2022-09-07, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej jag kommer såklart rösta på Afs. Allt annat skulle vara oetiskt och illojalt mot mitt fosterland.

Ja, sossarna kommer förmodligen göra ett av sina värsta val någonsin. Pga Nyans. Men ändå bli störst eller näst störst. Känn på den

Jag tror inte nyans får mer än 4-5%. S kommer ändå ha tillräckligt med invandrarröster och kvinnliga offentligahetsanställda, arbetslösa och sjukskrivna som röstar på dem. Jag tror muslimerna kommer välja ungefär S/Nyans 50/50 detta valet.

Så: S 25%, SD 22%, M 17% och Nyans 4-5%. Resten är obetydligt. vänsterblocket vinner oavsett. L och C väljer ånyo vänstersidans

Ungefär så.

Jag trodde inte det för blott någon vecka sedan. Tills opinionsundersökningen från Angered kom.

En opinionsundersökning där för övrigt hela 70% (!) inte ens kände till att Nyans existerade. Jo, det blir säkert 4-5% i HELA Sverige. Du drar för stora växlar på den där undersökningen och extrapolerar helt fel. Du kan inte utgå från om alla helt plötsligt fick kännedom om partiet skulle rösta i exakt samma utsträckning som de som känner till partiet idag.

"– En mycket stor andel (70,2%) av de röstberättigade invånarna i Angered med utländsk bakgrund känner inte till Partiet Nyans.

Kommentar: Dokus undersökning visar att Partiet Nyans är okänt för majoriteten av dess målgrupp. Resultatet är väsentligen identiskt för samtliga undersökta områden i Angered. Doku har vid intervjuerna noterat att okunskapen om Partiet Nyans hos målgruppen är jämt fördelad mellan kvinnor och män och mellan personer som är yngre och äldre än 50 år.

– Av de röstberättigade invånarna i Angered med utländsk bakgrund som känner till Partiet Nyans kan majoriteten (51,4%) tänka sig att rösta på partiet och en mycket stor andel (85,7%) kan tänka sig att rösta på partiet eller kanske tänka sig att göra det."

Edit: såg nu att det inte ens är en opinionsundersökning. De har alltså gått ut och frågat folk på stan. Vi vet alltså inte ens om den är representativ och har alltså inte ens genomförts som vanlig opinionsundersökning där man ska slumpa fram urvalet.
Senast redigerad av lloydfabege 2022-09-07 kl. 20:30.
Citera
2022-09-07, 20:30
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Herre gud en till...
Sluta vara efterbliven.
ALLA röster räknas och betyder lika mycket.
Det är oerhört jämnt och kommer förmodligen avgöras på små marginaler.
Gå och rösta nu. Din röst kan vara avgörande.

Om de röd gröna vid undersökning efter undersökning får närmare och även över 50% så är det väl ganska självklart att dom får över 50% på söndag? Inte sant? Då är det väl ganska solklart att jag som röstar höger och alltid gjort det funderar på om jag ska rösta överhuvudtaget när det ändå är avgjort redan (känns det som)? Känns som att jag kastar bort min röst då de röd gröna redan vunnit valet innan vi ens röstat.

Ungefär som två färger. Svart får 49-51% i 8/10 undersökningar och vit får majoritet i två undersökningar. Då säger sannolikheten att svart kommer få majoritet.

Men ja, jag ska rösta och jag kommer att rösta SD. Tycker bara det är så "fucked up" att rösta när valet redan är avgjort innan vi ens ska rösta. Sverige består av sossar, center och miljöfolk och det får vi leva med, that´s it. Vi kommer aldrig få en blå regering som samlar över 50% så länge 30 till 60-talisterna är vid livet.
Citera
2022-09-07, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Du länkade till den högst tendentiösa Sjunnesson som UTAN belägg gjorda grova antaganden om 80% av alla invandrare är muslimer. Beräkningen var oseriös och byggde inte på några källor förutom fria fantasier.

Kolla t ex på nedan länk från SCB för 2020 och 2021. En snabb uträkning (Excel) så är det minst 45% av antalet invandrare som kommer från ICKE-muslimska länder i topp 20 och då är en stor del "Övriga" länder där sannolikt alla inte är muslimska.

Topp 10 länder år 2021 är
1. Sverige
2. Indien
3. Syrien
4. Tyskland
5. Pakistan
6. Polen
7. Iran
8. Irak
9. Turkiet
10. Kina

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige/#Timeline

Ok, men varför skulle det göra någon skillnad om enbart 55% av invandrarna kom från muslimska länder 2021?

Varför skulle vi inte kunna ha 2 miljoner med muslimsk bakgrund 2022?

Kom också ihåg att ”född i Sverige” inte betyder att de inte är muslimer heller. Det är många svenskfödda muslimer. Förmodligen lika många som icke svenskfödda muslimer.

Sjunnesson kommer fram till att ca 60% av alla med utländsk bakgrund är från muslimska länder. Varför skulle det vara orimligt menar du?

Du vet att det är över 2 miljoner utrikesfödda i Sverige idag? Andelen med utländsk bakgrund är ju inte direkt lite heller.
Citera
2022-09-07, 20:38
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ok, men varför skulle det göra någon skillnad om enbart 55% av invandrarna kom från muslimska länder 2021?

Kom också ihåg att ”född i Sverige” inte betyder att de inte är muslimer heller. Det är många svenskfödda muslimer. Förmodligen lika många som icke svenskfödda muslimer.

Sjunnesson kommer fram till att ca 60% av alla med utländsk bakgrund är från muslimska länder. Varför skulle det vara orimligt menar du?

Du vet att det är över 2 miljoner utrikesfödda i Sverige idag? Andelen med utländsk bakgrund är ju inte direkt lite heller.

Det betyder alltså att det är likadant i många andra västländer. Eller har Pew bara underskattat andelen i Sverige?
Citera
2022-09-07, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
En fransos jag pratade med härom året påstod att minst 30 procent av Frankrikes befolkning är muslimer. Stämmer det enligt dig?

Om det stämmer att du pratade med en fransos?! Tveksamt. Svårt att verifiera.

Skulle säga 10% chans.
Citera
2022-09-07, 20:43
Avslutad
Citat:

Du får inte ihop siffrorna helt enkelt. Det finns inte tillräckligt många invandrade även om det skulle vara 100% muslimer sen 2016 när det var 800 000. Nu ligger det förmodligen inte ens på 50%.

Ja, jag tycker också det är för många men det är inte så många som du hävdar utan belägg. Du upprepar bara 2 miljoner muslimer som om det vore en sanning men har inga RIKTIGA belägg utan bara felaktiga antaganden utan stöd i statistik för att komma fram till den siffran.
Citera
2022-09-07, 20:45
Avslutad
Citat:
En opinionsundersökning där för övrigt hela 70% (!) inte ens kände till att Nyans existerade. Jo, det blir säkert 4-5% i HELA Sverige. Du drar för stora växlar på den där undersökningen och extrapolerar helt fel. Du kan inte utgå från om alla helt plötsligt fick kännedom om partiet skulle rösta i exakt samma utsträckning som de som känner till partiet idag.

"– En mycket stor andel (70,2%) av de röstberättigade invånarna i Angered med utländsk bakgrund känner inte till Partiet Nyans.

Kommentar: Dokus undersökning visar att Partiet Nyans är okänt för majoriteten av dess målgrupp. Resultatet är väsentligen identiskt för samtliga undersökta områden i Angered. Doku har vid intervjuerna noterat att okunskapen om Partiet Nyans hos målgruppen är jämt fördelad mellan kvinnor och män och mellan personer som är yngre och äldre än 50 år.

– Av de röstberättigade invånarna i Angered med utländsk bakgrund som känner till Partiet Nyans kan majoriteten (51,4%) tänka sig att rösta på partiet och en mycket stor andel (85,7%) kan tänka sig att rösta på partiet eller kanske tänka sig att göra det."

Edit: såg nu att det inte ens är en opinionsundersökning. De har alltså gått ut och frågat folk på stan. Vi vet alltså inte ens om den är representativ och har alltså inte ens genomförts som vanlig opinionsundersökning där man ska slumpa fram urvalet.

Nej jag drar inte för stora växlar. Jag har skrivit att jag tror Nyans for mellan 4 och 5%.

Sedan har jag raljerat om hur många % de potentiellt kan få baserat på antal muslimer i Sverige, vilket är en jävla skillnad. Det är mest för att redogöra för folk att det inte alls är orimligt att de kommer klara riksdagsspärren.

Men det spelar ingen roll hur mycket jag än håller på. Nästan alla kommer bli helt chockade ändå.
Citera
2022-09-07, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det betyder alltså att det är likadant i många andra västländer. Eller har Pew bara underskattat andelen i Sverige?

Nej de har säkerligen underskattat de flesta västländer med en hög andel muslimsk befolkning. Omedvetet eller medvetet låter jag vara osagt.

Poängen är att ingen egentligen vet. Allt blir uppskattningsvis. Ingen vet egentligen hur många som bor i Sverige eftersom vi inte gjort folkräkning på över 30 år.

En miljon med samordningsnummer utöver 10,5 miljoner. Ingen vet var alla de befinner sig tex. Ja du läste rätt.
Citera
2022-09-07, 20:50
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Lööf är dock på vänstersidan, undrar vilka nyliberala förslag hon ska ha igenom..? Reinfeldt är inte längre kvar, och SD kan knappast regera själva. numera är miljömupparna farligast för sverige (det var ju också de som hade en stor påverkan på migrationen reda på reinfeldts tid).
Lööf & co är reinfeldtare. Förstå det. Hon, med sitt småttiga ledaskikt i (C) är höger- och GAL-extrem. Se det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
För utvecklingen de senaste 8 åren har varit så positiv? Precis allt har blivit sämre. Och absolut ingenting pekar på något annat än en fortsättning. Regeringspartierna har den senaste veckan t.om sagt att den inte tänker ändra på något i de avgörande frågorna.

SD är garanten att det INTE blir klassisk moderatpolitik. Och M kommer inte till makten utan SD.

Vi MÅSTE bygga ny kärnkraft då vårt elnät håller på att haverera. Det är fakta.
Vi måste få ned bränslepriserna.
Dessa två punkter påverkar priserna på ALLT.

Vi måste få ett regeringsskifte annars kommer den nedåtgående spiralen fortsätta. Den spiralen slutar i en samhällskrasch, det är oundvikligt.

Så varsågoda att välj.
Hur har det gått tidigare? NATO, EU mm. (SD) har gång på gång gett upp när det kommer till grundläggande fågor.

Jag förstår inte varför (SD) inte har rört sig mer mot mitten. Där finns rösterna. Jag ska leta fram H-V o GAL-TAN.
Citera
2022-09-07, 20:52
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nej de har säkerligen underskattat de flesta västländer med en hög andel muslimsk befolkning. Omedvetet eller medvetet låter jag vara osagt.

Poängen är att ingen egentligen vet. Allt blir uppskattningsvis. Ingen vet egentligen hur många som bor i Sverige eftersom vi inte gjort folkräkning på över 30 år.

En miljon med samordningsnummer utöver 10,5 miljoner. Ingen vet var alla de befinner sig tex. Ja du läste rätt.

Jag såg en video nyligen av en britt där de sa att förra året föddes 200 000 barn i Storbritannien av en albansk mor trots att det enligt de senaste officiella siffrorna bara finns 50 000 albaner i Storbritannien!
Citera
2022-09-07, 20:58
Avslutad
Citat:
Du får inte ihop siffrorna helt enkelt. Det finns inte tillräckligt många invandrade även om det skulle vara 100% muslimer sen 2016 när det var 800 000. Nu ligger det förmodligen inte ens på 50%.

Ja, jag tycker också det är för många men det är inte så många som du hävdar utan belägg. Du upprepar bara 2 miljoner muslimer som om det vore en sanning men har inga RIKTIGA belägg utan bara felaktiga antaganden utan stöd i statistik för att komma fram till den siffran.

Jag rekommenderar dig att börja gräva lite och scrolla dig igenom SCB djungel.

Jag har redan gjort det.

Personer födda i Sverige med båda föräldrarna födda i Sverige är enligt SCB ca 7 miljoner.

Vilket blir 3,5 miljoner med utländsk bakgrund. Finnar ca 140 000 tex. Detta är vad jag kommer ihåg.

Det framgår sedan att det är bort emot 2 miljoner totalt från muslimska länder. Men du måste lägga ihop alla siffror själv.
Citera
2022-09-07, 21:01
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om de röd gröna vid undersökning efter undersökning får närmare och även över 50% så är det väl ganska självklart att dom får över 50% på söndag? Inte sant? Då är det väl ganska solklart att jag som röstar höger och alltid gjort det funderar på om jag ska rösta överhuvudtaget när det ändå är avgjort redan (känns det som)? Känns som att jag kastar bort min röst då de röd gröna redan vunnit valet innan vi ens röstat.

Ungefär som två färger. Svart får 49-51% i 8/10 undersökningar och vit får majoritet i två undersökningar. Då säger sannolikheten att svart kommer få majoritet.

Men ja, jag ska rösta och jag kommer att rösta SD. Tycker bara det är så "fucked up" att rösta när valet redan är avgjort innan vi ens ska rösta. Sverige består av sossar, center och miljöfolk och det får vi leva med, that´s it. Vi kommer aldrig få en blå regering som samlar över 50% så länge 30 till 60-talisterna är vid livet.

Jag hör dig och förstår din frustration, tro mig...
Men! Det är väldigt jämnt och OI har fel ibland.
Gör du rätt i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in