2007-08-26, 20:58
Medlem
Cineastens avatar
Såvitt jag vet är Samhällsbärarna/I lagens namn inte baserad på basebolligans härjningar. Boken skrevs ju på 70-talet och basebolligan härjade väl under 80-talet? Leif GW Persson som skrev boken har iaf hävdat att den inte baseras på basebolligan. Han blev säkerligen inspirerad av de våldsamma typerna på Norrmalmspiketen men som sagt..

Pratade f.ö. med en gammal polis för några år sen och han berättade samma sak som Azrael, dvs att det blev lugnt i samband med att a-turen och övriga "hårdingar" åkte runt och skrämde pundarna. De åkte helt sonika upp på plattan och spelade olika typer av marschmusik för att visa vilka som bestämde. Att de var tämligen hårdhänta mot slöddret kommer knappast som någon överraskning.. Grejen är väl bara den att problemen flyttade på sig. De upphörde ju inte direkt.
Citera
2007-08-26, 21:44
Medlem
ReloadFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Mnja det beror sig på hur man ser det. Dom sparade in en massa pengar. Sen om det var etiskt riktigt är en annan sak.

Så du tycker inte att det är sjukt att slå ihjäl en i lagens mening oskyldig människa? Kanske är dags att vi byter ut våra ålderdomshem mot avrättningsläger?
Citera
2007-08-26, 22:12
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReloadFix
Så du tycker inte att det är sjukt att slå ihjäl en i lagens mening oskyldig människa? Kanske är dags att vi byter ut våra ålderdomshem mot avrättningsläger?

Vad jag tycker och anser om missbrukare som parasiterar på hederliga människor gick klart fram innan. Stör det dig så är det bra.
Citera
2007-08-26, 22:59
Medlem
ReloadFixs avatar
Citat:
Vad jag tycker och anser om missbrukare som parasiterar på hederliga människor gick klart fram innan. Stör det dig så är det bra.

Så bara för att en människa har varit en missbrukare så parasiterar han alltså per automatik på samhället? Har jag uppfattat dig korrekt rätt?
Citera
2007-08-27, 01:10
Medlem
rohyps avatar
Citat:

Du lär ju hålla käften innan du snackar?

1. Han var FD missbrukare. Alltså han var avgiftad och påväg in i samhället igen.
2. Dottern påpekade även detta då hon var med.
3. Övervåld är aldrig okej.
4. Obducenten undrade hur fan allting hade gått till. Sprucken mjälte, alla revben brutna. Men han hade bara ramlat in i en stol, enligt polisen.
Citera
2007-08-27, 04:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Såvitt jag vet är Samhällsbärarna/I lagens namn inte baserad på basebolligans härjningar. Boken skrevs ju på 70-talet och basebolligan härjade väl under 80-talet? Leif GW Persson som skrev boken har iaf hävdat att den inte baseras på basebolligan. Han blev säkerligen inspirerad av de våldsamma typerna på Norrmalmspiketen men som sagt..

Pratade f.ö. med en gammal polis för några år sen och han berättade samma sak som Azrael, dvs att det blev lugnt i samband med att a-turen och övriga "hårdingar" åkte runt och skrämde pundarna. De åkte helt sonika upp på plattan och spelade olika typer av marschmusik för att visa vilka som bestämde. Att de var tämligen hårdhänta mot slöddret kommer knappast som någon överraskning.. Grejen är väl bara den att problemen flyttade på sig. De upphörde ju inte direkt.

Inspirerad av basebollligan är den inte heller eftersom den handlar om en piketstyrka, den skrevs ett par år innan A-turen och basebollligans härjningar blev publikt kända, det sägs att LGW genom sina kontakter inom polis och åklagare fick reda på vad som försiggick och skrev en bok om det, en dramadokumentär alltså.
Droppen var handfasta mordhot från poliser mot obducenten som ifrågasatte polisens version om vad som hände Machnow.

Den här typen av poliser såg sig som beskyddare av "hederligt folk", alla som inte passade in i deras trångsynta mall var drägg och behandlades därefter, det säger sig självt att har man den människosynen som polis så kommer man att råka illa ut, i en demokrati är polisen en polis för ALLA medborgare, även dom kriminella och utstötta.
Citera
2007-08-27, 07:55
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Du lär ju hålla käften innan du snackar?

1. Han var FD missbrukare. Alltså han var avgiftad och påväg in i samhället igen.
2. Dottern påpekade även detta då hon var med.
3. Övervåld är aldrig okej.
4. Obducenten undrade hur fan allting hade gått till. Sprucken mjälte, alla revben brutna. Men han hade bara ramlat in i en stol, enligt polisen.

Med tanke på ditt nick så lugna ner dig inte bra att bli upphetsad då.
1. Skitsamma han hade ställt till med skit innan
2. Jaha
3 Jo det är det så lär buset sig att anpassa sig
4. Alla har rätt att undra men ingen blev dömd.

Vill du diskutera min inställning till övervåld och buset så start en annan tråd. För vi är OT
Citera
2007-08-27, 07:57
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Den här typen av poliser såg sig som beskyddare av "hederligt folk", alla som inte passade in i deras trångsynta mall var drägg och behandlades därefter, det säger sig självt att har man den människosynen som polis så kommer man att råka illa ut, i en demokrati är polisen en polis för ALLA medborgare, även dom kriminella och utstötta.

Men det var väl inga som direkt råkade illa ut inom BBL? Flera har högre poster nu och till och med chefsposter.
Citera
2007-08-27, 11:07
Medlem
Citat:
Men det var väl inga som direkt råkade illa ut inom BBL? Flera har högre poster nu och till och med chefsposter.

Förutom han som dömdes för mordet (jaja, bortförandet då...) på sin flickvän då
Citera
2007-08-27, 11:31
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Förutom han som dömdes för mordet (jaja, bortförandet då...) på sin flickvän då

Wow en som det gick åt h-e för.
Citera
2007-08-27, 12:22
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Inspirerad av basebollligan är den inte heller eftersom den handlar om en piketstyrka, den skrevs ett par år innan A-turen och basebollligans härjningar blev publikt kända
Det var ju det jag skrev.

Citat:
Leif GW Persson som skrev boken har iaf hävdat att den inte baseras på basebolligan. Han blev säkerligen inspirerad av de våldsamma typerna på Norrmalmspiketen men som sagt..
Jag vet att basebolligan inte jobbade på piketen. Däremot är det en vanlig missuppfattning. Tidigare trodde jag faktiskt att de tillhörde piketen.
Citera
2007-08-27, 19:50
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Det var ju det jag skrev.

Jag vet att basebolligan inte jobbade på piketen. Däremot är det en vanlig missuppfattning. Tidigare trodde jag faktiskt att de tillhörde piketen.

Däremot var det flertalet som var med i omtalade Norrmalmpiketen som sedan övergick till BBL.

Du Aaardwolf, mordet på Osmo Vallmo utfördes även utav samma person som dräpte den gamla narkomanen. Men det finns nog inget sammanhang?

Jag anser inte att det är OT att diskutera övervåld i denne tråd iom att det var det enda BBL ägnade sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in