2022-09-08, 00:16
Medlem
Fan man skulle ha bundit sitt elpris långt framåt för ett år sedan. Men har åtminstone kunnat teckna ett bra avtal vid årsskiftet, ja jämfört med dagens elpriser. Gick in på elbolagets hemsida idag som försäkrar oss kunder om att de inte kommer att riva upp våra fasta avtal. De meddelar även att de inte säljer några nya fasta avtal i dagsläget.

Statens kompensation kan man bara skratta åt, den blir som en droppe i ett hav om man har hög elkostnad. Villaägare och dylikt som kommer att stå med höga elräkningar kunde jag inte bry mig mindre om, de har haft det gott nog med sina pooler etc. Det är ingen mänsklig rättighet att få allt man pekar på i livet & skapar bara dryga jävlar som sitter på höga hästar.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-09-08 kl. 00:50.
Citera
2022-09-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxcart
Deras fel. De fick en ordentlig varning förra hösten men de flesta har fortsatt sälja fasta avtal fram till nu.

Ja, idioter.

Men många tror att pga priserna så håvar elleverantörerna in. Det stämmer inte
Citera
2022-09-08, 00:23
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det pinsamma är att regeringen ställer ut likviditetsgarantier till företagen samtidigt som vissa företag vill riva avtal. Vad säger du till dem som hade ett tecknat avtal fram till nu och inte kunde teckna ett annat? Att du råkar ha tur att ha ett avtal som löper över denna period.

Jag hade avtal, men avtalstiden löpte ut sista augusti.
Lider med dig. Dock är "glädjen" inte så långvarig. Om 2 år är det dags att binda nya avtal och läget lär inte vara så mycket bättre då. Tvärt om. Lättnaden ligger minst 5 år bort om inte något häpnadsväckande sker. Kommer säkert dröja bra mycket längre än så innan EU-zonen anpassat sig. Hade varit lättare att gå till jobbet om reella lösningar var på G. Nu verkar det mest som att hela etablissemanget är paralyserat och att befolkningarna får ta hela smällen. Lösningarna som presenteras nu är mest för att dämpa förfallet så att det inte blir för jobbigt för snabbt och att folk vänjer sig vid att leva fattigt. Dessvärre görs inget på riktigt som kommer få bukt med grundproblemet som ger hopp inför framtiden.
Citera
2022-09-08, 00:26
Avslutad
Skulle tro flesta poitilker är pundare, så som dom Agerar innom politikken.
Citera
2022-09-08, 00:42
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns inget överskott i SE3 och SE4 sedan kärnkraften dräptes. Det finns inte heller förmåga i systemet att distribuera från norr till söder.

Vad är det för el som vi säljer till Tyskland och Polen?
Går det att skicka den från Norrland till Tyskland så borde det inte vara helt omöjligt att skicka den från Norrland till SE3 och SE4.
Citera
2022-09-08, 00:50
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongLeijon
Skulle tro flesta poitilker är pundare, så som dom Agerar innom politikken.
Man kan nästan tro att du är pundare, så som du stavar.
Citera
2022-09-08, 00:54
Medlem
Mitt elbolag (Mälarenergi) har sagt att man inte tänker bryta några fasta avtal. Jag har bundit mitt avtal och jag hoppas naturligtvis att Mälarenergi står för det dom lovar.
Citera
2022-09-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Man kan nog utgå ifrån att bolagens jurister funderat på det här innan de agerat. Helt taget ur luften är det garanterat inte.

Det kan nog vara så att de tänker att avtalsbrott lönar sig. Det lär ju inte vara alla som har råd med juridiskt ombud.

Men avtalsklausulerna lär inte täcka det här.
Citera
2022-09-08, 01:32
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
Kommer aldrig hända.
Avtal är avtal. Vi har inget med rysslands gas att göra.

Ska vi nyblivna fastighetsägare då gå till banken och hävda FM då bostadspriserna har fallit och mitt ny köpta hus inte är värt lika mycket längre
Mycket riktigt. Det kommer inte att ske. Elbolagen har precis fått 250 miljarder i likviditetsgarantier från svenska folket så detta är således en ickefråga.
Citera
2022-09-08, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej det som händer nu är inte inflation utan prisjusteringar orsakade av utbudsbrist. Inflationen har vi redan haft genom nollräntepolitiken och en lånekarusell som pågått sedan 1993. Real svensk BNP har rasat sedan 90-talet, och real svensk BNP per capita har rasat rejält, men allt detta har maskerats genom kronans fördärvande och allt mer generösare kreditgivning.

Ja, och ändå sitter kortsynta idioter och påstår att "reallönerna har gått upp med 70% sedan 90-talet". Mätt i pris på datorkomponenter och chilipulver kanske. Jag tar dock hellre en bostadsrätt för 50 papp som på 90-talet – det kallar jag köpkraft!

Centralbankernas införande, guldmyntfotens avskaffande samt det absurda fractional reserve banking är det som gjorde inflationen till en oundviklighet. Världens ekonomier har varit en enda stor bluff sedan dess.

Märk väl hur extremt hårda straff man utfäste för falskmynteri under medeltiden – valutans integritet var så viktig att man hällde smält metall i strupen på dem som försökte trycka eller gjuta falska pengar. Nu begår världens stater samma brott men i biljonklass. Och vem som äger bankerna bakom detta vet vi.
Senast redigerad av Norrattan 2022-09-08 kl. 01:51.
Citera
2022-09-08, 01:52
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Sveriges Radio rapporterar att elbolag säger upp avtal på grund av en oförutsedd händelse relaterad till Rysslands krig i Ukraina. Detta gäller inte E.ON. E.ONs ingångna avtal gäller. Vi hänvisar alltså inte till force majeure.

Nån som vill köpa el? fixa en skarvsladd så säljer jag för 5kr kwh i vinter
Citera
2022-09-08, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrattan
Ja, och ändå sitter kortsynta idioter och påstår att "reallönerna har gått upp med 70% sedan 90-talet". Mätt i pris på datorkomponenter och chilipulver kanske. Jag tar dock hellre en bostadsrätt för 50 papp som på 90-talet – det kallar jag köpkraft!

Centralbankernas införande, guldmyntfotens avskaffande samt det absurda fractional reserve banking är det som gjorde inflationen till en oundviklighet. Världens ekonomier har varit en enda stor bluff sedan dess.

Märk väl hur extremt hårda straff man utfäste för falskmynteri under medeltiden – valutans integritet var så viktig att man hällde smält metall i strupen på dem som försökte trycka eller gjuta falska pengar. Nu begår världens stater samma brott men i biljonklass. Och vem som äger bankerna bakom detta vet vi.

Ska du sjunga den gamla sången om judarna? Alla banker? Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in