2022-09-07, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Men du framför ju inga belägg för dina siffror. Du anger 800 000 (som har en källa) och gissar sen hejvilt. Nej, Nyans kommer inte få 300 000 röster. Var glad för det istället.

Jag tycker inte heller om praktiserande och troende muslimer (eller andra religiösa människor heller för den delen) och det KAN bli ett hot framöver. Men överdriv inte.

Jag presenterade dels ett eget räknestycke och dels länkade dit andra hade gjort det med ungefär samma resultat.

Du kan ju gräva själv lite. Men tex SCB är en jävla djungel såklart (medvetet?) och för inte statistik för religioner. Men det går däremot relativt enkelt att kolla upp att ca 20% av Sveriges befolkning 2022 kommer från muslimska länder/områden.

Det här oroade mig inte nämnvärt innan jag började förstå helheten och läste om opinionsundersökningen från Angered där över 85%! Sade sig kunna tänka rösta på Nyans.

Jag är ironiskt nog rädd att S börjar spela ut sin roll i förorterna (vilket de förmodligen har) och att Nyans väckt helt nya hopp.
Citera
2022-09-07, 19:58
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag presenterade dels ett eget räknestycke och dels länkade dit andra hade gjort det med ungefär samma resultat.

Du kan ju gräva själv lite. Men tex SCB är en jävla djungel såklart (medvetet?) och för inte statistik för religioner. Men det går däremot relativt enkelt att kolla upp att ca 20% av Sveriges befolkning 2022 kommer från muslimska länder/områden.

Det här oroade mig inte nämnvärt innan jag började förstå helheten och läste om opinionsundersökningen från Angered där över 85%! Sade sig kunna tänka rösta på Nyans.

Jag är ironiskt nog rädd att S börjar spela ut sin roll i förorterna (vilket de förmodligen har) och att Nyans väckt helt nya hopp.

Så sossarna kommer göra ett extremt dåligt val eftersom de förlorar massa väljare till Nyans?

Är du förresten en accelerationist som själv kommer rösta på Nyans?
(FB) Röstade AfS sist, men kommer att rösta Nyans i år. (Accelerationism)
Citera
2022-09-07, 20:01
Medlem
Viktig debatt nu.
Kan Kristersson platta till Magdalena så är mer än halva slaget vunnet tills på Söndag.
Citera
2022-09-07, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
En del verkar tro att halva Europas befolkning bär burqa.

Nej det är ingen som tror. Turkiet tex är ett relativt sekulärt land. Men +90% identifierar sig ändå som muslimer.

Folk verkar har svårt att skilja på sekulariteten mellan den muslimska och kristna världen. Islam kan inte jämföras med kristendomen och Nyans väljare kan inte jämföras med kristdemokraternas väljare. Det är helt fundamentala och naiva misstag.

Man måste inte vara inskriven i ett muslimskt trossamfund för att lägga sin röst på Nyans.

Faktum kvarstår: vi har bort emot 2 miljoner muslimer i Sverige idag. Do the math. Valdeltagandet kan vara extremt lågt och Nyans kommer ändå med enkelhet klara 4% spärren.

Mark my words.
Citera
2022-09-07, 20:04
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Viktig debatt nu.
Kan Kristersson platta till Magdalena så är mer än halva slaget vunnet tills på Söndag.

Ja Ulf vinner alla debatter mot Maggan med händerna bakbundna i motvind i uppförsbacke.
Det säger mer om Maggan än om Ulf.
Citera
2022-09-07, 20:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nej det är ingen som tror. Turkiet tex är ett relativt sekulärt land. Men +90% identifierar sig ändå som muslimer.

Folk verkar har svårt att skilja på sekulariteten mellan den muslimska och kristna världen. Islam kan inte jämföras med kristendomen och Nyans väljare kan inte jämföras med kristdemokraternas väljare. Det är helt fundamentala och naiva misstag.

Man måste inte vara inskriven i ett muslimskt trossamfund för att lägga sin röst på Nyans.

Faktum kvarstår: vi har bort emot 2 miljoner muslimer i Sverige idag. Do the math. Valdeltagandet kan vara extremt lågt och Nyans kommer ändå med enkelhet klara 4% spärren.

Mark my words.

En fransos jag pratade med härom året påstod att minst 30 procent av Frankrikes befolkning är muslimer. Stämmer det enligt dig?
Citera
2022-09-07, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Du behöver nog läsa på det där med muslimer och vilka muslimer som finns i Sverige

.
Senast redigerad av redlineoffside 2022-09-07 kl. 20:07.
Citera
2022-09-07, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Du behöver nog läsa på det där med muslimer och vilka muslimer som finns i Sverige

Ja det har jag reden gjort och en förkrossande majoritet är sunnimuslimer.

Men ingen verkar förklara varför det skulle göra någon skillnad eftersom Nyans inte valt någon riktning.
Citera
2022-09-07, 20:06
Avslutad
Citat:
Ja det har jag reden gjort och en förkrossande majoritet är sunnimuslimer.

Men ingen verkar förklara var det skulle göra någon skillnad eftersom Nyans inte vakt någon riktning.
.
Citera
2022-09-07, 20:11
Avslutad
Citat:

Du länkade till den högst tendentiösa Sjunnesson som UTAN belägg gjorda grova antaganden om 80% av alla invandrare är muslimer. Beräkningen var oseriös och byggde inte på några källor förutom fria fantasier.

Kolla t ex på nedan länk från SCB för 2020 och 2021. En snabb uträkning (Excel) så är det minst 45% av antalet invandrare som kommer från ICKE-muslimska länder i topp 20 och då är en stor del "Övriga" länder där sannolikt alla inte är muslimska.

Topp 10 länder år 2021 är
1. Sverige
2. Indien
3. Syrien
4. Tyskland
5. Pakistan
6. Polen
7. Iran
8. Irak
9. Turkiet
10. Kina

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige/#Timeline
Citera
2022-09-07, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Så sossarna kommer göra ett extremt dåligt val eftersom de förlorar massa väljare till Nyans?

Är du förresten en accelerationist som själv kommer rösta på Nyans?
(FB) Röstade AfS sist, men kommer att rösta Nyans i år. (Accelerationism)

Nej jag kommer såklart rösta på Afs. Allt annat skulle vara oetiskt och illojalt mot mitt fosterland.

Ja, sossarna kommer förmodligen göra ett av sina värsta val någonsin. Pga Nyans. Men ändå bli störst eller näst störst. Känn på den

Jag tror inte nyans får mer än 4-5%. S kommer ändå ha tillräckligt med invandrarröster och kvinnliga offentligahetsanställda, arbetslösa och sjukskrivna som röstar på dem. Jag tror muslimerna kommer välja ungefär S/Nyans 50/50 detta valet.

Så: S 25%, SD 22%, M 17% och Nyans 4-5%. Resten är obetydligt. vänsterblocket vinner oavsett. L och C väljer ånyo vänstersidans

Ungefär så.

Jag trodde inte det för blott någon vecka sedan. Tills opinionsundersökningen från Angered kom.
Citera
2022-09-07, 20:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Nej jag kommer såklart rösta på Afs. Allt annat skulle vara oetiskt och illojalt mot mitt fosterland.

Ja, sossarna kommer förmodligen göra ett av sina värsta val någonsin. Pga Nyans. Men ändå bli störst eller näst störst. Känn på den

Jag tror inte nyans får mer än 4-5%. S kommer ändå ha tillräckligt med invandrarröster och kvinnliga offentligahetsanställda, arbetslösa och sjukskrivna som röstar på dem. Jag tror muslimerna kommer välja ungefär S/Nyans 50/50 detta valet.

Så: S 25%, SD 22%, M 17% och Nyans 4-5%. Resten är obetydligt. vänsterblocket vinner oavsett. L och C väljer ånyo vänstersidans

Ungefär så.

Jag trodde inte det för blott någon vecka sedan. Tills opinionsundersökningen från Angered kom.

Själv valde jag mellan Afs och SD, men bestämde mig för SD efter grisen Hultqvists Biden-liknande tal om att SD är ett hot.

Förresten här är en poll på en arabisk sida i Sverige: https://pbs.twimg.com/media/FbqrCz-XkAAbwLQ?format=jpg&name=small
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in