Citat:
Tror jag skrivit det i en annan tråd men elmarknaden är medvetet byggd så här för att driva elproduktionen mot billigare metoder. (Man ska liksom vilja ”ersätta sista kWh”).
Men det är fortfarande så att elbolagen upphandlar elterminer på samma tid som de erbjuder fasta elavtal. Typ Svealands Energi köper sitt eget ”fastprisavtal” från Vattenfall för 1.9kr/kWh för 3 år (vilket Vattenfall GÄRNA säljer, så de producerar el för 10 öre/kWh), och sen säljer Svealands Energi ett fastprisavtal till dig för 2kr/kWh.
Det finns liksom ingen ekonomisk anledning för dem att häva ett sådant avtal om inte elörbrukningen hos deras kunder skiljer sig massivt från vad de upphandlat i elterminer. Men det får man ju anse ligger på företagets ansvar att korrekt bedöma sin risk.
Så, jo, inom kontexten fungerar det som det är tänkt. Sen har du helt rätt i att resten av marknaden har en massa inslag av reglering.
Men det är fortfarande så att elbolagen upphandlar elterminer på samma tid som de erbjuder fasta elavtal. Typ Svealands Energi köper sitt eget ”fastprisavtal” från Vattenfall för 1.9kr/kWh för 3 år (vilket Vattenfall GÄRNA säljer, så de producerar el för 10 öre/kWh), och sen säljer Svealands Energi ett fastprisavtal till dig för 2kr/kWh.
Det finns liksom ingen ekonomisk anledning för dem att häva ett sådant avtal om inte elörbrukningen hos deras kunder skiljer sig massivt från vad de upphandlat i elterminer. Men det får man ju anse ligger på företagets ansvar att korrekt bedöma sin risk.
Så, jo, inom kontexten fungerar det som det är tänkt. Sen har du helt rätt i att resten av marknaden har en massa inslag av reglering.
Du noterade väl att jag bara diskuterade det sista i min fetmarkering. Att du säger att det är byggt så här invänder jag inte emot. Det jag menar är att ordet »marknad« kan användas på två sätt: 1. en plats eller ett förhållande där affärer sker och 2. en situation där alla aktörer känner till spelreglerna och ges samma villkor och affärer styrs i fullständig konkurrens genom utbud och efterfrågan.
Det finns inte en chans i världen att beslutsfattarna (politikerna) trodde att en avreglerad elmarknad skulle uppföra sig så här och de trodde heller aldrig att EU:s marginalprissättning skulle slå tillbaka negativt. Det finns ju »marknader« med olika spelregler enligt 1. Vissa är önskvärda (statliga monopol) medan andra inte är det, men finns ändå (oligopol).
En annan sak som inte heller tillhör en fri marknad i fullständig konkurrens är att staten ska tjäna mer om priset skenar (fiskalt). Skatt på omsättning bör endast ha preventivt syfte.