2022-09-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladmigrant
Du kanske talar sanning här. Jag vet inte. Men ryssarna har per nu i början på september erövrat hittills 130,000 kvadratkilometer ukrainsk jord. Det är inte flopp.

Men det stämmer att jag skrivit fel. Jag har skrivit 190,000 kvadratkilometer. Helt fel. Rätta siffran är lägre, 130,000 kvadratkilometer.
https://liveuamap.com/en/2022/7-september-ukrainian-military-at-volokhiv-yar-kharkiv-region

Är det en taktisk tillbakadragning på gång från rysk sida? Kanske vill de visa sin goda vilja?
Citera
2022-09-07, 10:53
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
En flopp är samma sak som ett misslyckande. Och sådana bedöms gentemot avsikten. Avsikten var enligt SAMTLIGA bedömare och Kreml själva att ockupera HELA Ukraina på några dagar. Och det var också så att alla bedömde att det var möjligt, med tanke på Rysslands militära övertag mot Ukraina innan kriget.

Hur tycker du det har gått?

Vi andra ser att Ryssland efter mer än 6 månader inte lyckats ockupera mer än 25-30% av Ukraina.

Så hur vill du beskriva den diskrepansen mellan vad avsikten var (inte vad den är NU) och det verkliga utfallet?

Jag förstår det som att han försöker få en flopp att bli en flipp eftersom han tror att det som händer i Ukraina är en tävling i att hiva iväg mest artilleriammunition. Eller så vet han inte skillnaden på flipp och flopp och är arg på oss för att han tror att vi tycker det är en flipp. Svårt att säga. Han verkar varken veta hur krig går till eller hur ord fungerar...

Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Wow! Hatten av för ett bra inlägg!

Jag brukar inte vara på medicinforat så mycket, trots att jag är mycket intresserad av medicin och inte tappad bakom en vagn där heller (det är för mycket altisar och folk som bara vill veta hur de knarkar på paracetamol, osv, där för min smak), så jag har missat detta. Menar du alltså att "Kulturmarxist" även ger hälsofarliga och pseudovetenskapliga medicinska tips? Det, håller jag med dig om, är ju att passera anständighetens gräns. Medicin är ett område där man bör ha en nolltolerans mot flum och folk som inte vet vad de snackar om, men presenterar saker som om de visste (dvs, det är helt okej att vara obildad. Helt okej att vara dum. Men inte okej att inte känna till det och agera därefter).

Så snälla Kulturmarxist, om du läser detta. Du är uppenbarligen intresserad av ditten och datten. Hur vore det om du bildade dig lite i sakerna? Med över 15000 inlägg måste jag säga att jag inte sett ett enda riktigt bra inlägg från dig. Det är antingen banala självklarheter som alla kan hålla med om, till att det är "on topic"-avstamp bara för att få nämna något om invandring, AI, drönare, MENA eller oligarker. Du gillar ju AI, och jag funderar på om det skulle vara lätt eller snorlätt att göra en bot som imiterar dig perfekt. Eller, är du kanske en bot? Någon jävla chalmerist (man får säga så, om man läst på KTH... ;P ) som gjort en bot som ska vara sådär lagom konspiratorisk lagd och försöka inympa återkommande samtalspunkter, men som hakat upp sig efter 10 år på vissa begrepp?

Jag ber om ursäkt till mods och alla läsare för off-topic. Men jag känner mig liksom lite desperat. Jag tycker jag försökt med "allt" för att hålla trådsabotörer borta. Först bemöta sakligt, bemöta och bemöta, sedan när det inte funkar, anmäla, anmäla och anmäla. Och nu igen, bemöta och bemöta. Off topic, ja, men det finns liksom ingen naturlig plats att ta upp det mer vetenskapsteoretiska och praktiska problemet med troll, pseudovetare och konspirationsnötter som är inne i varenda satans jävla diskussion och förstör år ut och år in!

Jag försöker dra mitt strå till stacken ibland i kampen mot grådvärgarna och byfånarna.
Det blir ju tyvärr lite OT ibland. Men det går ju inte att föra en konstruktiv diskussion med alla dessa galningar som tror att yttrandefrihet innebär frihet från ansvar att kunna något om det man säger med tvärsäker övertygelse.
Citera
2022-09-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Otroligt intressant att se om anfallen i söder delvis var en fint för att luta ryssen att engagera sin reserv i utsatt läge på fel sida en flod.
Det jag tycker mig skönja mellan raderna sådär, är att Ukraina har "läckt" och viskar om denna offensiv rätt tydligt sedan i somras, och på så sätt fått Ryssland att ansamla trupp eller t.o.m. reserver kring Kherson. Sedan spränger Ukraina broarna och dessa trupper är fast, och man börjar "offensiven" som inte ska förstås som "framåt!" utan att man står still och slår den nu isolerade fienden omsorgsfullt. När det passar, rör man sig framåt, men huvudsyftet är att slå ryssen och sedan rensa upp. Lite som Anders Puck Nielsen förklarar bättre här: https://www.youtube.com/watch?v=_a291BJXTRo

Och jag tror det ligger något i det du säger. Antagligen har man lagt upp det på så vis att man testar flera riktningar och bestämmer sedan vad som får bli "fint" och vad som får bli huvudriktning, beroende på hur ryssarna svarar.

För är det något Ukraina verkar ha visat, är att man är på mycket god väg att anamma ett mer västligt tänk med initiativ och flexibilitet i stället för att agera efter fixa planer som en teatershow.
Citera
2022-09-07, 11:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Du kanske talar sanning här. Jag vet inte. Men ryssarna har per nu i början på september erövrat hittills 130,000 kvadratkilometer ukrainsk jord. Det är inte flopp.

Men det stämmer att jag skrivit fel. Jag har skrivit 190,000 kvadratkilometer. Helt fel. Rätta siffran är lägre, 130,000 kvadratkilometer.

Det man kan jämföra med är Tysklands offensiver ner mot Kaukasus 1942 och mot Paris 1918:

Offensiverna nådde inte sina mål och allt var förgäves, vilket i båda fallen ledde till Tysklands nederlag och senare kapitulation. Åkermark har alltså inget militärt värde utan ger snarare problem med oskyddad logistik etc.

Efter 6 månader så har Ryssland i princip enbart tagit åkermark. Enda strategiska framgången torde vara vattenförsörjningen till Krim. Och kriget fortsätter, nu med stora ryska logistikproblem - man tar t o m hjälp av Nordkorea eftersom man börjar få slut i förråden.
Citera
2022-09-07, 11:55
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:

Mongoliet hade jättemycket eurasiska kvadratmeter men nu är de ett kuckland i ett avlägset hörn av Eurasien.
När ett land är omodernt och dess tid är förbi spelar det ingen roll hur många kV kilometer de råkar ha just nu.
Citera
2022-09-07, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vi VET att Ryssland trodde det skulle ta en handfull dagar

Trams. Två länder förbereder sig inte för krig i 6-7 år och angriparen tror att det ska vara över på en vecka.

Kriget är ingen rysk flopp men sanktionerna är en flopp för Europa. Putin sitter säkert, Ryssland har stärkts och europeerna kan se sig om i stjärnorna efter vettig energiproduktion. Nu måste kolkraftverk till. Europa utvecklas bakåt.
Senast redigerad av Gladmigrant 2022-09-07 kl. 12:04.
Citera
2022-09-07, 12:21
Medlem
Citat:
Trams. Två länder förbereder sig inte för krig i 6-7 år och angriparen tror att det ska vara över på en vecka.
Jag skriver utförligt och med argument. Jag försöker förklara, både vilka källor man kan använda och hur jag tolkar dem. Hur svarar du? Med motargument, analys och egna källor? Nej, du skriver "Trams".

Du har ju objektivt fel, inte minst därför att ser att du har noll koll, samt att du för andra eller tredje gången kommer med hittepåsiffran "6-7 år".

Det är lite som att folk ibland blandar ihop "planering" med "planen". Att inte planera, är att planera för misslyckande, men det betyder inte att en specifik *plan* kommer fungera.

På samma sätt har Ukraina förberett sig på krig rätt länge, ja, eftersom man har en aggressiv och expansionistisk granne. Ryssland har inte planerat detta krig i 6-7 år, och förresten har planeringens längd naturligtvis ingenting att göra med den tänkta tiden för exekvering.

Jävla stolle. Framförallt jävla lögnhals. Tror du verkligen att du kan övertyga någon genom att bara sitta och ljuga, hitta på din egna "verklighet" och inte komma med ett enda argument? Blotta förekomsten av din låga intelligens är en förolämpning. Sitta här och ljuga mig rakt upp i ansiktet och låtsas som att vi har en diskussion? Jävla fasoner.

Citat:
Kriget är ingen rysk flopp men sanktionerna är en flopp för Europa.
Nej. Ljug inte, speciellt inte om du inte ens orkar ljuga ihop argument.
Citat:
Putin sitter säkert, Ryssland har stärkts och europeerna kan se sig om i stjärnorna efter vettig energiproduktion. Nu måste kolkraftverk till. Europa utvecklas bakåt.
Osäkert, nej, fel och nej. Sanktionerna är förkrossande för Ryssland samtidigt som Europa visar sig klara av detta mycket bättre än vad ALLA trodde, inklusive europeiska ledare. Och sanktionerna kommer att öka, jag minns inte om det är sanktionspaket 6 eller 7 som är på g, och i vår kommer det vara adjö till rysk olja. Ryssland har inte en chans att ens på sikt sälja sin gas eller olja till någon annan, både av ekonomiska skäl (man måste rabattera olja till Indien) och av tekniska (Ryssland kan inte bygga pipelines utan västerländsk, sanktionerad, teknik och rysk produktion är på helt fel ställen för att kasta om exportrutter). Vad får vi i Europa? Lite dyrare energipriser, att vi äntligen släpper sargen vad kärnkraft beträffar, lite högre inflation och möjligen en recession. Fast i mindre omfattning än vad vi befarade. Europa är rikt och klarar av sånt här utan större problem. Ryssland är totalberoende av att sälja sin energi och att få importera all form av teknik och teknologi.

Den ryska armén är i stort sett slagen utan mobilisering, flygvapnet har visat sig alldeles enastående ineffektivt, man kan inte bygga fler robotar och måste hushålla, någon högteknologi har man inte (Ryssland kan producera 300mm-wafers i en 130 nm-process i en mycket långsam omfattning, dvs de ligger på 90-talsnivå och om utrustningen går sönder kan man inte köpa ny litografi). Vapnen man använder blir äldre och äldre, sämre och sämre och man har svårt att få fram folk. Även om Putin politiskt kunde mobilisera, så finns inte längre utrustning som fungerar.

Du har ingen koll, är ett dreglande mähä som sniffar rysspropaganda och röker copium hela dagen, utan kunskaper om hur Ryssland fungerar, hur världen fungerar, hur sanktioner fungerar, hur kriget går eller hur du ens ska kunna ta reda på, bekräfta och ifrågasätta uppgifter.

Hade du en objektivt verifierbar källa på att ukrainska förluster är större än ryska? Detta är tredje gången jag frågar. Eller kommer du bara svara "trams- det går jättebra för Ryssland, loool", eftersom du inte har något annat att komma med?
Citera
2022-09-07, 14:04
Medlem
Kiddieoxos avatar
Brothers morale is very high.

https://twitter.com/BarracudaVol1/status/1567470675471859712?t=2TnpTIwtAfGH9uKDCqlODA&s=19
Citera
2022-09-07, 14:54
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Börjar ramla in mycket filmer på glada Ukrainare med ryska krigsfångar eller erövrade ryska artilleripjäser. Tar dom artilleri ställningar med pjäser kvar så är det rejäla genombrott och det har gått ganska fort.
Citera
2022-09-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Börjar ramla in mycket filmer på glada Ukrainare med ryska krigsfångar eller erövrade ryska artilleripjäser. Tar dom artilleri ställningar med pjäser kvar så är det rejäla genombrott och det har gått ganska fort.
Vilka frontavsnitt? Det verkar som det händer en del öster om Kharkiv.
Förstås, börjar det bli genombrott och ryska soldaterna känner att de börjar bli avskurna och inte har en aning vad planen är kan det lätt bli panik.
Citera
2022-09-07, 15:32
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Vilka frontavsnitt? Det verkar som det händer en del öster om Kharkiv.
Förstås, börjar det bli genombrott och ryska soldaterna känner att de börjar bli avskurna och inte har en aning vad planen är kan det lätt bli panik.
Fronten i stort sätt inte avsnitt.
Citera
2022-09-07, 16:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det händer grejer norr om Izium nu. Ukraina erövrar by efter by och stöter på väldigt lite motstånd. Är den ryska armén så utarmad så att man inte längre har manskap för att täcka upp hela fronten? Allt man har kvar verkar ha skickats till antingen Donetskoffensiven eller för att försvara Kherson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in