2022-09-07, 11:15
  #210001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
460 stupade ryssgrisar. Nu har helvetet brakat lös. Ukraina slaktar ryssar i kubik

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1567397465191587840?t=fQj__QqyoGqHRhrFDHoW6Q&s=19

Ja, tills dom släpper en atombomb över kiev!
Citera
2022-09-07, 11:17
  #210002
Medlem
Conceptions avatar
Smäll. Rysk S-300 går i luften vid Balakliya.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/x7l6aq/destruction_of_an_s300_air_defense_system_storage/
Citera
2022-09-07, 11:18
  #210003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Ja, tills dom släpper en atombomb över kiev!

Det har putler lovat att inte göra och hen ljuger inte.

Verkar som det motoffensivas i Norr nu. Gud så tokigt
Citera
2022-09-07, 11:20
  #210004
Medlem
raskenss avatar
Intensiva strider. Döda rysskackerlackor över allt.
https://twitter.com/StepanGronk/status/1567336227111866369?t=18ObwDjQrl0j0XiayxUeMA&s=19
Citera
2022-09-07, 11:22
  #210005
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Kommentar:
ALLA partier i Europa verkar ha sina Kreml mullvadar. Inte minst de på vänsterkanten och de gröna men även mittenpartier.

Att nationalistpartier tackat ja till finansiering från Kreml är ju tyvärr ett resultat av den polarisering som våra sk etablerade partier orsakat. Hade vi fungerat demokratiskt så hade vi haft en hälsosammare demokrati.

SD är väl f.ö. det parti som tillhör de som tydligast fördömt Ryzzsvinen och stött Ukraina. Hur i hela fridens namn har du missat detta?
Jag har inte missat att SD numera är mot Ryssland och för Ukraina liksom svenskt Nato-medlemskap. Gott så.

Men jag har inte heller glömt att Åkesson bara en vecka före invasionen inte kunde sätta ner foten och välja Biden före Putin, eller det antal SD-toppar och tjänstemän som gärna besökt Moskva, och det relativt nyligen. Således är det rimligt att begära en viss karantän från SD-håll i säkerhetspolitiska frågor. Jag menar därför att vare sig V eller SD bör få göra anspråk på försvarsministerposten, och det tror jag inte de själva tänker heller.
Citera
2022-09-07, 11:23
  #210006
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Är extremt trött på detta krig och även mina ukrainska vänner. Vi vill bara få fred ASAP. Skriv under vad som helst bara striderna upphör. Ryssland är ett bra land och kommer inte anektera land.

Vad är det för vänner du har egentligen?

Själv har jag ett par ukrainska vänner som jag lärde känna när jag studerade utomlands. En av dem kontaktade jag redan under Euromaidan. Jag ville veta vad som pågick. Sedan snackade vi igen när ryssarna roffade åt sig Krim. Vi har även pratat då och då om det utdragna ställningskriget i öst.

Hon är en typisk västukraniska. Lång, skitsnygg, ointresserad av det ryska men med släktingar i Ryssland. År 2014 och de efterföljande åren försökte hon spela ner det som inträffade och intyga mig (eller kanske snarare sig själv) att det kommer att gå över, att det bara berör en liten del av landet där folk ändå är efterblivna osv. Runt 2020 flyttade hon till sin pojkvän i USA. Idag är jobbar hon heltid som volontär med att samla in militärt och civilt stöd till Ukraina, opinionsbilda etc. Hon ser det här kriget som en enda nationell våldtäkt och att det är hennes folk och kultur som står på spel.

Jag har även kollegor i Ukraina. En av dem, en utvecklare som deltagit i några projekt jag drivit, var fast i Kharkiv i början av invasionen. Han och hans familj gjorde TRE försök nattetid för att fly därifrån, men det gick inte. Ryssarna besköt dem varje gång och de fick fly tillbaka ner i källaren igen. Kan du tänka dig det? Att stå där mitt i natten med ungar och packning och inse att "nä fan, jag och min familj kommer att slitas i stycken om vi går åt det hållet, vi kommer att dö på samma sätt som vi sett så många andra dö om vi inte går tillbaka".

Till sist lyckades de ta sig ut och kunde resa den västra gränsen mot Polen. Min arbetsgivare skickade dit folk som kunde ta hand om hustrun och barnen och fixa en bostad till dem i Polen. Själv fick han som stridsduglig man stanna kvar så klart. Ett tag senare åkte även hustrun tillbaka till Ukraina, för hon kunde helt enkelt inte lämna sin man ensam i det här läget. Han har tjänat vid fronten nu, men han lever. Sjukt nog fortsätter han att jobba för oss till och från, vardagen måste få ha sin gilla gång antar jag.

Kan du gissa vad dessa människor tycker om den här invasionen? Tror du att de anser att Zelensky och Putin är lika dåliga bägge två och att de inte bryr sig om utgången, bara det blir fred? Tror du att de är likgiltiga till vad som händer med dem, deras land, kultur och framtid?

Jag känner inte dig och jag kan faktiskt inte vara säker på om du har några ukrainska vänner eller om du bara ljuger om det av någon underlig anledning. Men om det stämmer som du skriver så är dina ukrainska vänner helt olika mot de ukrainare jag lärt känna genom åren.
Citera
2022-09-07, 11:28
  #210007
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Igor"Strelkov" Girkin verkar inte se så ljust på framtiden!

https://twitter.com/eskelinen_antti/status/1567216981849346054?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1567216981849346054%7Ctwgr% 5E5569148a9d823bf7d0346b1430ebb8c5ffddf18a%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditmedia.com%2 Fmediaembed%2Fx7lh1l%3Fresponsive%3Dtrueis_nightmo de%3Dfa lse

Hans ord bör ändå väga ganska tungt? Snubben är ju f.d. KGB/FSB och varit på Ryssland sida hela tiden genom konflikten i Östra Ukraina. Han var fan med när de tog Krim.
Citera
2022-09-07, 11:29
  #210008
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har inte missat att SD numera är mot Ryssland och för Ukraina liksom svenskt Nato-medlemskap. Gott så.

Men jag har inte heller glömt att Åkesson bara en vecka före invasionen inte kunde sätta ner foten och välja Biden före Putin, eller det antal SD-toppar och tjänstemän som gärna besökt Moskva, och det relativt nyligen. Således är det rimligt att begära en viss karantän från SD-håll i säkerhetspolitiska frågor. Jag menar därför att vare sig V eller SD bör få göra anspråk på försvarsministerposten, och det tror jag inte de själva tänker heller.

Jag skulle inte heller vilja välja mellan en galen despot och en dement pedofil.
Citera
2022-09-07, 11:30
  #210009
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
460 stupade ryssgrisar. Nu har helvetet brakat lös. Ukraina slaktar ryssar i kubik

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1567397465191587840?t=fQj__QqyoGqHRhrFDHoW6Q&s=19
Julafton varje dag!
Citera
2022-09-07, 11:31
  #210010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag skulle inte heller vilja välja mellan en galen despot och en dement pedofil.
Menar du att Biden är en galen despot?
Citera
2022-09-07, 11:34
  #210011
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scissorhands
Menar du att Biden är en galen despot?

Putin är den galne despoten medan Biden är den demende pedofilen.
Citera
2022-09-07, 11:35
  #210012
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Vad är det för vänner du har egentligen?

Själv har jag ett par ukrainska vänner som jag lärde känna när jag studerade utomlands. En av dem kontaktade jag redan under Euromaidan. Jag ville veta vad som pågick. Sedan snackade vi igen när ryssarna roffade åt sig Krim. Vi har även pratat då och då om det utdragna ställningskriget i öst.

Hon är en typisk västukraniska. Lång, skitsnygg, ointresserad av det ryska men med släktingar i Ryssland. År 2014 och de efterföljande åren försökte hon spela ner det som inträffade och intyga mig (eller kanske snarare sig själv) att det kommer att gå över, att det bara berör en liten del av landet där folk ändå är efterblivna osv. Runt 2020 flyttade hon till sin pojkvän i USA. Idag är jobbar hon heltid som volontär med att samla in militärt och civilt stöd till Ukraina, opinionsbilda etc. Hon ser det här kriget som en enda nationell våldtäkt och att det är hennes folk och kultur som står på spel.

Jag har även kollegor i Ukraina. En av dem, en utvecklare som deltagit i några projekt jag drivit, var fast i Kharkiv i början av invasionen. Han och hans familj gjorde TRE försök nattetid för att fly därifrån, men det gick inte. Ryssarna besköt dem varje gång och de fick fly tillbaka ner i källaren igen. Kan du tänka dig det? Att stå där mitt i natten med ungar och packning och inse att "nä fan, jag och min familj kommer att slitas i stycken om vi går åt det hållet, vi kommer att dö på samma sätt som vi sett så många andra dö om vi inte går tillbaka".

Till sist lyckades de ta sig ut och kunde resa den västra gränsen mot Polen. Min arbetsgivare skickade dit folk som kunde ta hand om hustrun och barnen och fixa en bostad till dem i Polen. Själv fick han som stridsduglig man stanna kvar så klart. Ett tag senare åkte även hustrun tillbaka till Ukraina, för hon kunde helt enkelt inte lämna sin man ensam i det här läget. Han har tjänat vid fronten nu, men han lever. Sjukt nog fortsätter han att jobba för oss till och från, vardagen måste få ha sin gilla gång antar jag.

Kan du gissa vad dessa människor tycker om den här invasionen? Tror du att de anser att Zelensky och Putin är lika dåliga bägge två och att de inte bryr sig om utgången, bara det blir fred? Tror du att de är likgiltiga till vad som händer med dem, deras land, kultur och framtid?

Jag känner inte dig och jag kan faktiskt inte vara säker på om du har några ukrainska vänner eller om du bara ljuger om det av någon underlig anledning. Men om det stämmer som du skriver så är dina ukrainska vänner helt olika mot de ukrainare jag lärt känna genom åren.
Klart hans ukrainska vänner är trötta på kriget speciellt nu när deras bilar har börjat explodera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in