2022-09-07, 19:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.zerohedge.com/energy/western-elites-sanctions-fever-will-see-common-people-freeze-wreck-lives-putin

Varnade folk här på Flashback om konsekvenserna av sanktionerna mot Ryssland, men man ville vara så ”goda” och man petade på björnen och nu slår den tillbaka.

Bra jobbat kära ledare
Det var Ryssland som petade på Ukraina och nu är så desperata på grund av hur dåligt det går på slagfältet att man hellre dagligen förlorar miljarder i uteblivna inkomster enbart för att förhoppningsvis få slut på den militära hjälpen från väst.
Putins beslut att strupa Nordstream 1 är beviset för att Ryssland snart är på sista andingen.
Så länge vi i Europa bara håller ut så kommer den ryska björnen inom kort ta sitt sista andetag.
Det här kommer bli en kamp mellan Ryssland och Europa, där den som håller ut längst vinner.
Senast redigerad av kato85 2022-09-07 kl. 20:11.
Citera
2022-09-07, 20:00
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Det finns inte tillräcklig koppling till kriget (som var rätt väntat). Sen är det ju ett avtal med konsument. Då ska tolkningen vara väldigt restriktiv (till konsumentens fördel).

De bundna avtalen gäller. Det är ju just prisökning folk försäkrat sig mot. :-)
Man kan nog utgå ifrån att bolagens jurister funderat på det här innan de agerat. Helt taget ur luften är det garanterat inte.
Citera
2022-09-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Och varför har du inte bundit ditt elpris?

Dubbelt upp mot rörligt.
Att binda nu vore konstigt.
Då låser jag mig till 20.000:- i månaden men förutsätter att även regeringen inte kommer tillåta att halva befolkningen hamnar på gatan för det är väl därför vi betalar skatt till dom? Så de uppfyller samhällskontraktet för annars har vi inget Sverige kvar och många stora företag går i kk, vilket leder till små intäkter till staten som då i sin tur tvingas till att skapa hyperinflation för att försörja befolkningen. Då kommer vi ha som Turkiet eller ännu värre Venezuela.
Detta kommer de knappast tillåta utan först kommer de ”vända på stenar” och ta bort amorteringskravet, förbjuda badhus el och offentliga belysning osv osv in i det sista. Sen ta bort bundna avtal (fördela ut kostnaden) avsätta el till främst industrin.

Så inflationen skyddar faktiskt oss med rörligt.
Och inflationen är inte bra för någon för då konkar nästan allt
Citera
2022-09-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Dum i huvudet?
Detta är kommunismens mamma. Alla ska ha det lika jävla dåligt

En liten klick rika som trampar på vanligt folks ryggar kallas liberalism. Vi har fått det från smutslandet usa och det kommer bli värre. Alla svenska riksdagspartier har blivit infekterade av det senaste 20 åren. Det gamla fina och trygga välfärds-Sverige har tynat bort lite för var år som gått. Vi kommer se ännu mer klara-sig-bäst-den-som-kan-liberalism i framtiden. Elpriserna är bara början.
Citera
2022-09-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vi får ta på oss en överdragströja, och duscha 5 minuter istället för 8.

Ryssen skickas till tidig medeltid.

Skulle ju vara najs men är enligt alla rimliga bedömningar rent önsketänkande.

Världen och dess sug efter billig energi är betydligt större än EU/Europa.
Citera
2022-09-07, 20:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
På vilket sätt skulle detta legitimera spekulationen av mat, samtidigt som du kritiserar spekulationen av ström?
Tack vare fastprisavtal och rörligt pris finns det även möjlighet att köpa billigare ström.

Det har inte funnits några intentioner från politikerna att det ska vara en spekulationsmarknad och jag fick inte teckna ett nytt bundet avtal förrän det gamla löpte ut nu i augusti. Tror du jag vill teckna för 3 kr/KWh?

När Socialdemokraterna slöt upp bakom Alliansens förslag att avreglera elmarknaden skrev de så här:
Den nya ellagstiftningen innebär konkurrens i handeln med el som ökar valfriheten
för elkonsumenterna och skapar förutsättningar för en ökad pris- och
kostnadspress inom elförsörjningen.
---
De föreslagna ändringarna i den vilande ellagstiftningen innebär att elkonsumenternas ställning stärks och att försörjningstryggheten i elsystemet förbättras.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/ny-ellagstiftning_GI03222
Inte en siffra rätt om man är snäll. Det är S och MP som dräpte kärnkraften 2015 och tog därmed förmågan ur det elsystem de enligt ovanstående åtgärd skulle trygga försörjningen ur

Citat:
Samma med ström, staten betalar nu en del av avgiften.
Blir inflationen extrem och folk kommer få svårt att ha råd till mat kommer staten även gå in där med subventionering.

Vad betalar staten för avgift och varför blandar du in inflationen?

Citat:
Självklart är den mer än adekvat, vad som sker med ström nu kan lika gärna ske med exempelvis livsmedel.

Nej eftersom livsmedel inte är en enda vara, vilket el är.

Citat:
1973 var bensinen extremt dyr, så det är varken första eller sista gången något är dyrare än vanligt.

Helt fel. Jag var högst aktiv under oljekrisen 1973 och sågade mycket ved för att elda och minska oljeförbrukningen, men bensinen var inte dyr. 1973 kostade en lite bensin strax över en krona, vilket motsvarar strax över sju krononor i dagens penningvärde.

Citat:
Det räcker att man sätter ett pristak på svensk ström, så kan man bibehålla sin position i EU-marknaden och fortsätta investera i förnybar energi, eftersom det både är billigare och inte tar åratal att konstruera, jämfört med kärnkraft (5-10 år för en reaktor) och då är den här krisen troligtvis redan över.

Pristak? Hur tänker du där?

Vad menar du med förnybar energi är det vindkraft? Det finns ju inte på långa vägar möjlighet att ersätta den kapacitet som vattenkraft och kärnkraft har med vindkraft. Läs på.
Citera
2022-09-07, 20:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Dubbelt upp mot rörligt.
Att binda nu vore konstigt.
Då låser jag mig till 20.000:- i månaden men förutsätter att även regeringen inte kommer tillåta att halva befolkningen hamnar på gatan för det är väl därför vi betalar skatt till dom? Så de uppfyller samhällskontraktet för annars har vi inget Sverige kvar och många stora företag går i kk, vilket leder till små intäkter till staten som då i sin tur tvingas till att skapa hyperinflation för att försörja befolkningen. Då kommer vi ha som Turkiet eller ännu värre Venezuela.
Detta kommer de knappast tillåta utan först kommer de ”vända på stenar” och ta bort amorteringskravet, förbjuda badhus el och offentliga belysning osv osv in i det sista. Sen ta bort bundna avtal (fördela ut kostnaden) avsätta el till främst industrin.

Så inflationen skyddar faktiskt oss med rörligt.
Och inflationen är inte bra för någon för då konkar nästan allt

Du valde att avstå ett fast avtal för att du ansåg det dyrt? Men det är ju det som är själva grejen med om man ska binda eller inte. Själv så band jag på 3 år och då gick mitt pris upp över 50%, men jag tog det säkra före det osäkra, vilket jag är glad för nu.
Citera
2022-09-07, 20:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Man kan nog utgå ifrån att bolagens jurister funderat på det här innan de agerat. Helt taget ur luften är det garanterat inte.

Taget ur luften är det ju inte. Det är givetvis en chansning och det kostar ju inte så mycket att försöka. Juristerna som de anlitat har inte tänkt mer än att de gör ett försök. Vem som helst inser ju att force majeure handlar om bristande leveransförmåga om man ska stödja sig på krigsklausulen. Att säga att man inte kunde förutse priset och vill leverera till högre pris är aldrig force majeure.
Citera
2022-09-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vi får ta på oss en överdragströja, och duscha 5 minuter istället för 8.

Ryssen skickas till tidig medeltid.

Tack jag måste läsa på historia hur folk överlevde i efterkrigstiden. Vet att man ofta levde på potatis med smak av ptja ja bara potatis.
Sen får vi återgå till eld. Det kan ju de flesta skapa själva (tändare) som tur är.
Skall nog sätta upp ett tält inomhus och stänga av värmen helt i vinter … inte för att det är för dyrt utan för jag vill leva som en miljöpartist och sedan till sommaren passa på att tacka dom för medeltidsförhållanderna. Då kan man ju säga till barnbarnen att år 2022-2024 var Sverige så fattigt att människor ärvde större kläder och fyllde dessa med gamla tidningspapper och värmde sig genom att plocka in herrelösa djur och levde med ransonerad mat från det kvarvarande samhället då regeringen störtades och vi återgick till stenåldern.
Citera
2022-09-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Som du säger, "Det är först när vi säljer överskott.... som vi blir tvungna att acceptera dessa priser."

Hur löser mer produktion i sverige det problemet?
Att vi producerar el NÄR DEN BEHÖVS!
Förstår du inte det??
Citera
2022-09-07, 20:21
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurosPhadox
Putin är smartare än man kan tro. Han såg att västvärlden låg sårbara med nedläggningen av kärnkraften och passade på att klämma till mot dess ömma punkt. Visserligen gick motståndet hårdare än han hade väntat sig i Ukraina, men det var absolut det bästa tillfället att slå till.

De där "90 miljarderna" (varifrån kommer de, helt plötsligt? Just det. Du och jag betalar, självfallet!) kunde ha använts till att bygga två nya kärnkraftverk i Sverige. Men det är ju så lägligt att det kommer upp nu sisådär 5 dagar kvar till valet. Varför passade det sig inte att rusta upp kärnkraften om vi nu hade "ladorna fulla", maggan?

Sossarna med tillhörande stödpartier är de största tjuvarna i Sveriges historia.

Rusatom tar 15 miljarder för att smälla upp en 1200 megawatts reaktor inklusive allt. Så 90/15 hade gett oss 6 reaktorer med en total effekt om 7200 megawatt. Hade vi tagit vara på spillvärmen från reaktorerna hade vi också sparat in mängder med el på vintern.
Citera
2022-09-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du valde att avstå ett fast avtal för att du ansåg det dyrt? Men det är ju det som är själva grejen med om man ska binda eller inte. Själv så band jag på 3 år och då gick mitt pris upp över 50%, men jag tog det säkra före det osäkra, vilket jag är glad för nu.

Jo du hade turen att gasledningen till eu stängdes av så eu måste räddas av andra grannländer och således drevs priset upp.

När jag tänker efter så bor jag i Sverige, vi har egen elförsörjning och kan exportera el.
Så beror på extraordinära förhållanden som påverkar svenskarna och inget vi kunnat förhindra.

Jag kommer ha all el avstängd, elda 50 värmeljus konstant.
Snacka om brandrisk men vad finns för alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in