2022-09-08, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elbolag-vill-saga-upp-bundna-avtal-hanvisar-till-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.
Jag valde fast avtal redan i mars för detta "oförutsedda".

Har man varit naiva nu igen?
Citera
2022-09-08, 11:05
Medlem
Aldrig i livet att det håller juridiskt. Det är inte krig eller helt exceptionella förhållanden i elbolagets hemvist. Civilrättsliga avtal ska alltså hållas. I det här fallet har kund tecknat ett avtal just för att slippa betala höga kostnader och svängningar på marknaden.
Om det mot förmodan skulle gå igenom kan man isåfall hävda Force Majeure för i princip vilka ofördelaktiga förhållanden som helst, även åt det andra hållet, för att runda avtal. Exempel:

Börsen dök oväntat mycket på grund av kriget! Jag vill ha kompensation av fondbolaget så jag är tillbaka till nära noll!
Citera
2022-09-08, 11:09
Medlem
CassandraCs avatar
klart de som tänkt till och bundit sina elpriser inte ska få räkmacka, detta är sverige, precis som alibaba som inte dragit ett stå till stacken ska få åka gratis medans svensken slavar och betalar högst skatt i världen skall den som tänkt till inte få ut något extra genom att försöka smita sossarnas elpriser.

alla ska med när vi ställler om, omställningen är att vita medelklassen skall ruineras och bli totalt beroende av staten, gillar ni inte läget så är det lite försent nu, skulle röstat rätt redan 2010
Citera
2022-09-08, 11:16
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.zerohedge.com/commodities/metal-producers-group-warns-eu-leaders-worsening-energy-crisis-existential-threat-our

Metal Producers Group Warns EU Leaders "Worsening Energy Crisis" Is "Existential Threat To Our Future"
Citera
2022-09-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
klart de som tänkt till och bundit sina elpriser inte ska få räkmacka, detta är sverige, precis som alibaba som inte dragit ett stå till stacken ska få åka gratis medans svensken slavar och betalar högst skatt i världen ....

Oavsett den låga relevansen i uttalandet om "alibaba" så håller jag med om det som jag tror är ditt grundsentiment här om man gräver; nämligen att i sämre tider betyder rå styrka (både mental och fysisk) mer än civilrättsliga avtal då underhållet av civilsamhället är sämre. Djungelns lag antar.

Att man t.ex. inte betalar sina skulder spelar mindre roll om det inte finns någon kronofogde tillgänglig för att vräka en på månader. Att man begår brott spelar mindre roll om det inte finns någon polis för att utreda i större utsträckning.
Citera
2022-09-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Elbolagen drar givetvis en fuling för att kunna utnyttja situationen. Nu är det ju så att de erbjudit bundna och rörliga avtal och då får de helt enkelt stå sitt kast. Dock har de ändå rätt i en sak, Europas elproduktion är för liten för att tillgodose behovet. Men det är väl inte kundernas problem?
Nu är jag inte miljöpartist, bland annat för att Mp inte är något miljöparti, precis som att S inte är något arbetarparti. Men vi behöver alla se över våra elvanor och använda energin smartare. Alla kan lätt slimma 10 % utan att sänka sin livskvalitet, ja utan att märka det ens. Förlåt, men så länge folk tar SUV:en till gymmet för att springa några kilometer på löpbandet så är bensinen för billig.
Citera
2022-09-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Väl skrivet, jag håller med till 100%!

Har alltid kört med bundet pris på el och bundna räntor (när vi hade lån) och alltid fått höra att jag är "dum i huvet" som inte kör rörligt då det är "så mycket billigare". Visst, det kanske det är, men jag vill VETA vad det kommer att kosta, även om det vanligtvis blir lite dyrare.

Och nu när det visat sig att alla vi som kört på bundet dragit vinstlotten, ja DÅ är man minsann osolidarisk och elbolagen ska ha all rätt att säga upp ingångna avtal så alla ska vara med och "dela på bördan".

Jag har bundet på 44öre/kWh fram till dec 2023 - är rätt nöjd med det idag
Jo, det ska tydligen löna sig att INTE vara ordentlig, förutseende och planerande. Det känns som otroligt korkat som samhälle att uppmuntra sådant. Det är ju EXAKT detta som lett till de problem vi ser idag. Dålig förmåga att se vad nuvarande riktning leder till.
Citera
2022-09-08, 11:38
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jo, det ska tydligen löna sig att INTE vara ordentlig, förutseende och planerande. Det känns som otroligt korkat som samhälle att uppmuntra sådant. Det är ju EXAKT detta som lett till de problem vi ser idag. Dålig förmåga att se vad nuvarande riktning leder till.

Precis, alla dessa statliga akuta stödinsatser är ju egentligen åt h-e.

Jag som varit förutseende och sett om mitt hus måste ändå vara med och betala för alla dessa som jagat det absolut lägsta priset och som hävdar att "rörligt alltid är billigast".

Som någon klok i tråden formulerade:
"Jag band inte till fast pris för att jag trodde att det skulle bli billigare. Jag band för att jag ville VETA att det inte kommer bli dyrare".
Citera
2022-09-08, 11:45
Medlem
texashatts avatar
Citat:

Jag som varit förutseende och sett om mitt hus måste ändå vara med och betala för alla dessa som jagat det absolut lägsta priset och som hävdar att "rörligt alltid är billigast".

"Jag band inte till fast pris för att jag trodde att det skulle bli billigare. Jag band för att jag ville VETA att det inte kommer bli dyrare".

Tänk på att många som ligger på rörligt nu har kommit ur fasta avtal som gått ut.
Glöm att jag binder till 350 öre eller liknande skitpriser.
Citera
2022-09-08, 11:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvsrullader
Vad är det för el som vi säljer till Tyskland och Polen?
Går det att skicka den från Norrland till Tyskland så borde det inte vara helt omöjligt att skicka den från Norrland till SE3 och SE4.

Den skickas inte från norr till Tyskland. Sverige bryter för övrigt mot EU-kravet att leverera 70 %. Just idag så ser det ut enligt följande för SE1:
Produktion: 4092 MW Vattenkraft 97 % och vindkraft 3 %
SE1 behöver 1093 MW för att vara självförsörjande. Det är alltså SE1 mer än väl med en produktion som är nästan fyra gånger högre än behovet. Här kommer sedan problemet SE1 tvingas överföra ändå 2092 MW till SE2 och exportera 1429 MW till Finland. Det gör att SE1 trots stort produktionsöverskott får ett konsumtionsunderskott på 522 MW som tvingas exporteras från Norge.

De sista 522 MW sätter priset på hela produktionen och gör att det normala priset på kanske 0,3 kronor i stället blir spotpriset 1,11 kronor. Om man tittar på SE1:s rörliga pris för augusti så är det 0,18 kronor och med glidande medelvärde i september ligger det just nu på 1,29 kronor, alltså drygt 600 % ökning.
Citera
2022-09-08, 11:49
Medlem
Citat:

Jag förstår inte heller stödinsatserna. Poängen är ju att det inte FINNS el tillräckligt. Då stiger priset, så folk tvingas energieffektivisera och spara, och då räcker elen till alla. Helt enligt plan.

Därför är både S och M's förslag om pristak höjden av vansinne. Det sätter prisindikationen och incitamentet att spara el ur spel. De måste fan vara helt efterblivna.

Speciellt som det finns åtgärder som hjälper (även om det inte är lika mycket), UTAN att fucka upp marknaden. T.ex. L och SD's förslag om slopad elmoms. Sänker priset med 20%, men det blir fortfarande snordyrt att ha på den uppvärmda bubbelpoolen utomhus i 20 minusgrader. SOM SIG BÖR.
Citera
2022-09-08, 11:55
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Tänk på att många som ligger på rörligt nu har kommit ur fasta avtal som gått ut.
Glöm att jag binder till 350 öre eller liknande skitpriser.

Det har du såklart rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in