Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Är extremt trött på detta krig och även mina ukrainska vänner. Vi vill bara få fred ASAP. Skriv under vad som helst bara striderna upphör. Ryssland är ett bra land och kommer inte anektera land.
Vad är det för vänner du har egentligen?
Själv har jag ett par ukrainska vänner som jag lärde känna när jag studerade utomlands. En av dem kontaktade jag redan under Euromaidan. Jag ville veta vad som pågick. Sedan snackade vi igen när ryssarna roffade åt sig Krim. Vi har även pratat då och då om det utdragna ställningskriget i öst.
Hon är en typisk västukraniska. Lång, skitsnygg, ointresserad av det ryska men med släktingar i Ryssland. År 2014 och de efterföljande åren försökte hon spela ner det som inträffade och intyga mig (eller kanske snarare sig själv) att det kommer att gå över, att det bara berör en liten del av landet där folk ändå är efterblivna osv. Runt 2020 flyttade hon till sin pojkvän i USA. Idag är jobbar hon heltid som volontär med att samla in militärt och civilt stöd till Ukraina, opinionsbilda etc. Hon ser det här kriget som en enda nationell våldtäkt och att det är hennes folk och kultur som står på spel.
Jag har även kollegor i Ukraina. En av dem, en utvecklare som deltagit i några projekt jag drivit, var fast i Kharkiv i början av invasionen. Han och hans familj gjorde TRE försök nattetid för att fly därifrån, men det gick inte. Ryssarna besköt dem varje gång och de fick fly tillbaka ner i källaren igen. Kan du tänka dig det? Att stå där mitt i natten med ungar och packning och inse att "nä fan, jag och min familj kommer att slitas i stycken om vi går åt det hållet, vi kommer att dö på samma sätt som vi sett så många andra dö om vi inte går tillbaka".
Till sist lyckades de ta sig ut och kunde resa den västra gränsen mot Polen. Min arbetsgivare skickade dit folk som kunde ta hand om hustrun och barnen och fixa en bostad till dem i Polen. Själv fick han som stridsduglig man stanna kvar så klart. Ett tag senare åkte även hustrun tillbaka till Ukraina, för hon kunde helt enkelt inte lämna sin man ensam i det här läget. Han har tjänat vid fronten nu, men han lever. Sjukt nog fortsätter han att jobba för oss till och från, vardagen måste få ha sin gilla gång antar jag.
Kan du gissa vad dessa människor tycker om den här invasionen? Tror du att de anser att Zelensky och Putin är lika dåliga bägge två och att de inte bryr sig om utgången, bara det blir fred? Tror du att de är likgiltiga till vad som händer med dem, deras land, kultur och framtid?
Jag känner inte dig och jag kan faktiskt inte vara säker på om du har några ukrainska vänner eller om du bara ljuger om det av någon underlig anledning. Men om det stämmer som du skriver så är dina ukrainska vänner
helt olika mot de ukrainare jag lärt känna genom åren.