Citat:
Precis, alla dessa statliga akuta stödinsatser är ju egentligen åt h-e.
Jag som varit förutseende och sett om mitt hus måste ändå vara med och betala för alla dessa som jagat det absolut lägsta priset och som hävdar att "rörligt alltid är billigast".
Som någon klok i tråden formulerade:
"Jag band inte till fast pris för att jag trodde att det skulle bli billigare. Jag band för att jag ville VETA att det inte kommer bli dyrare".
Jag som varit förutseende och sett om mitt hus måste ändå vara med och betala för alla dessa som jagat det absolut lägsta priset och som hävdar att "rörligt alltid är billigast".
Som någon klok i tråden formulerade:
"Jag band inte till fast pris för att jag trodde att det skulle bli billigare. Jag band för att jag ville VETA att det inte kommer bli dyrare".
Fast ingen hade kunnat tro, inte handlarna heller, att det skulle skena på detta osunda sätt. Problemet är ju att elpriset binds till priset på gas. Man binder sitt elpris för att inte får 20 % högre pris. Nu handlar det alltså om flera hundra procent och de avtal som skrevs i slutet på förra året skedde ju när inte ens handlarna trodde att det skulle skena på detta sätt.
Det som är felet är marginalprissättningen som gör att priset sätt för något annat än du betalar för. Om jag köper el vill jag inte betala för vad gas kostar.
Att du hade tur och låg i rätt fas och nu egoistiskt vill att andra som inte fick binda, för de hade avtal som löpte till nyss, ska få lida med flera hundra procents prisökning är liksom sinnebilden för den osolidariska människan.
Staten har gått ut med likviditetsgarantier till bolagen för att de ska kunna lösa sina terminssäkringar och gå jämnt upp. Nu är det tydligen så att elbolag inte ens kommer att göra det. Du med ditt avtal är bland annat orsaken till att staten nu gör detta. Jag skulle säga att det som möjligen är force majeure är att detta var en oförutsedd händelse. Jag menar dock inte att det är så.
Givetvis ska staten kompensera alla hushåll som de lutar med en elmarknad som är korrupt och sätter priset på en helt annan vara än konsumenten köper.