2022-09-07, 16:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Här pratar vi om Tivoli (Tibur), som ligger en bit upp i Sabinerbergen utanför Rom. Har jag rätt eller har jag fel?

Rätt, skulle jag säga.

...och apropå berg - som gammal bergsbestigare kan jag bara konstatera (så här på ålderns höst) att det enda berg som är värt att bestiga är venusberget.

Säger som Stolpe apropå om han som troende katolik uppfattar Helvetet som kulturredaktionen på DN; "njaee... ganska nära!"

4) Geografiskt nära - men skulle man jämföra med en italiensk stad skulle det nog bli Torino... (trots att den är mkt större).

5) Bonuslead - en italienare skulle göra sig förstådd i staden på samma nivå som en svensktalande i säg Reykjavik.
Citera
2022-09-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Säger som Stolpe apropå om han som troende katolik uppfattar Helvetet som kulturredaktionen på DN; "njaee... ganska nära!"

4) Geografiskt nära - men skulle man jämföra med en italiensk stad skulle det nog bli Torino... (trots att den är mkt större).

5) Bonuslead - en italienare skulle göra sig förstådd i staden på samma nivå som en svensktalande i säg Reykjavik.

Jag gissar på Mulhouse! Bilindustri, grundat av romarna..
Citera
2022-09-07, 18:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Jag gissar på Mulhouse! Bilindustri, grundat av romarna..

Ingen oäven gissning... man kan säga att "det romerska" dels är...

6) ...en språklig ledtråd, ffa en geografisk, SAMT att den kan kopplas ihop med Gary Numans "Cars" eller för att välja en än bättre låt;

7) https://www.youtube.com/watch?v=sjII3yywsUg

Nu tror jag frågan ryker... ...om någon gör "den French Connection" som ges av vilket nummer den nu hade...

8) Staden egentligen bara känd (om ens känd... ) för en sak, HQ för det som man mha leads 1 till 7 förhoppningsvis kommer fram till!
Citera
2022-09-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ingen oäven gissning... man kan säga att "det romerska" dels är...

6) ...en språklig ledtråd, ffa en geografisk, SAMT att den kan kopplas ihop med Gary Numans "Cars" eller för att välja en än bättre låt;

7) https://www.youtube.com/watch?v=sjII3yywsUg

Nu tror jag frågan ryker... ...om någon gör "den French Connection" som ges av vilket nummer den nu hade...

8) Staden egentligen bara känd (om ens känd... ) för en sak, HQ för det som man mha leads 1 till 7 förhoppningsvis kommer fram till!

Wolfsburg?
Citera
2022-09-07, 18:54
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Två ledtrådar lite väl snålt, så fyller på med två nya;

3) https://www.youtube.com/watch?v=APhghQn2RCQ (Tänk bort UK! Inte "budskapet" med leaden).

2b) https://www.youtube.com/watch?v=ncWxtpXn3gA

Molsheim?
Citera
2022-09-07, 19:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Wolfsburg?

Inser att du tänker VW (men ingen "French Connection" där...) men efter "Teutoburger wald schlacht" var romarna ganska försiktiga med att bege sig norrut väl...?

9) Britannia (upp t Trajanusmuren), Thracia, Macedonia etc.. men inte ett franskägt bilföretag så långt ögat kan nå - eller...???

Farligt nära elfmeter nu...
Citera
2022-09-07, 19:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Molsheim?

9) Nu närmar vi oss! Bugatti franskägt! Staden är tvåspråkig men det talas åtm även ett romanskt språk!

EDIT: Alltså - menar att i Molsheim talas det tyska och franska. I staden vi söker talas det moderna språk som sägs ligga närmast latin.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2022-09-07 kl. 19:09.
Citera
2022-09-07, 19:10
Medlem
Citat:
9) Nu närmar vi oss! Bugatti franskägt! Staden är tvåspråkig men det talas åtm även ett romanskt språk!

EDIT: Alltså - menar att i Molsheim talas det tyska och franska. I staden vi söker talas det moderna språk som sägs ligga närmast latin.

Dacia?
Citera
2022-09-07, 19:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Dacia?

...är en gammal romersk provins motsvarande ungefär nuvarande Rumänien. Och ett bilmärke. Franskägt t o m, men det är ingen...

10) ...stad..?
Citera
2022-09-07, 19:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Rätt ska vara rätt! Minns i "På Spåret" och man ryckte och sa "Malta" när vi var på väg till Valletta...

Vore taskigt om någon... "attar" är fel ord... "snuvar" s500lang på denna...
Citera
2022-09-07, 19:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
- - - som gammal bergsbestigare kan jag bara konstatera (så här på ålderns höst) att det enda berg som är värt att bestiga är venusberget.

(ska lägga den på minnet, och som Macca brukar säga, "and use it in conversations and stuff".
Citera
2022-09-07, 19:41
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Rätt ska vara rätt! Minns i "På Spåret" och man ryckte och sa "Malta" när vi var på väg till Valletta...

Vore taskigt om någon... "attar" är fel ord... "snuvar" s500lang på denna...

Mioveni.. kickar över bollen till s500lang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in