2022-09-07, 19:50
Medlem
foxxis avatar
Sthlm är en sjukt stabil marknad med en ökning på 105 till 106 kvm nu i september för Brf Lgh. Riktigt imponerande men detta är inget nytt för oss som har hängt i denna tråd ett tag.
Citera
2022-09-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför sjunker inte priserna? Räkningarna i juli/augusti var astrononimiska men marknaden är fortsatt stabil. Detta trots att elpriserna är det som fullständigt dominerar debatterna och alla nyheter och fikarum.

Jag har följt rätt många objekt sedan innan sommaren och har noterat att många tillslut försvinner från tex hemnet men att inget slutpris publiceras. Inget konstigt med det i enstaka fall men när jag sett det några gånger blev jag nyfiken och letade lite bland hyresannonser. Mycket riktigt dök flera av objekten upp där. Man försöker nog dra i alla trådar man kan innan man går med på att sänka priset till den nivå köpare förväntar sig idag.

Jag tror det ska ner en bra bit till, men att det tar tid och att det säkert kommer en och annan liten uppgång på vägen när tillräckligt många köpare väntat tillräckligt länge på att slå till. För säljare och köpare lär det fortsätta finnas även de närmaste åren.
Citera
2022-09-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Jag har följt rätt många objekt sedan innan sommaren och har noterat att många tillslut försvinner från tex hemnet men att inget slutpris publiceras. Inget konstigt med det i enstaka fall men när jag sett det några gånger blev jag nyfiken och letade lite bland hyresannonser. Mycket riktigt dök flera av objekten upp där. Man försöker nog dra i alla trådar man kan innan man går med på att sänka priset till den nivå köpare förväntar sig idag.

Jag tror det ska ner en bra bit till, men att det tar tid och att det säkert kommer en och annan liten uppgång på vägen när tillräckligt många köpare väntat tillräckligt länge på att slå till. För säljare och köpare lär det fortsätta finnas även de närmaste åren.

Nej det ligger mycket i det men enligt trådens domedagsexpertis ska priserna fortsätta ned varje månad. Någon uppgång fanns absolut inte i korten och de som hävdade det var idioter.

Jag som tittar på hus har dock observerat att nästan varenda hus som var svårsålt till (för) höga priser redan i vintras också låg på hyressajter.

Vi får se vad nästa räntehöjning innebär. Jag skulle tippa en liten sättning medan ovan nämnda profeter är övertygade om att det kommer slå ner som en blixt från klar himmel och att folk kommer paniksälja till vrakpriser
Citera
2022-09-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Sthlm är en sjukt stabil marknad med en ökning på 105 till 106 kvm nu i september för Brf Lgh. Riktigt imponerande men detta är inget nytt för oss som har hängt i denna tråd ett tag.

Denna tråd avser väl bara inte Sthlm?
Citera
2022-09-07, 20:03
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Denna tråd avser väl bara inte Sthlm?
Mår Sthlm bra så mår landet bra.
Citera
2022-09-07, 20:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
På lägenheter i Sthlm innerstad och närförort åtminstone är det gott om budgivningar. Så länge objektet är bra och utgångspriset är vettigt. Men finns såklart många objekt utan bud också. Dvs. nu sållas agnarna från vetet jämfört med tidigare när det blev budgivning på allt i princip. Så jag skulle inte säga att marknaden är död, men har svalnat rejält. Ska bli spännande att se hur månaderna framöver utvecklas.
Jag referade bara till vad man sa i reportaget på Ekot. Man intervjuade också en kvinnlig mäklare i Stockholm som var den som "sålt mest hittills i år" och hon var inne på samma linje.

Jag kikade på några budgivningar på hemnet och inte var det mycket till bud, utan i bästa fall på nivån för "budstart" eller i några fall under budstarts-priset. För ett bud kan ju också vara ett bud nedåt, under utgångspriset.
Citera
2022-09-07, 21:36
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Nu fått avi om förnyelse av bostadslån (bundna räntan löper nu ut). Får ökad räntekostnad på 4860kr/mån exkl. ränteavdrag.
Surt .

Sedan har leasingkostnaden för bilen ökat med 700kr/mån. Också surt.

Värdekollen säger nu att huset är värt ca 800 000kr mindre än för ett år sedan. Rätt surt.

Börsportföljen ner 22% på helåret, extremt surt.

Matkassen ökat avsevärt i pris jmf med ett år tillbaka, tråkigt.
Champagne och annan dricka på systemet nu avsevärt mycket dyrare än i våras.

Elkostnaden för kommande vintern blir otrevlig för oss då vi har 300kvm med lfp-uppvärmning.

Ja fyfan, det här är ett riktigt skitår och pengarna forsar iväg. Nästan så man börjar överväga hyreslägenhet i stan och göra sig av med bilen...

Det är tuffa tider nu, vi känner iaf av det. Påverkar visserligen ingenting i vårt vardagliga liv, men sparkvoten för året kommer ju ta en rejäl smäll.

Tråkigt läge, tror inte ni är ensamma. Eller tror nog många sitter i samma sits.
En från andra sidan här så undrar jag ändå är det vissa planer som ställts in? Typ fjällresa, renoveringar (material har väl också skjutit i höjden) eller dragit in på viss lyx?

Ser matkassen annorlunda ut? Blir det mer falukorv än entrecoté?

Genuin fråga är rätt intressant ur en hyresgäst perspektiv som knappt drabbas ännu förutom matkassen och soppan då.
Citera
2022-09-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja varje gång man hör en domedagsprofet så är det alltid vänta bara. Alltid liite längre fram. Precis detsamma under covid. Vänta bara samhället kollapsar till hösten, till vintern, till våren

Hela din argumentation grundar sig på att folk har ropat på vargen i alla dessa år. Men tänk om vargen verkligen kommer den här gången?
Citera
2022-09-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Allt händer inte över en natt!

Snart ska vi ha nästa höjning från RB och den effekten kommer visa sig i nov/dec i år. Så det kommer vara tungt för många i början av nästa år. Och grädden på moset så kommer november höjningen från RB lagom till julen😂

Exakt vad menar du?

Priserna idag tecknar såklart in räntorna för lång tid framåt.
Alla, över tio år som kan knyta sina skor, vet att räntan höjs.
Det speglas naturligtvis i priserna redan idag eftersom scenariot framåt redan är helt känt. Varför skulle det dröja till november eller december innan det märks?!
Citera
2022-09-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Nu fått avi om förnyelse av bostadslån (bundna räntan löper nu ut). Får ökad räntekostnad på 4860kr/mån exkl. ränteavdrag.
Surt .

Sedan har leasingkostnaden för bilen ökat med 700kr/mån. Också surt.

Värdekollen säger nu att huset är värt ca 800 000kr mindre än för ett år sedan. Rätt surt.

Börsportföljen ner 22% på helåret, extremt surt.

Matkassen ökat avsevärt i pris jmf med ett år tillbaka, tråkigt.
Champagne och annan dricka på systemet nu avsevärt mycket dyrare än i våras.

Elkostnaden för kommande vintern blir otrevlig för oss då vi har 300kvm med lfp-uppvärmning.

Ja fyfan, det här är ett riktigt skitår och pengarna forsar iväg. Nästan så man börjar överväga hyreslägenhet i stan och göra sig av med bilen...

Det är tuffa tider nu, vi känner iaf av det. Påverkar visserligen ingenting i vårt vardagliga liv, men sparkvoten för året kommer ju ta en rejäl smäll.

Elkostnaden är väl det som kommer bli brutalt ändå. Ökad räntekostnad på 4500kr är ju en piss i havet jämfört med en ökad elkostnad med 25-30 000...
Citera
2022-09-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Hela din argumentation grundar sig på att folk har ropat på vargen i alla dessa år. Men tänk om vargen verkligen kommer den här gången?

Alldeles nyss skulle hösten vara rena katasteofen. Nu visar den upp stabilitet. Vargen verkar fortsätta gömma sig som den gjort sedan FB startade
Citera
2022-09-07, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt vad menar du?

Priserna idag tecknar såklart in räntorna för lång tid framåt.
Alla, över tio år som kan knyta sina skor, vet att räntan höjs.
Det speglas naturligtvis i priserna redan idag eftersom scenariot framåt redan är helt känt. Varför skulle det dröja till november eller december innan det märks?!
Till stor del har det prisats in, men det finns ändå alltid en effekt när det verkställs.

Hur mycket har marknade prisat in att det höjs 0.5,1,1.5 eller 2%? Om det har prisats in vet dem exakt vart räntehöjningarna hamnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in