2022-09-05, 21:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Också klurat på den här... nä... kan ju knappast vara Vila (Vanuatu/Nya Hebriderna).

Skriver mest för DeValeras skull, prylen är att när ingen gissar känns det lite lökigt att ha frågan *), kul att åtm vi två klurar på den...

*) Ungefär som jag känner i "Historia"...

Oj, glömt uppdatera historie-quizen Nu fanns det ju mer att gå på!
Citera
2022-09-05, 21:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Oj, glömt uppdatera historie-quizen Nu fanns det ju mer att gå på!

Där ligger bollen stålfast på elvameterspunkten!
Citera
2022-09-05, 21:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
7. Vi ska inte till norra delarna av Skottland även om man kan tro det.

8. Ser fram mot en lösning snart. Hoppas att ni inte målat in er i ett specifikt hörn. Om jag råkar somna snart så hoppas jag att vi har rätt lösning när jag säger Gomorron Flashback imorgon bitti. Efter 8 ledtrådar så tror jag nog ni kan komma över denna lilla höjd, men klart att det varit lättare om ni varit en fågel och haft vingar.

Tranås! ...? ("Trandans", Fritiof Nilsson "Piraten", "Ås", "Tran") Enda jag inte hajar är sjuan!???
Citera
2022-09-05, 22:01
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tranås! ...? ("Trandans", Fritiof Nilsson "Piraten", "Ås", "Tran") Enda jag inte hajar är sjuan!???

Sjuan är kanske Sydsvenska höglandet? Man vet ju DeValvera gillar Sverige/Finland

Edit: Småländska höglandet till och med

Edit2: Måste ju vara Tranås, Taimour Abdulwahab växte upp där, världens sämsta terrorist
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2022-09-05 kl. 22:05.
Citera
2022-09-05, 22:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Sjuan är kanske Sydsvenska höglandet? Man vet ju DeValvera gillar Sverige/Finland

Edit: Småländska höglandet till och med

Edit2: Måste ju vara Tranås, Taimour Abdulwahab växte upp där, världens sämsta terrorist

Ja ja ja - självklart "Småländska höglandet" - självfallet - "jag är er nye geografilärare".

Jo - London meddelade nyss att man efter 1,034 bestämde sig för att stänga spelet.

Fan! All cred till DeValera för smart och kul konstruerad fråga! Och trots sin 90 % hit rate on "Sverige eller Finland" lyckas han alltid lura iväg även en avdankad statistiker jorden runt...
Citera
2022-09-06, 08:52
Medlem
DeValeras avatar
9. Sjön ligger somm en spegel nära staden. Men något större antal befjädrade djur som namnet antyder om finns inte vid denna sjö, för att finna sådana får man bege sig ca två timmars bilfärd västerut.

10. Staden har inte haft så stora idrottsframgångar, men spelat i högsta divisionen i en lagsport. Dock har två grannstäder varit mera framgångsrika i denna ädla sport. De är säkert bättre på att kommentera sport än att utöva sport i denna stad kanske.
Citera
2022-09-06, 09:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
9. Sjön ligger somm en spegel nära staden. Men något större antal befjädrade djur som namnet antyder om finns inte vid denna sjö, för att finna sådana får man bege sig ca två timmars bilfärd västerut.

10. Staden har inte haft så stora idrottsframgångar, men spelat i högsta divisionen i en lagsport. Dock har två grannstäder varit mera framgångsrika i denna ädla sport. De är säkert bättre på att kommentera sport än att utöva sport i denna stad kanske.

Tian torde ju syfta på Hyland...? Lite perplex om inte Tranås stämmer..?
Citera
2022-09-06, 10:06
Medlem
Tranås har ju ett klassiskt bandylag med flera säsonger i högsta serien, likaså Nässjö och Vetlanda. Nian och tian kanske kom av bara farten?
Citera
2022-09-06, 10:07
Medlem
DeValeras avatar
Där har vi rätt svar. Du vinner en vargpäls, en tunna tran och en båttur på sjön Sommen.

Frågan över till Gogge. Jag missade att du hade redan svarat rätt på frågan när jag postade 9:an och 10:an.

1.Viss sorts av dans, Trandans

2. och 4. Pälsindustrin var omfattande i staden fram tills något årtionden sedan.

3 Fritjof "piraten" Nilsson var verksam som jurist i staden.

5. Taimour Abdulwahab al-Abdaly mannen bakom de misslyckade terrordådet i Stockholm 2010 växte upp här.

6. Olja, ett annat ord för fiskolja är tran.

7. Norra delen av Skottland, Högländerna, Tranås ligger i det småländska höglandet.

8.i specifikt hörn - Hylands hörna, Gomorron Sverige var Hylandprogram, liten höjd ås,

9 sjön Sommen, tranor vid Horborgarsjön ca 2 timmar bort.

10 lagsport bandy, Nässjö och Vetlanda mera framgångsrika i bandy. Hyland sportkommentator från Tranås.
Senast redigerad av DeValera 2022-09-06 kl. 10:19.
Citera
2022-09-06, 19:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Där har vi rätt svar. Du vinner en vargpäls, en tunna tran och en båttur på sjön Sommen.

Frågan över till Gogge. Jag missade att du hade redan svarat rätt på frågan när jag postade 9:an och 10:an.

1.Viss sorts av dans, Trandans

2. och 4. Pälsindustrin var omfattande i staden fram tills något årtionden sedan.

3 Fritjof "piraten" Nilsson var verksam som jurist i staden.

5. Taimour Abdulwahab al-Abdaly mannen bakom de misslyckade terrordådet i Stockholm 2010 växte upp här.

6. Olja, ett annat ord för fiskolja är tran.

7. Norra delen av Skottland, Högländerna, Tranås ligger i det småländska höglandet.

8.i specifikt hörn - Hylands hörna, Gomorron Sverige var Hylandprogram, liten höjd ås,

9 sjön Sommen, tranor vid Horborgarsjön ca 2 timmar bort.

10 lagsport bandy, Nässjö och Vetlanda mera framgångsrika i bandy. Hyland sportkommentator från Tranås.

Thanx! Och no probs - inte lätt att mejsla ut rätt svar ur Bilings och mitt OT-dravel, nja "kvasi-OT" då...

Och cred för (som vanligt !) klurig och kul fråga!

Här kommer en stad jag ad libar on the spot av tidsskäl enär min arbetsgivare för en gångs skull fått valuta for my overpaid ass idag - tubenleads trots vardag - vart ska vi!????

1) https://www.youtube.com/watch?v=DdqXT9k-050

2) https://www.youtube.com/watch?v=Im3JzxlatUs
Citera
2022-09-06, 23:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Två ledtrådar lite väl snålt, så fyller på med två nya;

3) https://www.youtube.com/watch?v=APhghQn2RCQ (Tänk bort UK! Inte "budskapet" med leaden).

2b) https://www.youtube.com/watch?v=ncWxtpXn3gA
Citera
2022-09-07, 11:16
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Här pratar vi om Tivoli (Tibur), som ligger en bit upp i Sabinerbergen utanför Rom. Har jag rätt eller har jag fel?

Rätt, skulle jag säga.

...och apropå berg - som gammal bergsbestigare kan jag bara konstatera (så här på ålderns höst) att det enda berg som är värt att bestiga är venusberget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in