2022-09-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
De flesta elbolag kommer bryta sina fasta avtal och alla behöver el så slutkonsumenten har inget att säga till om.

Nej, nu är du ute på fyllan. Vår finansminister har redan delgett i SVT att det är endast ETT bolag som vill bryta avtal.
Va inte så snabb med snacket, då blir oftast fel.
Citera
2022-09-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Nja. Det är ju inte så att bolaget kan göra som bolaget vill.
Det finns ju regler för sådant

Mitt avtal gäller till 2026. Så vi får väl se

Du det finns regler för allt i Sverige, i slutändan så är det en åklagare som bestämmer vad som är ett brott. Att elbolagen KAN göra saker är ett givet, men du räknar inte heller med att de kommer gå i konkurs då? Är du insatt i insolvensen hos ditt elbolags alla kunder? för det är ju det i grunden som bestämmer om just DITT bundna avtal kommer existera eller inte, i förlängningen.
Citera
2022-09-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad heter bolaget?

Kom igen flashback!
Citera
2022-09-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag har också dem - tecknade fast pris till 44öre/kWh på 5år i dec 2018.
Men efter vad jag hört&läst om dem så är jag ändå inte helt säker...

Gött! Jag teckande okt 2021 3 år, 68öre/kWh, innan priserna tog fart uppåt december samma år.
Citera
2022-09-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Kom igen flashback!
göteborgs energi tror jag de var? kan givetvis ha fel
har för mig att det var de som har blivit bästa elbolaget flera år i rad.. antagligen anledningen varför de som ensamt elbolag sa sanningen...
Citera
2022-09-07, 18:43
Medlem
Helt rätt så länge Sverige inte slutar att exportera el till Tyskland för att förhindra att tyskjävlarna ska smutsa ner naturen. Bryt ök. med EU likt övriga länder. Tyskland får ta eget ansvar för klimat och miljö.

Så trött på att vi ska vara så generösa hela tiden. Generositet leder aldrig till något långsiktigt, man förlänger bara lidandet.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
det är en sund tolkning, en annan totalt polär tolkning, som också kan vara sund.. är att det var ett bolag som hade civilkurage nog för sanningen.

dvs
det kanske inte är en tillfällighet att det bolaget som år efter år har högst kundbetyg av elbolagen, är de enda bolaget som säger rakt ut de ska säga upp bundna-avtal?
Det kan ju också vara så att de har högst betyg av den anledning att de enbart köper och säljer el till minsta möjliga pris där man inte har några som helst marginaler varpå man nu hamnar i skiten då man inte haft några som helst belägg för sina fasta priser man satt dvs att det aldrig fanns på kartan att det öht skulle gå att spara på att binda. Bedrägligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nej det gör det inte. EKOT hade intervjuat 2 experter dom sa att detta INTE kunde betrakras som force majeure eftersom elproduktionen eller elöverföringen inte hade blivit drabbad.

Force majeure kunde tilllämpas om t.ex en elledning hade blivit bombad så elbolagen inte kunde leverera elen.

Så nej, vi som bundit elpriset kan sitta lugnt i båten.
Vad händer om bolaget går i konken? Och inget annat bolag vill köpa upp dessa avtal.
Citera
2022-09-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det kan ju också vara så att de har högst betyg av den anledning att de enbart köper och säljer el till minsta möjliga pris där man inte har några som helst marginaler varpå man nu hamnar i skiten då man inte haft några som helst belägg för sina fasta priser man satt dvs att det aldrig fanns på kartan att det öht skulle gå att spara på att binda. Bedrägligt.

så du menar att det är bedrägligt att inte ta ockerpriser av sina kunder - i decennier? Och storbolagen som kan garantera sina fastpris i 4 månader, är hjältarna, enligt dig?
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-07 kl. 18:47.
Citera
2022-09-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill
Du det finns regler för allt i Sverige, i slutändan så är det en åklagare som bestämmer vad som är ett brott. Att elbolagen KAN göra saker är ett givet, men du räknar inte heller med att de kommer gå i konkurs då? Är du insatt i insolvensen hos ditt elbolags alla kunder? för det är ju det i grunden som bestämmer om just DITT bundna avtal kommer existera eller inte, i förlängningen.

Mitt elbolag är troligtvis inte det bolag som vill säga upp bundna avtal.
Men som jag skrev tidigare. Vi får helt enkelt se
Citera
2022-09-07, 18:49
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
https://sverigesradio.se/artikel/elbolag-vill-saga-upp-bundna-avtal-hanvisar-till-force-majeure

Någon som fått påringing redan nu?
Detta kan bli en spännande vinter.
Detta borde de inte kunna hävda innan det skett.

"Enligt elbolag skulle nuvarande situation med strypta gasleveranser och skenande elpriser kunna anses vara force majeure, en oförutsedd händelse, som grundar sig i kriget i Ukraina."
Kriget i Ukraina har pågått sedan Februari, ska man hävda Force Majeure så borde man gjort det då.

Hade det varit tvärtom skulle inte kunderna ha hävdat force majeure, det verkar tydligen förbehållt den som erbjuder tjänsten.
Citera
2022-09-07, 18:50
Medlem
Ska de retroaktivt betala ut vinsten de gjort tidigare för att kunderna inte haft bundna avtal också?
Låter som fulspel, krig är det alltid någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in