2022-09-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det händer grejer norr om Izium nu. Ukraina erövrar by efter by och stöter på väldigt lite motstånd. Är den ryska armén så utarmad så att man inte längre har manskap för att täcka upp hela fronten? Allt man har kvar verkar ha skickats till antingen Donetskoffensiven eller för att försvara Kherson.
Är det här bekräftat än? Jag hoppas verkligen att det stämmer att Ukraina gör framsteg men det är lätt att gå till önsketänkande i eländet.
Citera
2022-09-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Är det här bekräftat än? Jag hoppas verkligen att det stämmer att Ukraina gör framsteg men det är lätt att gå till önsketänkande i eländet.

Volokhiv Yar ska vara i ukrainska händer enligt mina källor. Inget jättestort än kanske, men går man mycket längre än så kan de 10+ BTGer i Izium få det svettigt.
Citera
2022-09-07, 17:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ser bra ut enligt denna karta. Sen finns även twitterrykten att Chkalovske redan är Ukrainskt och strider pågår i Savyntsi lite längre söderut.

https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
2022-09-07, 18:20
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Vilka frontavsnitt? Det verkar som det händer en del öster om Kharkiv.
Förstås, börjar det bli genombrott och ryska soldaterna känner att de börjar bli avskurna och inte har en aning vad planen är kan det lätt bli panik.

Som flera skrivit Kharkiv och Izium alltså östra fronten. Kan vara så jävla intelligent att man lyckats lura ner ryska reserven till södra fronten och den offensiven bara syftar till att binda så mycket förband som möjligt i strid innan man slår bakom Izium för att strypa järnvägarna (och därmed underhållet) till dom största koncentrationerna av ryska förband.
Citera
2022-09-07, 18:23
Medlem
fittslems avatar
Så nu börjar alltså Ukraina ta tillbabaka land från store starka Ryssen?

Satan vilken flopp.
Citera
2022-09-07, 18:32
Medlem
FN varnar för eventuell katastrof vid kärnkraftverket. - 4 miljoner Ukrainare får ström därifrån med.

NBC
https://youtu.be/uL7_IbEjv0Y

-------------------

Ryskt SU 25 plan på låg höjd skjuts ner
https://www.youtube.com/watch?v=Xguvt4-yNZY&ab_channel=Suchomimus
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-09-07 kl. 19:20.
Citera
2022-09-07, 18:47
Medlem
En polsk public servicekanal (TPV World) på engelska uppger att Tyskland stoppat tidigare Finska 122 mm howitzers från Estland som ville skicka dem till Ukraina redan i december men har fått skicka dem först nu. Berlin stoppade alltså detta. Onekligen märkligt att Tysklands byråkrati kan stoppa dessa kanoner från Estland. Samma polska kanal uppger att det är blodbad på ryska soldater men den är partisk och kanalen visar scener från fältet som västmedia aldrig skulle visa. Kanalen är lite "amatörmässig" för att vara Public Service.

Har hoppat fram i länken så kan ni höra själva ang de stoppade kanonerna.
https://youtu.be/eyr-qacUtv8?t=136

---------------------------------------------

Vidare har Tyskland avböjt begäran om mer tunga vapen bla Leopard 2. Tydligen är de rädda för eskalering eller så vill de behålla sina grejor på hemmaplan.

Har hoppat fram i länken
https://youtu.be/eyr-qacUtv8?t=30
Citera
2022-09-07, 19:40
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Såg precis film på ukrainska soldater vid utslaget ryskt rakart. Då börjar vi snacka genombrott och upprullning…
Citera
2022-09-07, 19:48
Medlem
Alltså, ju mer jag tänker på det vilken jävla fiasko för ryssen. Så otroligt uselt från början till slut. De har fan inte gjort ett endaste rätt. De har verkligen misslyckats på alla nivåer och i alla beslut. INGET har ju gått som det skulle.

Allt har verkligen varit uselt. Usla soldater, usla chefer, usel utrustning, usel planering, usla doktriner. Eddie Meduza hade fan skött det bättre.

Kan någon nämna något som fungerat för ryssen? Något där de lyckats eller utrustning som fungerat?

Jag trodde faktiskt inte att de var så dåliga som de är. Tom arabarmeerna lyckades ju någorlunda under ex Yom Kippur. Där gick det åt skogen när de struntade i doktrin och avancerade ut från sitt LV skydd. Ryssen är fan tom sämre än araberna på att kriga.
Citera
2022-09-07, 19:56
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladmigrant
Trams. Två länder förbereder sig inte för krig i 6-7 år och angriparen tror att det ska vara över på en vecka.

Hur länge man förbereder ett krig, säger ingenting om hur länge man har tänkt att utkämpa det.

Tyskland planerade sitt krig mot Frankrike 1914 i mer än 40 år och avsåg att segra inom ett par veckor. I verkligheten tog det mer än 4 år och slutade med att Tyskland förlorade.

Israel planerade t.ex. sexdagarskriget i flera år och planerade att vinna fasen mot Egypten och Jordanien på 3-4 dagar. I verkligheten tog det 4 dagar.

Och oavsett hur lång tid som Crassus tänkte sig att hans krig mot perserna skulle ta efter 3-4 år av förberedelser, så planerade han garanterat inte för ett krig som skulle vara i 681 år.
Citera
2022-09-07, 20:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Som jag förstått det så var det så har båda sidor rapporterat om detta. Jag noterade en rapport som indikerar att Ukraina tagit sig betydligt längre än vad som är bekräftat. De ska följt M-03 hela vägen ner till Vesele. Om det är sant så har Ryssarna i Iziom snart stora problem För att inte tala om trupperna i Balakiia som är helt rökta.

Ukraina tog dessutom ett noterbart stort område öster om Sloviansk häromdagen.

Med två sådana framsteg i närheten av varandra så är det troligt att Ryssarna tunnat ut mängden trupp i området. Ryssarna har visserligen en del trupp i ett obetydligt område norr om Kharkiv som det skulle kunna flytta på i försök att rädda Izium.
Citera
2022-09-07, 20:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladmigrant
Trams. Två länder förbereder sig inte för krig i 6-7 år och angriparen tror att det ska vara över på en vecka.

Kriget är ingen rysk flopp men sanktionerna är en flopp för Europa. Putin sitter säkert, Ryssland har stärkts och europeerna kan se sig om i stjärnorna efter vettig energiproduktion. Nu måste kolkraftverk till. Europa utvecklas bakåt.
Att inta Krim var ju en promenadseger. Jag skulle inte bli förvånad om Putin verkligen trodde att invasionen av hela Ukraina skulle gå lika enkelt. Ryska politiker talar med sådan övertygelse om att deras parallella universum verkligen existerar. Är de så bra på att ljuga eller tror de på sig själva?

Det är helt självförvållat att göra sig beroende av Rysk gas. Både Sverige och Tyskland har stängt ner kärnkraftverk. Nu får vi lida för vår idiotiska politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in