källor?

Tror många är intresserade.

Även jag har nån gång stött på att man river dammar i USA.

I Sverige skall det rivas 10 000 dammar över de närmsta åren.
För miljöns skull självklart.
Citera
2022-09-08, 12:49
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenfylld
Det där är ju helt sjukt.
Kan du dela med dig av några källor?

Tror många är intresserade.

Även jag har nån gång stött på att man river dammar i USA.

I Sverige skall det rivas 10 000 dammar över de närmsta åren.
För miljöns skull självklart.

Små mini vattenverk som varit ur drift hur länge som helst och som förstör för fisken borde man ta bort. Bättre med mindre kärnkraftverk som inte påverkar våran miljö
Citera
2022-09-08, 12:51
Medlem
Något för er som är GP-läsare:

https://www.gp.se/ekonomi/lotta-vill-inspirera-andra-att-minska-sin-elf%C3%B6rbrukning-1.80560405
Citera
2022-09-08, 12:51
Medlem
Dille24s avatar
I helgen ska EU's ministrar diskutera en ny prismetod. Det kommer förhoppningsvis att sänka priset något. Frågan är hur man ska hantera de stackare som bundit sitt pris på 3-5 kr/kWh för flera år.

Dagens extrema priser lär inte hålla i sig. Det har inte blivit dyrare att tillverka varken vind- eller vattenkraftsel för att gaspriset skenar.
Citera
2022-09-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Små mini vattenverk som varit ur drift hur länge som helst och som förstör för fisken borde man ta bort. Bättre med mindre kärnkraftverk som inte påverkar våran miljö

Jo, avfallet är extremt skadligt, tar du hand om det? Dessutom är de taktiska mål för fienden.
Citera
2022-09-08, 13:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nä köper inte det.
Jag hade inte "tur" att jag band just då. Jag har alltid kört med bundet.
Att prissättningen på el är helt åt helvete är jag den förste att skriva under på men att det skuile vara synd om människor som inte haft bundet elpris - nä. Möjligtvis de som kommer in som helt nya kunder nu när situationen ser ut som den gör. Alla andra som haft elavtal i flera års tid och valt rörligt - not so much.

Det är klart du hade tur. Jag har också alltid haft bundet, men mitt senaste avtal löpte ut i augusti. Jag kunde inte teckna om tidigare och då avtalet kunde tecknas om var erbjudandet 2,50 per KWh i tre år. Du har inte gjort någonting bättre än jag , men hade tur att din löptid inte sträckte sig till nu.
Citera
2022-09-08, 13:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Du menar att för övrigt har EU varit misstänksamt för oss i Sverige? Hur menar du nu? Norge har också tittat på att gå med i EU då tullarna mot EU misskrediterar Norges export av andra varor. Eller trodde du att man slipper tullarna bara för att vi ligger rätt rent geografiskt?

Jag menar, som jag skrev tidigare, att det skulle gått utmärkt att ha elmarknaden till självkostnadspris på samma sätt som vatten och avlopp är till självkostnadspris utan att vara en diktatur.
Citera
2022-09-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
I helgen ska EU's ministrar diskutera en ny prismetod. Det kommer förhoppningsvis att sänka priset något. Frågan är hur man ska hantera de stackare som bundit sitt pris på 3-5 kr/kWh för flera år.

Dagens extrema priser lär inte hålla i sig. Det har inte blivit dyrare att tillverka varken vind- eller vattenkraftsel för att gaspriset skenar.

Kanske inte dyrare att tillverka men självklart ökar efterfrågan i takt med att fissildrivna fordon byts ut till eldrivna. Dessa drar ju enorma mängder ström. Vet inte varför det är så nedtystat om detta? Det borde iofs alla fatta, det är ju en helt annan förbrukning än hushållsström. Såklart kommer det att påverka elmarknaden och elnätet.
Citera
2022-09-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Jo, avfallet är extremt skadligt, tar du hand om det? Dessutom är de taktiska mål för fienden.

Precis, många verkar ha glömt vilket otroligt enkelt mål det är för fienden i en konflikt. Att Ryssland låter Ukrainas kärnkraftverk vara (inte riktigt kanske) beror ju på den geografiska närheten till dem själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in